Aki ismeri valamennyire a tömegközlekedési életképes oldalaimat, biztosan tudja, hogy meglehetősen ritkán szoktam trolikat fotózni. Ez természetesen messze nem nullát jelent, de mégis keveset a villamosos képek számához képest. A most következő fotókat 2022 októberében-novemberében, a BKV dízeles Ikarus 200-asainak utolsó heteiben készítettem, mert azt rebesgették, hogy a típus troliváltozata is el fog tűnni következő tavaszig. Aztán végül nem tűnt el, legalábbis pár példányt megtartottak. Iskolaszünetben, nyáron nem láthatók, de tanítási időszakban a reggeli csúcsban jár még néhány 2024-ben is. A HBweb szerint kilenc példány van állományban, nem tudom, hogy ez aktuális-e még - de mivel nem volt búcsúhétvége, úgy sejtem, hogy meglehetnek :)
Csak röviden arról, hogy mit jelent a cím, a "gévéem": a BKV több menetben szerzett be Ikarus 280-as trolikat. Az első garnitúra 1976-78-ban érkezett, ezek ZiU-5 villamosberendezések Ikarus kasztniba szerelésével épültek. Mivel 100-tól 178-ig tartó pályaszámokat kaptak, néha százas sorozatként is szokták emlegetni őket. Ez a nem túl korszerű típus a kilencvenes évek közepére teljesen eltűnt, megmaradtak viszont az 1987 és '89 közt vásárolt gépek, melyek villamosberendezését a Ganz Villamossági Művek, azaz a GVM gyártotta. Ezek az előző generációnál jóval korszerűbbek voltak, nem csoda, ha harmincvalahány év után még mindig üzemben tudják tartani őket; ezt a második generációt szokták gévéemként emlegetni. Ezeken felül egy rakás prototípus is futott hosszabb-rövidebb ideig a budapesti utcákon, de őket most hanyagolnám.
Mivel a képek 2022 második felében készültek, a rajtuk látható kocsik szinte mind megvannak még 2024 szeptemberében: a 207-es még aktív, a 215-öst pedig 2023-ban négy forgalomképes kocsi mellé odaadták Szegednek tartalékként.
A Keleti pályaudvar érkezési oldalán kaptam le a 263-ast. Ez volt az a a kocsi, amit '97-ben egy gyerek elkötött az Örs vezér terén, csak hogy belerongyoljon vele a végállomással szemközti panelba. Szerencsére minden résztvevő túlélte a nagy találkozást.
Mielőtt folytatjuk, itt egy videó 2011-12-13-as felvételekkel, mert a GVM-hez szerintem a hang legalább annyira hozzátartozik, mint a kinézete. Ráadásul van pár olyan dolog a videón, ami már nem létezik. Sőt, így évekkel később megnézve szerintem egész jó kis filmecske ez!
A 248-as a Budai Nagy Antal utcában - ez a kocsi is megvan még, ha minden igaz: a HBweb szerint "egyéb állomány".
Reggel a Keletinél a 216-ossal, mely szintén "egyéb állomány" ma is, ...
... akárcsak a 246-os. A pályaudvar iszonyat retekül nézett ki a buszok mögött, úgyhogy nem nagyon erőltettem a fotózást. Nevetséges, hogy a MÁV egyik legfontosabb utasforgalmi létesítménye ekkora szégyenfolt tud lenni még a nem kimondottan svájci állapotú Baross téren is!
266 a Hősök terén, rosszkor elkapva, mert épp rávetült a közlekedési lámpa árnyéka. Lehet, hogy pontosabban kellett volna a megfelelő fotóidőpontot kinéznem, de alkalmazkodni kellett a menetrendhez, melyben a délelőtti csúcsban fél órák elteltek két GVM felbukkanása közt. Akkor kellett fotózni menni, amikor minél több dolgozott!
A régi idők emlékére: ahogy a város túlnyomó részén, úgy a Dózsa György úton is a villamosok kenyerét vették el a trolik.
223 egy szélesebb képkivágásban, hogy jobban látszódjék az aszfalt és az utcabútorok állapota. 2023-ban ez a kocsi is Szegedre került, de a 215-tel ellentétben járóképes állapotban. Később aztán visszajött Pestre, nem tudom, azóta mi van vele.
A 279-est 2023 januárjában selejtezték. Amíg el nem kezdtem rájuk kattogtatni, fel se tűnt, hogy nem az összesnek van elektronikus kijelzője: többek közt ennek is hagyományos táblái voltak. Pontosabban nem teljesen hagyományosak, mert akkor középen lett volna a viszonylatszám, itt viszont a bal szélen figyelt.
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
229 a Néprajzi Múzeum tetejéről nézve. Aranyos kis makett :)
A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani
A már többször látott 246-os kicsit puritánabb kinézettel járta az utcákat.
Valami tüntetés miatt terelték a 75-ös trolikat a Hermina útra, én meg véletlenül pont oda tudtam érni a forgalmi változás végére. De tényleg a végére: talán 2 trolit tudtam elcsípni, aztán már helyre is állt a rend. Egyébként ez a gép is megvan még 2024-ben.
A 279 már szerepelt, de mivel ez az egyik kocsi, ami selejtezve lett, megérdemel még egy fotót. Meg mégiscsak szokatlan a 75-ös a Hermina úton...
Egy napos délelőtt a Ferdinánd híd felhajtóján: a 207-es még megvan (már hogy akkor, amikor ezt írom).
A Szent István park fejben jó fotóhelynek tűnt, de olyan hosszúak voltak az árnyékok, hogy a busz csak cipőkanállal fért be a napsütötte részbe. A jelek szerint a 279-est fotóztam legtöbbször.
A 277-es selejtezve lett 2023 januárjában.
Ez se az a fotó, amire amúgy büszke lennék, de valamiért mégis szeretem: 207 a Pozsonyi úton.
A 224-est viszont nem kellett volna ennyire közel engedni az objektívhez :) 2023-ban ez a kocsi is kölcsön lett adva a szegedieknek.
Azért készült kevés fotó ezen néhány fotóséta során, mert néha videózni is akartam. Ahogy már írtam, a GVM-nek a hangja is jellegzetes, kifejezetten szeretem. Igaz, az ilyen elhussanó felvételeken igazából csak a hátsó híd huhogása hallható, a villamosberendezés nem, de így is teljesebb az élmény.