Két éve csináltam már egy ehhez hasonló oldalt, és nem sok visszajelzés érkezett rá, de hátha ezt most többen végignézik! Szerintem megéri, például megpróbálom elmagyarázni, mik azok a "cirkálók", amikről állandóan írok :) Azért leszögezem, hogy továbbra is csak érdeklődéssel figyelem a vitorlásokat, kapcsolódási pontom nincs hozzájuk azon kívül, hogy szeretem fotózni őket:

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Itt van például a Phoenix, a kevés balatoni kétárbócos egyike. A testet és felépítményét a váci hajógyárban építették, majd a hajót Füreden fejezték be 1956-ban; akkor még Galyatető volt a neve. A kép készítésekor éppen a boglári kikötőbe haladt be, ezért nem voltak felhúzva a vitorlái.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Május végén spontán elő-gyermeknapot tartottunk, mely során a balatonfüredi Tagore sétányon belefutottunk egy oldtimer találkozóba. De amíg átértünk Füredre is volt meglepetés, ugyanis Tihany után beleúsztunk egy vitorlabontó és évadnyitó versenybe a menetrend szerinti hajóval. Volt már, hogy valahova utazva elúszott mellettem egy vitorlásverseny teljes mezőnye, de ez most különlegesebb volt, mert az első hajó, amit láttunk, a 2024-es Kékszalag győztese, a Fifty-Fifty volt.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Ezen a képen az akkori harmadik helyezett, az RSM "egykerekezik" mögötte. Ezek a kéttestű hajók minden régebbi típust lenyomnak a versenyeken, ...

... de a Fifty-Fifty ezekhez képest is különleges azzal, hogy mindkét hajótestén van vitorlázat.

Őszintén szólva egy ilyen katamarán nekem pont olyan a hagyományos vitorlásokhoz képest, mint egy Forma-1-es autó egy De Tomaso Mangustához képest: értem, hogy az előbbi gyorsabb, de akkor se rúg labdába a másik mellett. És direkt nem tettem linket a De Tomaso Mangustára, mindenki guglizza ki magának :)

Érdekes volt ilyen közelről látni őket, ahogy pengeélen táncolva próbálják egymást lehagyni! A nap el-elment, de szél mindig volt, úgyhogy szépen döntögettek.

Ez itt egy szolidabb kinézetű katamarán. A képeken elsőre talán nem érzékelhető, hogy mekkorák, de ha megnézzük a személyzetet, akkor látszik, hogy nem csónak méretűek.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Akárcsak a Kékszalagnál, a verseny most is úgy nézett ki, hogy elöl jöttek a katamaránok, aztán vagy egy órával később a hagyományos hajók. Utóbbiak a fentebbi képen még Tihany felé tartanak a háttérben, míg az elöl látható RSM már rég megfordult ott.

A hagyományos - értsd egytestű - hajókból a modernebbek jöttek először, ...

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
... köztük pár idősebb különlegességgel. A fentebbi kép közepén a tó három királynőjének egyike, az 1950-ben épített Lillafüred nevű 75-ös cirkáló látható. Ő távolról elég modernnek néz ki a fehér hajótest és a sötét vitorlák miatt, pedig klasszikus szerkezet vörösfenyő testtel, teak és mahagóni felépítménnyel.

A három királynő közül egy másik, a Sirocco is feltűnt - szerintem ő a tó legszebb hajója! A "cirkáló" szót jó sokszor használom ezen az oldalon, úgyhogy jár hozzá egy kis magyarázat: ez egy átfogó név egy vitorlás jacht családra - a szó maga a németből jött, ők "Schärenkreuzer"-ként emlegetik őket. Az alapvetően tengeri eredetű típus a fővitorla mérete alapján van osztályokba sorolva: a 75-ösnek 75 négyzetméteres, az 50-esnek ötven, és így tovább - a Balatonon a 22-es a legkisebb. Az osztályokon belül az egyes hajók nem ugyanazon tervek alapján épülnek, csak bizonyos szabályoknak kell megfelelniük, ennek köszönhetően változatos kinézetűek. A szerkezetük se egyforma: a hajótest lehet fából, műanyagból, alumíniumból, de akár vasból is. Van zárt kabinjuk, de nem túl tágas. Az azonosításuk néha egyszerű, néha nem: ennek itt fent például egy 75-ös szám a vitorlajelzése, ami érthető, de az 50-eseknél egy "V" betűt láthatunk ugyanott. És olyat is láttam, hogy egy hajón nem a hozzá elvileg passzoló vitorla volt fent. A cirkálók az 1920-as, 30-as években jelentek meg a Balatonon, úgyhogy néhány tényleg öreg hajó is van köztük.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Ezek a képek a partról készültek, erős zoommal, ezért tűnhet úgy, mintha a hajók egymást taposnák :)

Az ott középen a Rabonbán nevű 30-as cirkáló 1937-ből, amit egy időben Bujtor István is hajtott. A cirkálókat általában könnyű távolról felismerni, bár az 50-esek kicsit "ducibbak", nem ilyen szép alacsony építésűek.

Ő is egy klasszikus szépség a kép közepén, de nem tudtam azonosítani. Ahogy látható, a verseny a partról is élvezhető volt.
Kicsit videóztam is. A földvári járattal annyira közel kerültünk az élbolyhoz, hogy egyszer konkrétan meg kellett állnunk, hogy az egyik katamarán biztonságosan meg tudjon fordulni előttünk. A versenyzőkön kívül belefutottunk egy vitorlásiskolába is, jópofák voltak az egyvitorlás apróságok a fekete űrhajókhoz képest :) A videóhoz magyarázó feliratok is tartoznak, a "CC" gombbal lehet bekapcsolni őket (már ha nincsenek eleve bekapcsolva).

