Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix és Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozó 2005

A nagyvasúttal korántsem foglalkozom annyit, mint közutakon szaladgáló sárga rokonaival, de azért szívesen felbukkanok olyan helyeken, ahol gőzmozdonyokat lehet működés közben látni. Barátnőm hozzám hasonlóan imádja a gőzösöket, így két túlkoros gyerek indult el a "Füsti" felé egy párás vasárnapon.

A Nyugatiból menetrend szerinti különvonattal mentünk ki a Tatai útra. Bár a szerelvényben nem ez volt a legrégebbi jármű, én mindenképp vele akartam menni: ez ugyanis egy RÁBA "Balaton" motorkocsi, amivel eddig még nem sikerült utaznom.

A körfűtőház előtt egy rakat gőzös csühögött-püffögött, eresztette a füstöt, gőzt, vízpermetet - Rianna talán még nálam is jobban élvezte!

Nem akarom eljátszani, hogy értek a gőzmozdonyokhoz, ezért nem fogok olyanokat írni, hogy "ez itt egy MÁV 220 sorozatú, 2'B tengelyelrendezésű gőzmozdony 1900-ból"... izé... szóval ehelyett csak annyit írok, hogy szerintem ez volt a legszebb kis mozdony a nem éppen szegényes felhozatalból.

A MÁV 242.001-ese és egy csehszlovák ©koda (ČSD 464.2 sorozat) egymás mellett.

A 242-essel, ezzel a nem minden irányból fotogén, de mindenképpen érdekes jószággal már találkoztam két éve, Székesfehérvárra menet. A '30-as évek végén kis sorozatban épített áramvonalas gőzös már akkor 120 km/h-val tudta vontatni a Baltic-Orient expresszt, de az egyik példány egy próba alkalmával egészen 160-ig elment!

A cseh gőzmozdonyok mindig ápolt benyomást keltenek: a lemezelésük nem horpadt, a fényezésük csillog, és persze tiszták is. Sajnos a mi gőzöseink sokkal "gyűröttebbnek" néznek ki.

MÁV 275-ös sorozatú pöfögény, mely manapság eredeti számán, 22.034-ként fut.

Még egy ©koda: ČSD 475.1-es sorozat. Szerintem lélegzetelállítóan gyönyörű!

A szlovákok 422-ese valahol Ausztriában épült - ennyit sikerült megértenem a narrációból. (Megjegyzés: amikor ez az oldal eredetileg készült, még nem volt fenn annyi információ az interneten, mint manapság, ezért lett volna fontos odafigyelnem)

Erre a járgányra én, a vasútdilettáns egyből azt mondtam, hogy MÁV 375-ös. Aztán kiderült, hogy egy (cseh)szlovák 331-es. Aztán kiderült, hogy az tulajdonképpen ugyanaz :)

A korábban látott 22-es oldalról.

Ezúttal a BKV is küldött versenyzőt a kismozdonyok grand prix-jére: a BHÉV 27-es pályaszámú gőzmozdonyát. Furán nézett ki zöld színével a sok fekete gép között, de a versenyt azért megnyerte :)

A fenséges 464-es a fordítókorongon.

Nem a zászlós ember pici, hanem a mozdony kerekei nagyok!

És ilyen volt, amikor a mozdonyvezető tréfából korommal terített be bennünket. Lehetett hajat mosni hazaérés után :)

A fotózást megnehezítette, hogy a gőzösök telepöfögték a levegőt, ezzel szinte alkonyati fényviszonyokat teremtve. Persze ezt senki sem nehezményezte: ilyennek kell lennie egy gőzmozdonyos rendezvénynek!

A legszebb füstje azért a 424-esnek volt :)

A másik szépség, a csehszlovák 475-ös forgatás közben.

Szép, na!

A Déli Vasút könnyen megjegyezhető pályaszámú 109.109-ese (mely a MÁV-nál a sokkal nehezebben memorizálható 302,610-es számot viselte) előző nap a nagymozdonyok közt a legszebbnek bizonyult, ezért viselt koszorút az elején.

A replika (régi tervek alapján újonnan épített) BKVT lóvasúti kocsi nem mozdult, de azért fel lehetett mászni rá. Annak idején az emberek pigmeus termetűek lehettek, mert én alig bírtam felkapaszkodni a szűknél is szűkebb lépcsőn!

A kocsi belseje.

És ismét nagyvasút: Hargita motorvonat erről, ...

... és arról nézve. Érdekes "arca" van!

Mivel étkezőkocsi-verseny is volt, kipróbáltuk az egyiket, isteni volt a nyírségi gombóclevesük!

Az oldal végén két személykocsi: ez volt a legjátékszerűbb kinézetű, ...

... ez pedig a legjátékosabb jellegnevű: "Cakmü". Sokkal könnyebb megjegyezni, mint a "WRbumz" étkezőkocsit :)

Körülbelül ennyi volt.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez