2024-ben a balatoni hajózás egyik kiemelkedő eseménye a két új komp üzembe állása volt. Van egy ilyen ösztönökkel ellentétes dolog, hogy amikor valami változik, valamit lecserélnek, akkor nem az újat kell fotózni, hanem a régit, hiszen az új még ott lesz évtizedekig, a régi viszont egyik napról a másikra eltűnhet. Persze ebben a konkrét esetben nem fognak teljesen eltűnni a régi kompok, hisz csak kettő új érkezett a régi négy helyett. Hogy aztán ebből a régi négyből melyik kettőt vonják majd ki, azt nem tudom, bár úgy sejtem, hogy a legrégebbi - és egyben legkisebb -, a Kisfaludy Sándor mindenképp esélyes. Tulajdonképpen mindet meg lehetne tartani, hiszen gyakran van, hogy mind a négy hajó egyszerre kint van a vízen, miközben a réveken még sorban állnak az autók, de azért ez drága játék lenne napi kétszer fél órára, ráadásul csak főszezonban. Mindez persze csak álmodozás, mert a jelenlegi helyzeten többet segítene, ha lenne egy kisebb jármű, ami csak a bicikliseket szállítaná, hogy ne kelljen egymást feltartaniuk az autókkal.
Tihanyból a Tihannyal
Hát, ez most nem jött össze...
Végre meglett a Szántód is
Véletlen találkozások
A Kisfaludy akcióban - nem tudom, hogy miért, és sajnos csak távolról
Futtában Tihanyrév mellett
Hideg szél, felhők és sirályok
Fénykomp
Bár az előbb azt írtam, hogy a régit kell fotózni, most mégis az újakkal fogom kezdeni :)
Az egyik új kompot már áprilisban el tudtam csípni. Ne tévesszen meg senkit az áthúzott Tihany felirat, ez itt igenis a Tihany :)
Pechemre éppen nem mozgott, két régi gép vitte a forgalmat.
Persze mehettem volna azokkal is egy kört, de féltem, hogy amint elindulok, őt is bedobják a forgalomba, úgyhogy inkább várakozó álláspontra helyezkedtem.
Aztán egyszer csak elvitték a "behajtani tilos" táblát, és Jazzcool cimborámmal felsétálhattunk, ...
... egészen a gyakorlatilag 360 fokos panorámát kínáló teraszra. Nem tudom, hogy a hajóvezető mit lát, ha ez a rész tele van emberekkel :)
Gyanítom, hogy a parti rámpák (vagy a siófoki kikötő) miatt nem lehetett szélesebb hajókat venni, pedig jó lett volna, mert a mai autók egyre szélesebbek, elkélne a több hely.
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
És most nézzünk valami régit: ő itt a Kossuth Lajos.
Valaki nem tudja, mi a neve annak az örvénysornak, amit a régi kompok Voith-Schneider hajtása hagy maga mögött? Nem sima farhullámnak tűnik, mert szabályos periodicitásban csap fel újra és újra.
A régi kompok mindig a régi nyaralásokra fognak emlékeztetni, úgyhogy jól esik filmezgetni őket. Ez egy elég hosszú videó, átkelések és érkezések kívül-belül-alul-felül!
Meglepett, hogy milyen magas volt a vízállás áprilisban, konkrétan kiért a szántódi mólóra! A hozzáértők mondták, hogy ez így jó, mert a párolgás miatt pár hét alatt lemegy majd a vízszint, és persze így is lett.
És itt van a Tihany a víz alatt álló szántódi mólóról nézve.
Menjünk is egyet vele!
Az utolsó menetünk után nem tértünk vissza a tihanyi oldalra, hanem busszal mentünk tovább Siófokra. Ez így utólag nézve elég rossz ötlet volt, mert akkora tömeg volt a buszon, hogy állnunk kellett, kapaszkodók meg nem voltak. Ugyanakkor Szántódon nem álltak meg vonatok, szóval még mindig ez volt a legkényelmesebb és leggyorsabb hazajutási lehetőség autó nélkül. Kicsit furcsa, hogy nincs sűrűbb tömegközlekedés Szántódrévre, gyakorlatilag csak a megszállottak érhetik el a kompot gyalog.
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Nem kellett megvárni a főszezont: már májusban láttam olyat egy másik utazás során, hogy mind a négy komp egyszerre kint volt a vízen!
Hát, ez most nem jött össze...
Június elején a Szemes - Tihany járaton utazva láttam, hogy Szántódon kint van a másik új komp, a Szántód, úgyhogy átbuszoztam gyorsan a tihanyi révhez, de csak nem akart átjönni. Gyanús volt a dolog, úgyhogy áthajóztam a túlpartra, ahol kiderült, hogy az új fiú nem dolgozni volt ott, hanem épp bulihajónak rendezték be. Ekkor még mindig csak az egyik új komp volt kint, a másikon közben Siófokon dolgoztak valamit.
A fedélzeten napernyők, büfépult, hűtőgépek, hawaii, DJ, napszemüveg...
A Baross Gábor eközben félre volt állítva a tihanyi oldalon. Ha szükség van rá, pár perc alatt be tudják dobni a forgalomba, a nyár folyamán többször láttam ilyet. Elég hullámzó az igény, van, amikor egy órán át folyamatosan jönnek az autók, utána meg másfél órán át nem telik meg a menetrend szerint induló hajó se...
