Tavaszi kirajzás 2024

A Duna fővárosi szakaszán már jóval azelőtt volt vízi közlekedés, hogy bármi felépült volna abból, amit ma láthatunk, úgyhogy a budapesti városképnek pont annyira részei a hajók, mint mondjuk a Várhegy vagy a sárga villamosok. Géperejű járművek is jó kétszáz éve szaladgálnak a két part közt, úgyhogy nem igazán értem, miért nem vagyunk kicsit büszkébbek erre a közlekedési módra, miért feledkezünk el róla állandóan!

Az elmúlt évtizedekben többször volt próbálkozás évadnyitó rendezvények megtartására, 2024-ben azonban különleges apropója volt, ugyanis a főváros úgy döntött, hogy át akarja alakítani a Duna-partot - csak az nem derült ki a hajósok számára, hogy velük mi lesz. Ennek megfelelően egyfajta figyelemfelhívásként rendezték meg a "tavaszi kirajzást", melyen huszonegynéhány hajó vett részt - és nagy részükön ingyen utazhatott az, aki időben regisztrált! Mi Mariannal az Európa rendezvényhajóra szálltunk fel a Bem rakparton. Valamikor húsz éve egyszer róla néztük a Red Bull Air Race-t, de még soha nem voltam rajta úgy, hogy mozgott!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A program úgy nézett ki, hogy a hajók a kikötőhelyeikről lecsorogtak a Petőfi híd alá, két oszlopba fejlődtek, majd ez a konvoj felhajózott a Margit hídig, ahonnan rövid közös kürtölés után hazamentek. Mivel a maszek hajók túlnyomó része az Újpesti rakpart (mindig meglepődöm azon, hogy milyen sokan nem tudják, hogy ez nem Újpesten van, hanem a Margit híd felett) mentén lakik, a lecsorgás úgy nézett ki, ahogy fentebb látjuk. Csak jöttek és jöttek és jöttek :)

A nem kimondottan jó időjárás ellenére meglepően sokan eljöttek hajózni. Klassz volt a rengeteg hajó látványa is! Ez itt az egyik kedvencem: a jármű, melyet ma Attila névvel láthatunk, az 1920-as években csavargőzösként kezdte pályafutását, L IV jelzéssel. Később dízelmotorosra átépítve Zebegény, még később Haláp néven folytatta. A Balatonon régebben utazgatók számára a két utóbbi név ismerős lehet, mert a hajó 1967 és 94 közt a tavon dolgozott.

Tipikusnak mondható módon a Pannónia is balatoni hajó, de őt eleve oda gyártották: 1927-ben ugyan az óbudai hajógyárban építették, de Siófokon rakták össze (valamint vízre). Eredetileg Szigligetnek hívták és a hetvenes évek végén került át a Dunára, konkrétabban Mohácsra; akkor kapta mai nevét. Testvére, a Csobánc viszont ma is a Balatonon dolgozik.

Az 1988-ban épített Pest-Buda a BKV zászlóshajója. BKV 130-as típusú, ahol a szám az engedélyezett utasok számát jelenti. A kisebb BKV 100-asoktól - melyek a nyolcvanas években a hét törpe nevét viselték - jókora hátsó része különbözteti meg.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Három ilyen hajó épült; a Dunaföldvár és a Halászbástya ma már magántulajdonban van.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Hosszú évek óta Budapesten lakik és dolgozik az egykor Stadt Passau névre hallgató Gróf Széchenyi. Ugyan lapátkerekes, de nem gőzös: 1940-ben dízel-villamos hajtásrendszerrel épült Ausztriában. Mivel mi nem őriztük meg technikatörténeti emlékeinket, most ez az osztrák gép a legöregebb, még eredeti hajtásával üzemelő hajó Budapesten. Óbudán gyártott gőzösért viszont Ausztriába kell menni :-/

A Petőfi hídnál visszafordulás után egy időre eleredt az eső, kicsivel később viszont kisütött (egy kicsit) a nap. Elég bolond időjárás volt!

Az Attilát mindig csak fotózom és videózom, feljutni még nem sikerült rá :(

A 77 méteres hosszával elég méretesnek számító "Gróf" a Margit híd és a Petőfi híd alatti kiszélesedésekben szeret fordulni; a többi résztvevő valószínűleg másutt is tudott volna egy 180 fokos fordulót dobni.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A Rákóczi például rendszeresen szokott a Vigadó vonalában visszafordulni. Imádom ezt a hajót, no meg két tesóját: a Táncsicsot és a Hunyadit. Előbbi tudtommal már nem jár, és utóbbit se nagyon látom mozogni. Félek, hogy az összes régi dunai hajóhoz hasonlóan egyszer ezek is nyom nélkül fognak eltűnni.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A felvonulók itt már látványosan sokan voltak, és jól mutatott felettük a Combino!