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
És most visszatérünk a csendesebb műfajhoz ezzel a naplementében készült képpel.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Júniusban kitaláltam, hogy meg akarok szállni az Annabella szállóban, mely a balatonfüredi part egyik meghatározó épülete. Ilyen kilátásunk volt Szántód felé az erkélyről.

A Tihanyi-félsziget felé kicsit takartak a fák, de a sok fehér vitorla látványa így is nyugtatólag hatott rám. Semmi verseny, semmi kapkodás, csak egy nyugis szombat délután! Ezeket a sorokat októberben írom, bármikor elcserélném a mai napot erre itt fent :)

Másnap áthajóztunk Tihanyba. Természetesen az apátság mellől is a hajókat kémleltem, és sikerrel, mert épp odalent a kikötőben pihent az Imperial nevű 30-as cirkáló. Ez egy elég új hajó, hiszen '96-ban építették, műanyag testtel - de a felépítmény itt is teakfa.

Néha nem sikerül azonosítanom egy-egy hajót. A távolból azt gondoltam, hogy ez egy 50-es cirkáló, de nem vagyok elég profi a spottoláshoz, a neten pedig nem találtam róla semmit, úgyhogy lehet, hogy tévedtem.

Ez viszont még mindig a Sirocco nevű 75-ös cirkáló, háttérben a kenesei löszfalakkal.

Ő is 50-es cirkáló lehet, de nem sikerült azonosítanom, pedig a vitorlája miatt tudom, hogy már találkoztam vele régebben.

Nem mindig a hajót kell nézni, néha az összkép is szép, például ahogy a szembefény megcsillan a habok tetején!

A korábban látott óriásokhoz képest ez a katamarán szinte csak makett :)

És itt megint gondban voltam. A vitorlajelzés és a hajótest alakja alapján ez egy 40-es cirkáló, de német vitorlaszámmal. Persze már többször mondták hozzáértők, hogy a vitorlaszám nem sokat jelent...

Ez viszont biztos német 40-es cirkáló... volt: 1922-ben építették, 2005-ben került az országba, és ma a Szindbád névre hallgat.

De nem minden karcsú, faépítésű hajó cirkáló, ez itt például a Talizmán nevű "hatméteres" (6mR) jacht 1942-ből, aminek semmi köze sincs a "Talizmán" néven dolgozó turistahajókhoz (I, II, III).

Szinte viharos idő volt, szerintem élvezte a személyzet. A vitorlások fotózását nehezíti, hogy szép időben nem igazán tudnak mit csinálni: az igazi vitorlázóknak komoly szél kell, amikor a civil weboldalkészítő odafagy a fedélzetre a fényképezőgéppel a kezében :)

A Tofinou egy régimódi kinézetű, de modern építésű vitorlás jacht.

A távolból nézve azt hittem, hogy ő is valami kisebb cirkáló, de aztán közelebb jött. Fogalmam sincs, mit jelent az "R" vitorlajelzés, aki tudja, ne tartsa magában!
Frissítés - egy kedves olvasó írta: "A R9 vitorlaszámú hajó a Losta nevű 40-es cirkáló, csak ennek gaffos a vitorlázata."
Vitorlázni akkor jó, amikor strandolni vagy sima turistának lenni nem annyira, ti. mert szél kell hozzá, lehetőleg elég nagy :)

Ezt a képet nem a hajó, hanem a Badacsony miatt válogattam ide: olyan, mintha épp kitörni készülne, nem? :)

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
A Rege egy vastestű (vagy acél?) 50-es cirkáló. Kicsit furcsa a fa, műanyag és alumínium hajók után azt írni, hogy egy vitorlás is lehet full fémtestű, mint egy motoros, de persze miért ne?

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Az ötvenes évek közepén több ekkora hajó is épült ezzel a lépcsős felépítménnyel. Igazából nem néz ki rosszul!

A Kiscsillag "Mälar 30" típusú. Ha jól értem, akkor ezt az osztályt a cirkálók olcsóbb konkurenciájaként építették a harmincas évektől. Nem csúnya, pláne így fényben úszva.

A dragon típus az 1920-as évek végén született, egy régimódi tőkesúlyos hajócska. Ez itt konkrétan a Nemecsek névre hallgat: kinézete ellenére ha minden igaz, legendás versenygép.

A vitorlást a képen nem ismerem, csak a fények tetszettek, ahogy elhaladtunk Tihanyrév mellett.

Az Asso 99 osztályt se ismerem, de a Tomahawk olyan büszkén hirdette a nevét azzal a rajzzal, hogy lekaptam.

Rájöttem, hogy fodros vízen milyen hálás dolog nappal szemben fotózni - legalábbis nekem tetszik az eredmény. A képen 420-asokat látunk, ezek svertes, tőkesúly nélkül hajócskák.

És az oldal végén két 50-es cirkáló: a Lizabella nevű, ...

.. és a már látott Rege, ezúttal Tihanynál kikötve. Ezzel el is értünk az oldal végére, ahol is két dologban reménykedem: az egyik az, hogy a hajók iránt nem igazán érdeklődőkhöz közelebb tudtam hozni a témát, a másik pedig az, hogy nem írtam akkora egetverő hülyeségeket, hogy a hajókért nálam jobban érdeklődőket felidegesítsem :)