Hazamenetel közben (most nem volt kedvem buszozni) láttam a Kisfaludy Sándort a siófoki kikötőben. Az év legnagyobb részét itt állva töltötte. Mögötte jobbra a Héviz vízibusz sejthető, ő csak egyszer dolgozott 2024 során :(
Két héttel később aztán forgalomban is elcsíptem a Szántódot!
A személyzet meg se lepődött, amikor beszálláskor jeleztem, hogy nem szállnék ki a túlparton, hanem rögtön visszajönnék, szerintem elég sokan csinálták ezt, hogy kipróbálják az új gépeket.
És ilyen volt utazni vele. Nem tudom, hogy a személyzet milyennek találja, de felhasználóként korrekt masinának tűnik.
Kellemesen lekonyuló kifli alakja van a régi hajóknak, vajon gyárilag ilyenek, vagy az évtizedek viselték meg őket?
Csúcsforgalom volt, úgyhogy az egyik menet során nem tudtunk Szántódra behaladni, mert az előző komp még nem jött ki, ...
.. úgyhogy pörögtünk egyet egy helyben, hogy teljen az idő :)
Amikor csökkent a várakozó autók száma, az egyik régi gépet, a Széchenyi Istvánt kivették a forgalomból.
Ugyanaz a komp, ugyanúgy félreáll, csak most hajóról látjuk.
Érdekesen néz ki a füves terület mellé kikötve, mint egy félredobott játék.
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Nem mindegyik reklámfestés (igazából matricázás) tetszik, de ez a kék igen.
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Még egy pillantás az újoncra, és megyünk is tovább!
Egy balatonfüredi sétahajózás során láttam a kvázi vésztartalékként Siófokon tárolt Kisfaludyt Szántód felé tartani. Sajnos túl messze volt ahhoz, hogy rendesen lekapjam, de azért talán látszik, hogy alapvetően nem itt - valahol talán Zamárdi magasságában? - szoktunk találkozni vele. Egyszer szívesen ott lennék egy ilyen úton!
A Baross Gáborral viszont többször is összefutottam, ahogy a keleti medencében diszkózott. Nem kerestem rá a neten, de elég rendszeres programnak tűnt ez a fajta használat, nem egyszeri dolognak.
Érdekesen néztek ki a toi-toi vécék a fedélzet sarkában :)
Nekem néha távolról is sok volt a hangerő, amivel a "zene" szólt, nem tudom, hogy ott helyben hogy lehetett kibírni - persze ha esetleg valaki sokallta volna, akkor se tudott volna kiszállni :)
A Kisfaludy akcióban, nem tudom, hogy miért, és sajnos csak távolról
Július végén vihar előtti időjárás közepette láttam a Tihany - Szemes járatról, hogy megint kint van a Kisfaludy Sándor, és aktívan dolgozik is.
Sajnos idén nem sikerült vele utaznom, de legalább láttam! Vajon 2025-ben ki fog még jönni a révbe? Jó lenne menni egyet vele, amíg még megvan!
Annyira azért nem bolondultam bele a kompokba, hogy rendszeresen ok nélkül ingáztam volna velük, de a középső és a keleti medence közti járatokról többször elkaptam a tihanyi oldalt.
Augusztus végén megint a Széchenyi várakozott a nádas szélén.
Hideg szél, felhők és sirályok
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Szeptember közepén hirtelen november vége lett pár nap erejéig, legalábbis időjárásilag. A menetrend szerinti járatok egy részét le is mondták az egyik nap, de a kompok végig közlekedtek.
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
Ráadásul piszok jól néztek ki a baljóslatú felhők előtt!
Az újak továbbra se voltak szépek, de az új katamaránokkal ellentétben ezek szerintem nem rossz járművek.
Az erős szél elfújta a párát, ...
... úgyhogy jó messzire el lehetett látni.
A madarak teljesen meghülyültek az időtől: a víz felett tíz centire fecskék cikáztak, a hajókat pedig sirályok hada követte.
Aznap éppen a Tihany volt a tartalék, a szántódi oldalon "parkolt".
Egy sirály, ...
... több sirály, ...
... rohadt sok sirály. Ha halászhajó lettünk volna, értettem volna, miért követnek, de így? Talán mert meleg(ebb) levegőt hagytunk magunk mögött?
Hitchcock imádta volna ezt a látványt :)
Érdekes volt a korábbi alkalmak harmincöt fokokban megdurranásához képest most kifejezetten fázni...
Szegény fecskék nem bírták a hirtelen hideget, sokan elpusztultak, amikor az országutak aszfaltján próbáltak melegedni. Ő itt a képen jobban járt, de biztos nem érezte jól magát :(
Még egy videó. Valahogy megnyugtató a mólóról nézegetni, ahogy ki-be járkálnak ezek a járművek.
Az év egyik legkülönlegesebb balatoni élménye is a kompokhoz köthető, pontosabban az egyikhez, a karácsonyi szezonban fénybe öltöztetett Széchenyihez. Ez olyan szép utazás volt, hogy külön oldalt szenteltem neki, szerintem érdemes megnézni:
Tudom, hogy nem mindenki tud annyira lelkesedni azért a nyolcperces útért, amit a kompozás jelent, de remélem, hogy volt, aki ennek ellenére végigolvasta az oldalt - nekik köszönöm a figyelmet :)