A Budapest volt a felvonulás VIP- és zászlóshajója. A szerény nyomott véleményem szerint kimondottan előnytelen kinézetű jármű elég dinamikusan fordult be elénk, hogy aztán az élre törjön. Ez a masina egyébként Hollandiából került ide a kilencvenes években.

Fogalmam sincs, ő hova mehetett: egy nosztalgia Ikarus 435-ös a Petőfi hídon. Még mindig furcsa, hogy a típus már nincs szolgálatban a BKV-nál!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A "sima" résztvevők félreálltak a két part felé, hogy a nagyok (Budapest + Európa + Gróf Széchenyi) fel tudjanak menni a konvoj élére. Eközben eredt el az eső.

A Mahart mostanában valószínűleg kísérletezni kezdett egy új flottaszínnel, mert ezt a festést még nem láttam. Nem túl modern, de nekem tetszik!

A Sirona 1980-ban épült az NSZK-ban, és 2011-ben került az országba. A mögötte jövő Primus is német eredetű, csak kicsit régebbi: 1972-ben gyártották.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A Műegyetem rakparti oldalon szebben sorakoztak a résztvevők :) A háttérben látható kabinos (=szállodahajó) nem tartozott a konvojhoz.

Valahol a Március 15. tér magasságában tűnt fel, hogy a Gróf Széchenyi mellé érve felvettük annak tempóját, és együtt haladtunk a Margit híd felé. Irtó érdekes volt ilyen közelről látni egy ekkora lapátkerekest, ezért már önmagában megérte eljönni!

Nem lehetett nem kihasználni a lehetőséget egy kis videózásra!


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

A tulajdonképpeni konvoj az Erzsébet híd környékén állt össze. A Lánchíd alól visszanézve NAGYON impozáns látvány volt ez a flotta! Régen viszonylag kevés hajófajta uralta a budapesti személyhajózást: vízibuszok, 400-asok, a Táncsics és társai, a hét törpe, a Moszkva típus - ehhez képest ma az akkori Mahartnál (jóval) kisebb cégek elég vegyes állománnyal dolgoznak.

Ezen a videón a konvoj felfelé haladását próbáltam megörökíteni - a zeneválasztás szerintem adta magát :) 


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Mivel elég vacak idő volt, azt gondoltam, hogy bár fotózáshoz nem jók a fények, de videózáshoz igen, megörökítem hát, ahogy a Gróf elhalad az Országház előtt. Aztán leesett, hogy ez a hajó valószínűleg soha nem fog így odapózolni nekem az épület elé, úgyhogy talán mégis inkább fotózni kellene - ekkor készült a fentebbi kapáslövés.

Kicsivel a Margit híd alatt megállt a konvoj, és egy helyben állva megvárta, míg a magyar lobogóval feldíszített Bíbic I szárnyashajó átszáguld a két oszlop közt.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Így nézett ki a pesti oldali oszlop. A kép készítésekor épp kisütött a nap, hogy teljesen szembefényben tudjak csak fotózni :)

És így nézett ki az "előzősáv", amin a már említett szárnyashajó végigrobogott. Mivel mindössze két kezem van, az átszáguldást csak videózni tudtam, képet nem tudok róla mutatni.

A felvonulás vége talán még az összeállásnál és együtt hajózásnál is érdekesebb volt, hiszen a huszonvalahány járműnek legalább öt-hat különböző helyre kellett visszatérnie. A Mahart hajói például a Bem rakpart és a Vigadó tér mellé csorogtak, a maszekok többnyire a már említett Újpesti rakparthoz. Viszont nem lehetett csak úgy keresztbe-kasul menni, úgyhogy szépen megvárták, amíg rés nyílt a kollégák sorában.

Először azok váltak ki, akik a legközelebb voltak a kikötőikhez. A Rákóczi a konvoj végefele jött, úgyhogy az utolsók közt fordult. A kép balszélén egy rendőrségi motorcsónak is látható.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Mint korábban írtam, a Grófnak hely kell a forgáshoz, úgyhogy ő mindenkit megvárt. A teljesen eltérő technika ellenére a fotón látható két hajó közt csak 24 év korkülönbség van.

Az oszoljt (meg úgy általában az egész felvonulást) drónról lett volna jó videózni, de persze a konvoj legmagasabban levő nyitott fedélzete se volt rossz hely a mozgás megfigyelésére :)

Először hajóztam ilyen rendezvényen, és nagyon tetszett. Remélem, hogy 2025-ben is lesz rá alkalmam, és hogy addigra rendeződik a bevezetőben említett téma, mert jó lenne, ha nem lenne bizonytalanságban tartva ennyi ember munkahelye. És persze jó lenne, ha a sok szép gép is megmaradna. Főszezonban ezek a hajók szinte mind dolgoznak: naponta turisták ezreinek mutatják meg a főváros szépségeit, úgyhogy nagyon nem kellene ellehetetleníteni őket!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez