Nem lehet mindig a Balatonon lenni (bár meg kell próbálni), úgyhogy a hajózás iránti éhségemet néha Pesten belül csillapítottam (ennek a mondatnak a megfogalmazására most nem vagyok büszke). Nem ugyanaz az élmény, másként szép.
Korai kezdés
Tavaszi séták, nyáreleji hajózások
Stadt Wien
A Lágymányos visszatér
Még egy kis vegyesfelvágott
Mentünk egyet a Margitszigettel
Idén is jöttek új - vagy legalábbis nekünk új, azaz használtan vásárolt - hajók, de egyelőre nem sikerült felismernem, hogy ezek miket váltottak ki, mert nem tűnt el az érkezésükkel egyszerre semmi régi, legalábbis egyelőre.

Februárban a kompokon kívül még semmi se mozdul a Balatonon, én viszont nagyon hajózni akartam, úgyhogy mentem egy mahartos kört idefent. A hop-on-hop-off járatuk a Vigadó tér - Batthyány tér - Margit-sziget - Vigadó tér útvonalon közlekedett, én a szigeten ugrottam ki, majd vissza. Míg a BKV a sziget pesti oldalán köt ki, az egyik maszek pedig fent a zenélő kút közelében, a Mahart a Sportuszodánál.

A Bogdány 1978-ban került a Maharthoz. Nem tudom, hogy a Moszkva típus mikor vette át teljesen a régebbi/más típusok helyét, de nagyon halvány emlékeim vannak arról, amikor már ilyen ment Szentendrére, és hogy micsoda űrhajónak tűnt jelenlegi kedvenceimhez, a váci vízibuszokhoz képest.

Ma se tartom rossz hajónak őket, de persze csak utasként tudok véleményt mondani. Ha fent a nyitott részen előre lehetne menni, tökéletes lenne, csak akkor a hajóvezető nem sokat látna...

A "pilótafülke", azaz az orrban legelöl levő ülések voltak gyerekként a kedvenceim. Pont, mint most :)

Lássunk pár hajót, amik mellett elúsztunk: ez itt egy tanker. Vélhetően üres, mert nagyon magasan van.

Ez pedig egy osztrák tolóhajó. Nem tudom, mekkora személyzete van, de az ablakok számából ítélve akár szállodahajó is lehetne :)

A Vigadó téri ponton a Várral. Kíváncsi vagyok, hogy mennyi van még hátra ennek a típusnak, mert bár még nagyon erősen jelen vannak, azért lassan ötvenévesek az első példányok.

Visszafordulás a Sportuszodától.
Egy hosszabb késő téli, kora tavaszi videó, bekapcsolható magyarázó feliratokkal. Mindig meglep, hogy már ilyenkor is milyen sok városnéző hajó jár, de persze manapság a turisztikai szezon már nem csak a nyarat jelenti, legalábbis Budapesten.
Tavaszi séták, nyáreleji hajózások

Ahogy egyre jobb idő lett, egyre többet gyalogoltam a Duna-parton. Itt a három nagy hajóból ("szentháromság") az a kettő látható, ami 2025-ben még mozogni tudott: a Hunyadi és a Rákóczi. Nem nagyon láttam közlekedni őket, bár a Hunyadi biztos ment, mert egy ideig a Belgrád rakpartnál állt. A harmadik, a Táncsics már évek óta az Újpesti-öbölben rostokol, ki tudja, fog-e még valaha járni.

Amikor tavasszal megláttam a Tersus nevű valamit, az jutott eszembe, hogy úgy néz ki, mint egy partraszálló naszád. Aztán kiderült, hogy hulladékszállító. Aztán kiderült, hogy mielőtt hulladékszállító lett volna, tényleg partraszálló naszád volt a holland királyi haditengerészetnél.

A Colonia 5 nevéből sejthető, hogy Kölnből jött. Arrafelé egy rakat ehhez hasonló hajó jár(t), kisebbek és nagyobbak, nagyon hasonló dizájnnal. Mókás, hogy még rajta van a német "körjárat" felirat.

A River Princess az évet még ezzel a festéssel kezdte, aztán valamikor nyáron újat kapott. Itt jegyzem meg, hogy az előző képen látható Colonia 5-tel is ez történt.

A Dunakanyar felé menet mentünk el a Bem rakparttól éppen a Vigadó térhez induló Bíbic IV mellett. Érdekes volt ebből a szögből látni. És szomorú, hogy míg tavaly még három szárnyashajó (Bíbic I, II és IV) állt a Mahart-bázison, idén már csak kettő, és ezek közül is általában csak egy ment.

A Várhegy oldalából nézelődés közben láttam az Ágnes nevű törpe tankert. Meg a Legendát is, de ő sokkal gyakrabban felbukkan.

És megint a River Princess.
Még egy videó, hogy mozgásban is lássuk a hajókat, úgy teljes az élmény. Na jó, nem teljes, mert rajtuk lenni az igazi.

A Millenium II a korábban látott Bogdánnyal egyidős, de nem őshonos, mert Ukrajnából jött a kétezres években.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Tavaly óriási örömömre szolgált, hogy a Gróf Széchenyi után testvérhajója, a nem annyira magyaros nevű Stadt Wien is Pestre jött. Menni viszont biztos nem sokat ment, legalábbis én mindig csak a Grófot láttam.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Idén viszont sokat mozgott, általában a Gróffal együtt: 10-20 perc különbséggel indultak az Akadémiától, jól néztek ki.
Méltóságteljes gép, bár a Gróf szerintem szebb.

Itt egy esős délutánon kaptam el májusban.

Elmondások alapján míg a Gróf folyamatosan pörög nálunk, ez a hajó az utóbbi években inkább szórakozóhelyként állt Bécsben.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
A lemenni készülő nap fényében június elején.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Lássuk egy kép erejéig a tesóját is!
Szerintem elférne még pár hasonló hajó Pesten. Mondjuk annyi, mint Drezda környén :) És azok tényleg gőzösök, nem dízel-villamosak, mint ez a kettő!

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Akárcsak tavaly, egy hétre idén is beugrott a Lágymányos vízibusz a BKV hop-on-hop-off járatára.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Ősi és modern találkozása, csak fordítva, mint a látvány alapján gondolhatnánk, ...

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
... hiszen a (részben) lapátkerekes Kisfaludy 2014-ben épült, míg a Lágymányos 1966-os gyártású.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Látványos, izé, Lágymányos. Tetőterasz nélkül azért szebb volt.

Éppen volt időm, úgyhogy megpróbáltam...

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
.... minél több helyen elkapni.

Ez a hajó belülről nagyon rendben van! Persze látszik rajta, hogy a tervezésekor az ergonómia mennyire nem volt szempont: az a kis ajtócska balra a fával borított falon a géptér bejárata, ami az ajtóhoz hasonlóan borzasztó szűk!
A videózást most se bírtam kihagyni.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
A Fővárosi Kishajózási Vállalat 1966-ban három váci vízibuszt kapott: a Margitsziget, a Lágymányos és a Budavár nevűt, ezeket később megörökölte a BKV. Szokatlan módon mind a három megvan, a Margitsziget ráadásul a másik kettővel ellentétben nem csak egyszer-egyszer ugrik be, hanem egy magáncégnél végigdolgozza az év nagy részét.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
A látszat ellenére ez is váci vízibusz, ráadásul öregebb az eddig látottaknál: a Várkert 1956-ban az első alumínium vízibuszként Tihany néven épült Vácott. Akkor még jelentősen másként nézett ki; a szögletes kasztnit 1989 körül kapta. Állítólag az utasok szeretik, ha közvetlenül előre kimehetnek, ezért a kétezres években nem csak hátra kapott nyitott fedélzetet, hanem a kormányállás elé is. Emiatt persze nem maradhatott meg az eredeti süllyesztett fülke, meg kellett emelni, ettől viszont teljesen elvesztek a hajó eredeti arányai. Csak az orron levő három kis ablakocska alapján lehet felismerni, hogy váci vízibuszról van szó.

A Six tavaly még Colonia 6 néven futott (pontosabban úszott), nem tudom, mikor nevezték át.

Az 1996-ban épült De Sluizer elvileg tavaly került Pestre, de én csak idén láttam dolgozni, akkor viszont nem keveset.

Itt van még egy vízibusz :)

Vízi busz kerül vízibuszt a Jászai Mari térnél.

Július elején családi programként mentünk a Citadella nevű hajóval, ezért magát az utat nem fotóztam, azt viszont beszállás előtt igen, hogy milyen rohadt alacsonyan áll a Duna. Ezeket a köveket optimális esetben felülről se kellene látni, nem hogy alulról!
Margitszigetelés, izé, -szigetezés
Ugyan tavaly már mentem a Margitsziget nevű vízibusszal, az egy esti kör volt, akartam nappal is fordulni vele egyet. Ráadásul az októberben volt, emiatt végig lent kuksoltam, védve a hideg széltől, most viszont nyugodtan fel lehetett ülni a "tetőteraszra" is.

A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Az a baj, hogy ezeket a járműveket tényleges közlekedési eszköznek építették, ami A-ból B-be elvisz, ma viszont ilyenekre nem nagyon van szükség. A városnézéshez viszont nem jó az alacsonyan fekvő zárt utastér, úgyhogy érthető a felső fedélzet ráépítése, csak ezzel elrontották a kinézetüket. A kérdés, hogy mi a fontosabb: hogy szép legyen, vagy hogy egyátalán legyen.

A Wiking 1956-ban Arács néven épült (nem azonos a tavalyig a Balatonon közlekedő Arács vízibusszal), első sorozatos (301-es) vízbuszként. A hajótest kb. ugyanaz, mint a Margitszigetnél, ami balról belóg a képbe, a felépítmény viszont legalább kétszer akkora: be lehet állva szállni, és teljes méretű a terasz, bár előre itt se lehet kimenni. Az utasoknak valószínűleg kényelmesebb, a formatervről viszont el lehet vitatkozni :) Ami érdekes, hogy mekkora kormányállása van, szinte szállodahajóhoz méltó. Egyszer ezzel a hajóval is kellene utazni, ez egyelőre kimaradt.
Belülről nem sokat lehetett a hajót videózni, úgyhogy különböző parti/hídi séták során kaptam el néhányszor.

És ezzel a július közepi képpel le is zárnám ezt az oldalt.
De nem, inkább legyen videó a végén :) Folyt.köv.!
A hajók koráról, eredetéről szóló információk a hajoregiszter.hu és a folyamhajo.hu oldalakról származnak, ezúton is meg szeretném köszönni ezek készítőinek munkáját!