Dunai hajózás 2023-ban - meg egy kis tiszai is

Mondanám, hogy a hajózást 2023-ban fedeztem fel magamnak újból, de tulajdonképpen mindig is követtem a dolgok alakulását - és fotózgattam a vízi járműveket - a Duna budapesti szakaszán, csak konkrétan hajóra nem nagyon szálltam. Egy kétoldalas "mi micsoda" válogatást mindenesetre elég gyorsan össze tudtam rakni régebbi képeimből jómúltkorjában - amit remélhetőleg elolvasott mindenki, aki most ezt olvassa :) Ez az oldal az épp csak elmúlt jelent mutatja be, konkrétan a 2023-as évem nem balatoni részét:

Szárnyashajóval a Dunakanyarba
Pest új mű-gőzöse, a Kisfaludy
Megint szárnyassal, csak most Vácra
A váci komp
Pár pozsonyi pillanat (és egy Twin City Liner)
A szegedi Hegyalja
Még egy kis Budapest

Ahogy a fentebbi tartalomjegyzékből látszik, egy kicsit elhagyjuk Budapestet, egyszer Pozsony, egyszer pedig Szeged kedvéért.

Szárnyashajóval a Dunakanyarba

A szárnyashajókra gyerekként úgy néztünk, mint az űrhajókra. Tudtuk, hogy léteznek, de hogy egyszer majd utazhatunk is rajtuk..? IC hívta fel a figyelmemet arra, hogy van rendszeres szárnyashajójárat a Dunakanyarba és Esztergomba, úgyhogy 2023-ban befizettem egy visegrádi útra. 2023-ban már nem volt óriási választék, hogy milyen szárnyashajó jön, hiszen a nagy Sólymok már évek óta nem közlekedtek: volt két Vöcsök és négy Bíbic. Én reméltem, hogy nem Bíbic fog jönni, mert olyannal már utaztam, úgyhogy nagyon megörültem, amikor észak felől megjelent a Vöcsök II:

Akit a fentebbi beállítás esetleg emlékeztet valamire, az lehet, hogy zenerajongó: 1986. július 23-án konkrétan ezzel a hajóval érkezett Budapestre a Queen együttes:

Mint Queen-rajongó, ez számomra külön érdekesség volt! Azt viszont nem tudtam, hogy pályafutása legvégén csípem el a típust, 2024-ben ugyanis már nem tették vízre őket: onnantól kezdve csak a Bíbicek maradtak.

Utazás közben inkább videózni volt érdemes (a "CC" gombra kattintva feliratok is vannak), mint fotózni. A hajó elég hamar elkezdett felfeküdni a szárnyaira, de azt nem tudtam megmondani, hogy pontosan mikor emelkedtünk ki teljesen. Valamivel 60 km/h alatt haladtunk az út nagy részén: Vácig a "csak oldalra kilátós" utastérben, majd onnantól (mert elég sokan kiszálltak) Visegrádig az orrban.

Nem tudom, hogy ezek az ülések pontosan ugyanolyanok-e, de első ránézésre az orosz utasszállítókban levőkre emlékeztettek, csak itt nem kellett bekötnünk magunkat.

A parthoz képest nehéz megmondani, hogy mennyire vagyunk gyorsak, de abból sejthető a sebesség, hogy milyen gyorsan lehagytuk az olyan alapvetően nem lassú "sima" hajókat, mint ez itt. Mintha állt volna :)

A Duna magyarországi szakaszán szerintem rettentő kevés híd van, úgyhogy útközben több komp útját is kereszteztük. Ez itt például a váciak egyik járgánya. Ránézésre is megmondható, hogy a balatoniak rokona: Balatonfüreden építették ezt is, csak Voith-Schneider-propeller helyett valami más hajtása van (pontos jellegét nem ismerem).

Kilátás az orrból. Sajnos nem sikerült teljesen előre ülni, de most már ennyinek is örülök...

