Höllentalbahn
Lokalbahn Payerbach - Hirschwang

A Semmering-vasút Payerbach-Reichenau nevet viselő állomásán áthaladva a figyelmes utazó a hegy felőli oldalon keskeny nyomtávú vágányokat és fából készült felsővezetéktartó oszlopokat vehet észre - 1926 és 63 közt a hágó egyik mellékvölgyébe indult innen a vicinális, a nagyvasútra ráhordó járatként. Maga a kisvasút ennél is régebbi: 1913-ban építették a hirschwangi papírgyár kiszolgálására, majd a Rax csúcsára vezető függővasút 1926-os átadása kapcsán kezdtek rajta utasokat is szállítani. A vonatok egykor a vonal nevét adó Höllental (Pokol-völgy) bejáratáig közlekedtek, tehát a mellékvölgy mellékvölgyéig - gyönyörű helyről van szó, de nem csodálom, hogy ott vége lett a síneknek :)

A kisvasút állapota a hatvanas évekre erősen leromlott; az utasokat buszra terelték, de a teherforgalom egészen '82-ig megmaradt. Szerencsére azonban nem ez lett a történet vége: az 1977-ben alapított Österreichische Gesellschaft für Lokalbahnen már a hetvenes évek végétől a múzeumi üzem létrehozásán munkálkodott, így a vonal nem tűnt el. Bár csak előre meghirdetett napokon van vonatközlekedés, a villamos üzemű kisvasút él és virul. 2014. július 12-én Ícével egy "fotós napot" csíptunk el, amikor nem csupán egyetlen utasszállító jármű (lásd balra) mozgott, hanem két "tehervonat" is (az egyiket lásd jobbra) - az idézőjel annak szól, hogy a kisvasútnak nincs valódi teherforgalma, a két szerelvényt csupán a vasútbarátok (és az önkéntesekből álló személyzet:) örömére járatták.

Ez a szerelvény az "építővonat" fedőnevet viselte: a végén levő kocsi 1914-es, a másik kettő 1940-es gyártású volt - az elején a mozdony pedig 1903-as! A "guruló kerti fészer" gúnynévére hallgató EI (nem "tojás", hanem "E római 1":) eredetileg bányamozdony jellegű építőgép volt, és azért kapta a csúcsos tetőt, hogy felérje a normál magasságú felsővezetéket. Nem mindennapi szerkentyű, az biztos!

A menetrend szerinti személyvonat szerepét az 1-es számú motorkocsi játszotta, az utasforgalom felvételéhez vásárolt sorozat újjáépített példánya - 13 méteres hosszával meglepően méretes a 760 mm-es nyomtávhoz képest!

Az építővonat mellett a dízelvontatás is képviseltette magát: az "gallyazós (nem akartam azt írni, hogy fa-szállító... ejj, mégis leírtam) vonat" élén egy HF130C típusú hadimozdony kelepelt. Ezeket eredetileg a német hadsereg számára építették a Harmadik Birodalom gyáraiban, de robusztusságuk miatt bárhol másutt is jól beváltak. A Höllentalbahnra a hetvenes években kerültek, amikor a villamosellátás kritikus állapotba került.

A fotómegállásokkal és Reichenau állomáson keresztezéssel súlyosbított program nélkülözte a kapkodást: mindenki mindent megnézhetett, mindenki mindent lefotózhatott, és mindenki kiélvezhette az öreg gépek mindenféle vicces hangjait.

A dízeles teherben az 1943-as mozdony volt a legfiatalabb, a többiek 1920 és 1904 közt épültek. Ahogy az a videókon is látható, a szerelvényeken több fékező is dolgozott - komolyan, ugyanakkor fülig érő szájjal :)

Balra: felsővezeték- és térvilágítás tartó Reichenau állomáson. Jobbra: Wasserleitungsbrücke megállóhely. Sajnos a menetrend szerinti fotómegállásokat nem igazán sikerült a napsütés irányával összekombinálni.

Hirschwang végállomás, a háttérben balra a papírgyár. Jól látható, hogy a vonal egykor még úgy másfél kilométernyit tovább ment; a nekünk bal kéz felé kanyarodó vágányok a remizbe vezetnek. A jobb oldali képet nagyon csípem: bár a nap teljesen figyelmen kívül hagyta, hogy honnan kellene sütnie, a szembe- és súrlófények, illetve az árnyékok olyan hatást és színeket eredményeztek, mintha egy hatvanas években készült, mára megkékült-zöldült diát látnánk.

Balra: Reichenauban üzemel a vonal áramátalakítója, de nekem jobban tetszett ez a fészer jellegű szolgálati épület. Jobbra: ez az enyhén autista jelzésű B4iph/s kocsi a Mariazellerbahnról jött - bár nem teljesen világos, hogy miért. Még legalább 50-60 év, mire hozzáöregszik a vonalhoz :)

Az 1-eske kívülről és belülről.

Balra: a menetkapcsoló teljesen a villamosokon megszokott kivitel, persze ez az 500 voltos munkafeszültség mellett logikusnak is tűnik; az más kérés, hogy itt négy - egyenként 28 kW-os - motort kapcsolnak vele. Jobbra: a légűrfék szelepe a vezető vállának magasságában van, folyamatosan fogni kell a kart. Gondolom, ha a sofőr hirtelen elengedte volna, az fékezést váltott volna ki, ezáltal egyfajta holtember-funkciót is ellátott a szerkezet.

A kocsi a gráci waggongyárban készült, amit a Magyarországon Weitzer Jánosként ismert (ám nem magyar) Johann Weitzer alapított. Érdemes megfigyelni a képeken látható kürtöt is: ha a villamosoknak pályacsengője van, akkor ez egy pályatrombita :)

Nem éppen túlméretezett forgóváz küllős kerekekkel, marokcsapágyas motorokkal.

A vonal a Semmering-vasút mellől indulva erősen emelkedik, aztán Reichenauig gurul, aztán onnan megint emelkedik kicsit, változatos hajtáshangokat produkálva. Ennél csak a táj volt szebb ;)

Két, völgyek oldalán kifejtett kurfli is van útközben, ez a szűkebbik, fák által benőtt...

... ez pedig a tágabb, háttérben a Thalhof szállóval. Eredetileg csúcsfordítót építettek ide, később szépen körbevezették a völgy alján a síneket. Vagy húsz perccel a tehervonat tervezett áthaladása előtt beálltam középre, hogy onnan körbesvenkelve végigvideózzam azt, de az érkezése előtt öt perccel befutott egy osztrák vasútbarát, aki engem (190 centi, 110 kiló) észre se véve bemasírozott a kép közepébe, úgyhogy végül inkább csak kattintottam egyet. Mázlimra még a menetrend szerinti fotófelhő is későn ért oda, csak a hátteret tudta elsötétíteni - ami szerintem csak még szebbé tette a látványt. Meseszerű volt az egész, na!

Még két kép az 1-es motorkocsiról, és ezzel el is érkeztünk az oldal végére. Mindenkinek ajánlani tudom, hogy ha van egy kis ideje, az üzemnapok valamelyikén látogassa meg ezt a vasutat! Még ha valakit nem is érdekelnek a vonatok, a jó levegő miatt akkor is megéri!

És egy kis ráadás: többször leírtam, hogy mennyire tetszettek a vonatok hangjai - természetesen ezt is megpróbáltam megörökíteni. A szűkebbik völgy-körbejárást kísérő kerékcsikorgás zene volt füleimnek :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez