életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Budapest,
Budapest, te csodás...
Néha nincs kedvem a villamostörténelemmel foglalkozni. Ilyenkor csak ülök, nézegetem a képgyűjteményemet, és azon gondolkozom, hogy milyen furcsa városban lakom. Olyan dolgok is előfordultak itt, melyek minden logikának ellentmondanak, és melyek valószínűleg a világ más tájain nem történhettek volna meg!
Például érdekes, hogy a kép jobb oldalán látható, '60-as években gyártott Bengálik hamarabb eltűntek az utcákról, mint a háttérben látható, az 1910-es évekből származó ikerkocsik. Mindezt azért, mert a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottságának egyik hölgy tagját a villamos a férfi nemiszervre emlékeztette! Az illető hölgy mindent megtett, hogy eltüntesse az utcákról ezt a szerinte szégyentelen és obszcén formájú villamost. Sajnos sikerrel járt...
A budapestiek persze nagyon sajnálták, hogy a gömbölyded csuklósok eltűntek a városból, az utolsó kocsi utolsó menetén például meg is koszorúzták a járgányt a közlekedésbarátok!
Persze a pótlás, a Ganz csuklósok sokkal jobbak voltak: kevesen tudják például, hogy ezek a villamosok annyira moduláris felépítésűek, hogy bármikor szét lehet szedni őket, ha kisebb kapacitás szállítására van igény! A hetvenes években ezt gyakran meg is tették, itt például az elég kihasználatlan 37-es vonalon közlekedik egy középső részétől megfoszott csuklós...
Ráadásul a Ganzok gyorsak is voltak, kezdetben nem is találtak beléjük olyan sebességmérőt, mely lépést tartott volna a gyorsulásukkal: a képen jól látható, hogy a kilométeróra helye egy fémlappal van lefedve!
És ez még nem minden: a Ganzok annyira jók voltak, hogy gyorsvillamos mivoltukban külön festést akartak nekik adni. Eleinte a narancsvörös bevezetésén gondolkodtak...
... aztán úgy döntöttek, hogy a MÁV-nál alkalmazott feltűnő színekre festik, hogy távolról észre lehessen venni őket, és időben félre lehessen ugrani előlük. A képen látható festéstervet végülis elvetették, de később feltűnt a MÁV ingavonatain ("Papagáj").
De nem csak ezt a pár csuklóst
festették át: a rendszerváltás után tárgyalások folytak, hogy a BKV-t
megveszi valamilyen tőkeerős külföldi cég, a fenti ábra egy montázs arról,
hogy milyen járműveken utaznánk ma, ha annak idején a Pepsi nem lépett
volna vissza az üzlettől. De menjünk kicsit vissza az időben! Kevéssé ismert tény, hogy anno a villamosok postakocsiként is üzemeltek, az elhagyatott külvárosokba ők hordták szét a küldeményeket. A kép az első pestimrei postavillamost mutatja, melyen a kalauz egyúttal kézbesítő is volt.
Sajnos a leveleknek nem mindig jutott hely, mert sok volt az utas. Vagy sok volt a fiatal, akik szerettek játszani: a képen a Schönherz kollégium lakói próbálják megdönteni a korábbi férőhely-kihasználtsági rekordot.
Természetesen vannak szomorú lapjai is a villamosos történelemkönyvnek: ezt a csuklóst például egy másik Schönherz Kupa alkalmával hordták szét a vidám diákok.
Igaz, pár évvel korábban ugyanez egy egész híddal is lezajlott! Budapest közlekedése utána évekig nem volt ugyanaz, míg fel nem építették az új hidat a helyére.
Persze sokáig ezt a hidat se tudták használni, mert elfelejtettek lehajtót építeni a budai oldalra, így a sok felhajtó kocsi ott rekedt a Duna fölött! Elég kellemetlen volt, az akkori újságok nem is merték megírni, csak néhány fénykép maradt bizonyítékul, mint például ez.
És a végére két aktuális hír: a hétvége folyamán viharos gyorsasággal nekikezdtek a 44/67-es villamosok Thököly úti pályájának elbontásának. Első lépésben a Hungária körút kereszteződését építették át.
És egy kicsit személyesebb: NZA ma nagyon boldog volt, mert megtalálta az egykori rácfürdői villamos nyomát a Hegedűs közben. A képen éppen egy megmaradt felsővezetéktartó kampót mutat. Hihetetlen, hogy itt egykor villamos járt!
De akkor vajon mit ábrázolnak a képek igazából? Játék!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||