Visegrádon búcsút intettünk a fehér szépségnek. Nem sok idő volt integetni, mert a hajó eleve kb. annyival indult el a pontontól, mint amennyi egy normál hajó végsebessége, és eközben még intenzíven gyorsult is. Visegrádra valamivel kevesebb, mint egy óra alatt jutottunk el, ami autóval is elfogadható idő, de közben ugye Vácott is megálltunk, amit autóval csak jelentősen hosszabb idő alatt lehetett volna abszolválni. Nem tudom, meddig lesznek még szárnyashajók a Dunán, hogy lesznek-e újabb típusok, vagy valami teljesen más veszi át a helyüket, úgyhogy aki szeret a vízen száguldozni, addig próbálja ki őket, amíg lehet!

Ezeket a Moszkva típusú hajókat is kedvelem. Gyerekkoromban vették át a régebbi típusok helyét, és ma is rendesen kiveszik részüket a Budapest környéki hajózásból.

A Mahart nem-szárnyas dunakanyari járatait napijeggyel lehet igénybe venni, úgyhogy a visegrádi palota megnézése után felmentünk Zebegénybe, ahol egy nyugalmazott kapitány által alapított hajós múzeum működik. Gyerekkoromban kötelező program volt ide eljönni, ha erre jártunk, pont most hagytam volna ki? Nagyrészt ma is úgy néz ki, mint gyerekkoromban, de mivel én is nagyrészt gyerek maradtam, ez nem gond :)

A zebegényi kikötő egy ugrásra van a vasútállomástól, raádásul egy jó lángosos is működik mellette, szóval ideális kirándulóhely :)

Visegrádnál van kikötve ez a szállodaként használt állóhajó. Ha minden igaz, a XX. század elején épült lapátkerekes gőzösként, még a cári Oroszországban. Legalábbis ha ez ugyanaz a hajó, mint amelyik a Római-parton állt egy ideig.

Pest új mű-gőzöse, a Kisfaludy

2023 nyarán új hajó tűnt fel Budapesten, bár ez nem volt egyértelműen felismerhető: a 2014-ben épített Kisfaludy egy Kisfaludy nevű lapátkerekest idéz kinézetével - az első balatoni gőzöst 1846-ból.

A vízen úszó sárga buszt már megszoktuk, most ezt bámulja mindenki a hidakról, mert tényleg érdekes - és némileg cuki, ha szabad ilyet írni - látvány.

Ez itt ugyanaz a hajó, csak néhány hónappal korábban, még Balatonfüreden. Nem volt jól fotózható helyen, gondoltam is, hogy nem kell erőltetni, majd máskor elkapom, de végül egyet azért kattintottam rá. Pár héttel később aztán olvasom, hogy jön át a Dunára... Jó, hogy a szuboptimális fényviszonyok ellenére is lefotóztam a Balatonon, hiszen mégiscsak ide építették!

Születésnapi ünneplésként utaztunk vele, úgyhogy nem a videózás volt a legfontosabb dolog - de azért persze csak nyomtam egy kicsit a gombot :)

A Vöcsök II szinte a semmiből tűnt fel, úgyhogy mire bekapcsolt a fényképezőgép, már csak így tudtam elkapni.

A Dunakanyarnál már írtam, hogy a Moszkva típus még mindig rendesen kiveszi a részét a budapesti hajózásból, és itt van erre ez a kép bizonyítékként. Városnézés, rendezvényhajózás, kiránduló járatok, úgy maszekok, mint a Mahart által - nyári estéken akár tizenegykéthárom példány is hasítja a habokat!

Amikor a sétakör felső csücskéhez értünk, megálltunk egy percre: nem haladtunk előre, nem sodródtunk visszafelé, hanem egy helyben állva gyönyörködtünk a panorámában. Érdekes érzés volt!

A hajó egyébként dízel-villamos hajtású, és hajócsavarja is van, de azért majdnem olyan a lapátkerekek forgásának élménye, mint a Petőfi gőzösön volt a nyolcvanas évek elején. Elvileg adnak húzóerőt a lapátok, de itt a Dunán a hajócsavar erejére is szükség van.

És megint egy útközben látott hajó: a Margitsziget egy 1966-ban épült váci vízibusz. Évek óta itt áll az Erzsébet híd tövében, nem voltam biztos abban, hogy még használják, aztán 2024 nyarán végre mozgásban is láttam, és megnyugodtam.

