A Fonódó (4)
Igazság szerint jó lett volna a 17-es vonalon végzett felújítást is végigkövetni, de egyszerűen nem volt időm rá: a Török utca/Frankel Leó utca/Üstökös utca torkolatának magasságában húztam meg a képzeletbeli vonalat, és csak innen délre figyeltem a változásokat.
Balra: a Török utca kitérője is bebetonozott talpfás, a folytatás (jobbra) leerősítés nélküli.
Balra: a távolban látható hupli volt az a bizonyos rész, amit újra kellett építeni. Jobbra: beépítésre váró sínek.
A Török utca/Margit körút összeágazása, még (újra)összekötés nélkül.
Itt régen két vágány is volt, de '97 óta már csak az egyik volt ténylegesen bekötve. Az az egy viszont olyan szerencsétlenül, hogy a villamos pont két autósor közé került, melyekkel kölcsönösen feltartották egymást, emiatt külön lámpafázisra volt szükség. A 2000-es években mindig izgalmasnak tűnt kocsiszíni vagy különmenettel itt átjönni, mostantól viszont semmi érdekes nem lesz benne.
Bónus track: a lánchídi aluljáró
Ez tulajdonképpen nem a Fonódó része, hiszen a Lánchíd budai hídfője alatt 1907 januárja óta átjárnak a villamosok, de mégis hozzá kellett nyúlni, mert az alagút túl szűk volt. Cipőkanállal, lassan, odafigyelve ugyan át lehetett menni rajta szélesebb kocsikkal (TW6000, Tatra), de ahhoz, hogy rendesen használni lehessen újabb járművekkel is, ki kellett szélesíteni.
2015 márciusának közepétől a 19-es és 41-es vissza lett vágva a híd előttig, és nekiláttak újraépíteni az átjárót.
Először a Clark Ádám tér közepéig benyúló ívet bontották ki (balra), aztán nekiláttak az úttest és járda alatti részekhez (jobbra).
Az északi oldalon az ott álló Lánchíd Palota miatt nem volt lehetséges az elég szűk (és meredek) ív érdemi megváltoztatására, a délin viszont lazábbra tudták venni, itt egyébként a második világháború után bontották le azokat a házakat, amelyek miatt a kanyargásra szükség volt. Az aluljárót a jelenlegi tervek szerint 2016 tavaszára fejezik be, addig a híd két oldalán végződő 19-es és 41-es (dél), illetve 19-41-es (észak) viszonylatok közt át kell szállni (az északi oldalra kúszóváltó fog beépülni).
Az első próbamenet időpontjául kedvenc tévésorozatom, a Doctor Who 52. születésnapját, 2015. november 23-át tűzték ki, de aztán kiderült, hogy előző este méréseket akarnak végezni a HÉV alagút födémjén, úgyhogy először 22-én gurultak végig villamosok az új síneken. Mivel arról az estéről már beszámoltam korábban, most a nappali műsorról mutatnék néhány képet.
A tanuló-Tatra, egy ICS és két CAF sorakozott fel a Frankel Leó utcában, hogy egy nagyobb csapat embert körbevigyen. Hogy az illetők újságírók voltak, vagy illetékesek, esetleg mindkettő, azt nem tudom, csak azt, hogy én nem voltam köztük, ...
... úgyhogy csak némi rohangálással fűszerezve tudtam követni őket. A még mindenütt ott levő kerítések, illetve a villamosokra tapadó BKV-s/BKK-s gépkocsik miatt nem volt egyszerű fotózni. A helyszíneket talán nem is kell már írnom, jól felismerhetők.
Balra: ... pedig biztos bekapcsolták, mert a villamos nem állt meg :) Jobbra: a híd északi oldalán álló szakaszszigetelő/karácsonyfa.
Balra: ezúttal (előző naphoz képest) elég gyorsan végigmentek a bejárandó szakaszokon, majd tettek még pár kört. Jobbra: építési terület kis megtévesztéssel :)
Bár a majdnem pontosan szemben sütő napfény nem volt kedvemre, marha jó volt villamosokat látni ott, ahol nem hittem volna, hogy valaha is láthatok!
A rákövetkező hetekben befejezték a környezet rendezését, így 2016 elején már minden készen állt a budai fonódó villamoshálózat január 16-ai (részleges) premierjére. A végleges hálózat a lánchídi aluljáró (illetve a Széll Kálmán tér) átadása után várható, majd igyekezni fogok azt is figyelemmel kísérni.
Az első nap videójával köszönöm a figyelmet, remélem, tetszett az oldal - ha igen, oszd meg másokkal, mert elég sok munkám volt benne, ne csak öten lássák :)
Az oldal befejezése: 2016. január 14.