Amikor 2000-ben megnyílt a Magyar Vasúttörténeti Park, ott voltam a pénteki ünnepélyes megnyitón, majd szombaton majdnem végig, plusz vasárnap is kinéztem pár órára. Soha nem voltam megszállott vasútbarát, egyszerűen csak ennyire sokat jelentett az, hogy ott volt az a sok régi vas, melynek nagy része végre működött, mozgott. Igaz, a parkba állomásított régiségeken kívül jópár egyéb jószág is jelen volt akkor; a mostaninál szerintem több működőképes gőzös csühögte tele a levegőt, ráadásul bármire mászott fel az ember, barátságos vasutasok fogadták, akik mindent megmutattak... és meséltek, meséltek, meséltek! Vagy 2-3 tekercset elfotóztam akkor, de lám, annyira nem éreztem magam vasútmániásnak, hogy ezek nagy részét fel se tettem a weboldalra.
Most a tizedik születésnapot ünnepeltük, és "a" MÁV helyett immár számos többé vagy kevésbé különálló vasúti cég küldte el járműveit. A teljesség igénye nélkül ott voltak a MÁV Start motorkocsijai, a MÁV Trakció mozdonyai, a Rail Cargo Hungaria, plusz számos magánvasút. Baloldalt épp a BHÉV egykori kis gőzöse hajt fel a fordítókorongra, jobboldalt pedig egy szép új FLIRT és egy régire visszafestett MD szerelvény várakozik a vízdaru mellett.
A dízelesítés vége felé, a villamosítás közepén felnőtt gyerekként a gőzösök mindig különösnek tűntek számomra - persze a gőzösöket a gőzösök korában felnőtt emberek is szeretni szokták :) Itt két szép példányt látunk: baloldalt a Déli Vasút 1917-es gyártású 109.109-esét, jobbra pedig egy pakuratüzelésű 424-est.
Baloldalt középen: az áramvonalas borítása miatt is különleges 242.001 a harmincas évek második felének hazai gyorsasági bajnoka. Menetrend szerint 120-szal közlekedett, de kísérletek során a 150-160-at is elérte a típus. A szomorú az, hogy ezzel a sebességgel még ma is simán elközlekedhetne a fővonalaink zömén. Jobbra: ahol több befűtött gőzös csühög hosszabb ideig egyhelyben, ott nemsokára nehéz lesz normálisan fotózni, mert jelentősen romlik a levegő átláthatósága :)
A villanymozdonyok értelemszerűen ácsorgásra voltak most kárhoztatva. A bal szélen levő V60-as mondjuk tudtommal nem is működőképes (ő állt régebben Óbudán a Kandó fősuli előtt), se a mögüle kilógó V55-ös. Na de a többiek! A piros orrú Taurus kék csíkkal az RCH-hoz tartozik, mögötte a Gyesev Széchenyis 1047-ese, a Magyar Magánvasút Zrt felújított ASEA-licensz románja (91-55 0478 002-3, hogy a számfetisisztáknak is jó legyen), és persze a némi várakozás után körülbelül eredeti kinézetére visszafestett első Szili (jobbra).
A dízelszekció egy része. Nem tudom, hogy azért, mert túl erős volt a nap, vagy azért, mert akárhogy próbáltam helyezkedni, mindig beleálltak a képbe, de elég kevés értelmes fotót csináltam, és korántsem kattintottam le mindent, ami jelen volt. A képeken mindenesetre a 001-es és a 017-es Nohab látható, illetve a 2177-es Csörgő.
További németajkú vendégek: az Osztrák Szövetségi Vasutak egy 2016-osa (barátainak: Herr Kulesch:), illetve a győri Logistic Center Hungária Kft. egyszerű számozású V100-asa, a 95 55 0469 003-1.
Baloldalt: a Bobók "nagy kiskedvenceim", és a jelek szerint nem csak nekem, mert az üzemeltető is róluk nevezte el magát: "BOBO Kft". Jobbra az első Kisdácsia, az M43 1001 már korántsem állt ennyire közel a szívemhez - a lencsémhez viszont igen.
Az MDmot a hetvenes évek könnyített szerkeszetű, mellékvonali motorvonata volt. Mivel könnyen lehet, hogy idén év végén el is tűnnek az utasforgalomból, mindenki örült annak, hogy egy ilyen vonatot is szépen kipofoztak kívülről (balra) az évfordulóra. Sajnos a kocsik belső rendberakására még nem került sor (jobbra), ami azt jelenti, hogy ezen sorok írásakor még ugyanígy közlekednek (bár vélhetően akkor nincsenek felhajtva az ülések).
Balra: a gyerekek kedvéért lett kifestve ez a ABmot (BCmot 371, gyártva 1926-ban, ha minden igaz) motorkocsi. Jobbra: nem tudom sajnos, ez a háromtengelyes hajtott forgóváz pontosan mi alatt volt eredetileg: Hargita? ABbmot? Bbmot? Valami más? Mindenesetre érdekes szerkezet.
Itt a finom portól és koromtól, a természetes felhőktől és az erős napsütéstől olyan fényviszonyok alakultak ki, melyek arra sarkalltak, hogy inkább hagyjak fel a fotózással. A szénszerelő romjai alatt sorakozó, szebb időkre váró kocsikat, illetve a vélhetően a MÁV Nosztalgia személykocsi-flottájához vásárolt ex-ÖBB "Schlieren" kocsikat azért még lefotóztam. Pár éve még közvetlen kisvonat hozott ezekre a vágányokra a Nyugatiból, az a szolgáltatás sincsen már...
Az oldal végén egy rövid videó pár jellemző pillanattal - ami főleg zajokat és füstöt/gőzt jelent :)