Minden látszat ellenére ez is váci vízibusz: 1956-ban Arács néven épült (de természetesen nem azonos a Balatonon ma közlekedő Aráccsal), aztán Sztálinváros lett belőle, aztán Dunaújváros, majd 2013-ban egy alapos elcsúfítás átépítés után Wiking.

De vissza kicsit még a Kisfaludyra: annak ellenére, hogy tudom, hogy nem igazi régiség az, amit látok, ...

... szerintem hozzátesz a városképhez.

Arra azért kíváncsi lennék, hogy a dunai üzem mennyivel veszi jobban igénybe, mint a balatoni, hisz eredetileg oda tervezték...

Megint szárnyassal, csak most Vácra

Augusztus végén rámjött, hogy valamikor '85 táján láttam legutóbb a váci diadalívet, úgyhogy gyorsan elugrottunk megnézni. Persze szárnyassal, konkrétan vele:

Bíbic I-essel már utaztam egyszer, 12 éve. Akkor  öregebbnek nézett ki, annak ellenére, hogy elég új hajóról volt szó, hiszen '92-ben érkezett a Maharthoz. A 2023-as szezonra felújították, és nem csak átfestették, de még légkondit is kapott. Szerintem határozottan jobban néz ki így!

Az utazás most is élményszámba ment: kicsit gyorsabbak voltunk, mint múltkorVöcsökkel, úgyhogy nem volt ellenfél a Bem rakparton észak felé tartó CAF villamos, lásd 2:30 körültől :)

Ez itt a Dunakeszi és Horány közti komp. Mivel balatoni kompokon szocializálódtam, mindig egzotikusnak találtam ezeket az azoknál egy számmal kisebb jószágokat, melyek egy lapos valamiből (bárkából?) és az azt mozgató géphajóból állnak. Van belőlük pár a Dunán és Tiszán, de nem-autósként mindig elkerülnek.

Nem jegyeztem meg, de szerintem ezt a kis átkelőhajót is Horánynál láttuk. A Pestmegyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalat a nyolcvanas évek második felében egy sor ilyen csöppséget épített, ma is mindenfelé megtalálni őket az országban.

Vácnál kiszálltunk, ...

... és megnéztük a továbbindulást.

Érdekes műfaj a szárnyashajó, kár, hogy kihalóban van!

A váci komp

Szívem szerint mentem is volna egy oda-visszát a váci komppal, de kirándulni jöttünk, úgyhogy csak fotóztam:

A Toldi Miklós 1968-ban került vízre, azóta többször is átépítették. Sajnos nem nagyon volt forgalom, úgyhogy sokáig nem mozdult. A túlparton jóval fiatalabb tesója, az 1982-ben vízre bocsátott Árpád látható.

A vízállás változása miatt itt nem lehet olyan majdnem-fix beszállítóhidakat építeni, mint Tihanynál és Szántódnál, ezért hosszú rámpák és...

... hosszú csapóhídak kellenek az üzemeltetéshez. Ez a komp itt úgy néz ki, mintha véletlenül felfutott volna a partra, de gondolom, hogy itt ez a normális félreállási mód.

Nagy nehezen aztán csak lettek utasok, és a hajó elindult a túlpart felé.

Meglepően lassú az átkelés, érzésre nem lehet sokkal rövidebb, mint Szántódnál. Van emlékem arról, hogy egyszer átmentünk itt gyerekkoromban, de maga a komp nem rémlik, csak az, hogy milyen furcsa volt a Szentendrei-szigeten lenni.

Videóztam is, de őszintén szólva nem valami izgalmas :)

Pár pozsonyi pillanat

Szepemberben gőzmozdony-találkozót nézni mentem Pozsonyba, és ha már ott voltam, lementünk a Duna-partra is:

És lám, az Új híd alatt...

... egy Moszkva típusú hajóval találkoztunk!

A pozsonyi hajós élet töredéke a pestinek, emiatt nem sok mozgást láttunk, ...

