Nemrégiben méretes mailt kaptam: egy élménybeszámolót, képekkel. Mivel úgy érzem, hogy nem túl sokat tudok hozzátenni a leírtakhoz, viszont a szöveg lelkes stílusa magával ragadott, úgy döntöttem, hogy egy az egyben beidézem, csak helyenként fűzök hozzá megjegyzéseket. Mivel a témában csak lengyel nyelvű oldalakat találtam (melyeket emiatt aztán nem is értek), ezekből nem sok lesz :-O
A hónap elején Krakkóban jártam és fotózás közben eszembe jutott az oldalad.
A képeken kívül túl sok adalékot nem tudok adni, mivel technikailag igen komoly lammer vagyok, a villamos, mint rajongás tárgya nálam csupán egy hangulatnak, egy tárgynak szól. Olyasmi lehet ez nálam, mint ahogy a gyerekek rajonganak a vonatokért.
Szóval, úgy általában:
A krakkói villamos hálózat hihetetlen sűrű, szó szerint keresztbe-kasul behálózzák a sínek a várost. A külvárost, a belvárost, sőt, még az óvárost is. Sok vonal, sok járat van. Az egyes járatok gyakran többször is keresztezik egymás útját, sok közös szakaszuk is van. Nem ritka az olyan megálló, ahol öt-hat járat is megáll. A jegyárak nem vészesek. Szakaszjegyet lehet váltani 1,10 zlotyiért (ez a belvárosban elég), 2,20 aztán oda mehetsz, ahova csak akarsz. A legtöbb járat sűrűn közlekedik, még vasár- és ünnepnapokon is. Talán ennek köszönhető, hogy nagy zsúfoltsággal csak a vasútállomás környékén találkoztam.
Alapvetően háromféle villamost láttam. Laikusan: régit, újabbat és újat. A régiről sajnos csak egy képet sikerült kattintanom, ott is csak épp feltűnik:
Ennek alapvetően az az oka, hogy ebből a belvárosban alig látható egypár példány, a külvárosban meg nem volt nálam fényképezőgép.
Az újabb gép járhat szólóban:
vagy:
pótkocsival. (Azt hiszem itt inkább két motorkocsi csatlásáról lehet szó - Hamster)
Közös jellemzőjük (az összes típusnak), hogy a szerelvénynek egyik oldalon van csak ajtajuk, és mindig egy irányban haladnak. A külvárosban láttam fordulót is, de van olyan vonal is, ami eleve körjárat.
A legújabb típus elég modern(nek tűnik nekem). Szemből és hátulról elég "vagány", de oldalnézetben én egy kicsit csúnyának találom. Kényelmesnek viszont kényelmes. (Azt hiszem ez egy ADtranz gyártmány lehet.-Hamster)
A legújabb típuson jó az utastájékoztató-rendszer, a régebbieken viszont gyakran még tábla sincs, csak utastársaktól tudhatjuk meg épp hol járunk. Kiépített villamos-megálló a belvárosban sehol nincs, az útra kell leszállni. Viszont:
az autók, mint a fenti kép mutatja, a megálló villamos mögött mindig szigorúan megállnak és az ajtók záródásáig el sem indulnak. Ennek be nem tartására példát nem láttam. (Azt hiszem Pesten is van még ilyen hely, és azt is hiszem, hogy ez a szabály nem érvényesül ilyen konzekvensen) (Több ilyen hely is van, és való igaz, hogy ritkaságuk miatt bizonyos autósok valószínűleg észre se veszik, hogy épp egy ilyenen hajtanak át - Hamster)
[...]
Üdvözöl oldalad nagy rajongója:
Lassi"
Csak annyit tudok a végéhez hozzákűzni, hogy nagyon szépen köszönöm!