... elkaptuk viszont a Bécsbe tartó Twin City Liner indulását. Ez egy vízsugárhajtású (nem tudom, mi a helyes szó) katamarán, mely nagyjából másfél óra alatt teszi meg a két főváros közti utat. Ha jól sejtem, ez a járgány tokkal-vonóval kiváltotta a szlovák szárnyashajózást, legalábbis olyat nem láttam errefelé az utóbbi években (pedig régen még Pestre is lejártak).

Természetesen egyszer majd ezt is ki kell próbálnom :)

Hirtelen felbukkant egy másik Moszkva is, a Túrócszentmárton szlovák nevét viselő példány. Lusta voltam menetrendet keresni, de úgy sejtem, hogy Dévény (Devín) váráig járhat, úgyhogy egyszer ezzel is kell majd utaznom.

A hajó mögött az új Öreg-híd látható, amögött pedig az Apolló-híd kosárfüles íveinek egy része.

Moszkva jön, City Liner megy.

A fények már nagyon nem voltak az igaziak, úgyhogy csak nyomtam a gombot, hogy hátha valamelyik kép jó lesz.

A végén nem tudtam eldönteni, melyik képet tegyem fel, úgyhogy ideteszem mindegyiket :)

A szegedi Hegyalja

Ősszel felmerült bennem, hogy a Tisztán is kellene hajózni egyet. Mázlim volt, mert ezt a vágyamat össze tudtam kötni a szegedi villamosközlekedés 115. születésnapjával, ...

... ráadásul a jármű egy váci vízibusz volt!

A jelenleg Hegyalja nevet viselő hajó a kilencvenes évek közepéig Angyaföldként közlekedett Budapesten; a hajoregiszter.hu adatai alapján 2015-ben került a Tiszára. Az 1970-ben épült jármű érdekessége, hogy a váci vízibuszok második változatának (3011-es sorozat) utolsóként gyártott példánya.

A hajó valamikor elvesztette eredeti belső berendezését: bár a gépteret, kormányállást, stb-t magában foglaló blokk melletti folyosók még hasonlítanak a 3011-esek eredeti kialakítására, ...

... elöl és hátul könnyen mozgatható székeket találunk, vélhetően azért, hogy könnyen át lehessen rendezni a rendelkezésre álló teret.

A géperejű közlekedés nem túl erős errefelé, de nagyon tetszett a sport célú és lakóhajók sokasága a belvároson túl. Kimondottan sajátos hangulata van a Tápé környéki magaspartnak, melynek létezéséről eddig nem is tudtam. A fentebbi képen viszont a túlpart látható, a Maros torkolatával.

Még egy kis Budapest

És az oldal végén térjünk még kicsit vissza Pestre:

A Mobilitási Hétvége kapcsán ragadtam le a Gellért tér környékén: ez itt megint egy Moszkva, a Millenium I. Ez nem tartozik gyerekkorom hajói közé, mert valamikor 2000 körül érkezett Oroszországból, használtan.

Ha már ennél a típusnál tartunk, itt egy régebbi videó néhány példányáról.

A 2017-ben Magyarországon épült Gondola szerintem csinos gép. Az oldalát szinte végig elhúzható üvegtáblák alkotják: szép időben oldalról nyitva van, hidegben behúzzák őket. Legalábbis így sejtem, mert még soha nem láttam, ahogy elhúzzák az oldalát, csak azt, hogy néha be van üvegezve, néha meg nem :)

A Dunán is vannak tankerek, csak picit kisebbek, mint óceánjáró testvéreik :)

Sajnos egyre kevesebb az új hajó Budapesten, ez itt fent is használtan jött Hollandiából - még a nevét ("Révész"?) is megtartotta. Szinte minden évben látok egy-két újonnan érkezettet, idén (2024-ben) például egy elég nagy luxemburgi jószág jött velem szembe sokszor. Klassz lenne, ha nem máshonnan levetett bringák uralnák a budapesti vizet, ...

... hiszen az eredetileg újonnan vásároltak, mint ez a Moszkva is, egyre öregebbek (a Visegrád konkrétan 1977-es), lassan kelleni fog helyettük más.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez