2024-es budapesti életképek

Ezeket a sorokat 2025 januárjában írom, amikor a tömegközlekedéssel foglalkozó weboldalam 25 éves fennállását ünnepli. Az első ehhez hasonló életképes beszámolót ugyan csak augusztusban töltöttem fel, de néhány gyerekkori visszaemlékezés már hamarabb elkészült. Érdekes idők voltak azok, egy villamosos weboldal különlegességnek számított: sokszor még azok is ott ragadtak a lapokon, akiket alapvetően nem érdekelt a tömegközlekedés. Az érdekességfaktor azóta megszűnt, hiszen sokkal többen fotóznak villamost (régen nagyjából minden villamosfotós ismerte az összes többi villamosfotóst), és eltűnt a "lefotózom -> előhivatom a filmet -> bescannelem a papírképet -> feltöltöm telefonos interneten" ciklus is: ha valaki lát valamit, kattint egyet a mobillal, és a kép már fent is van a neten. Bár ma már elég kevesen olvasnak hagyományos weboldalakat, én még nem szoktam le (teljesen) a készítésükről, már csak azért is, mert a facebookra feltöltött képek sokszor ugyanazzal a sebességgel el is tűnnek a süllyesztőben, ezek az oldalak meg itt maradnak. Legalábbis negyed századot már eltöltöttek itt.

Újra rendszeres UV forgalom a Szabadság hídon!
Kiskörút a Duna-parton
Vegyesfelvágott
A 4/6-osok fürdőzni mentek
Nosztalgia orrvérzésig
Európai autómentes villamoskiállítás
Egyirányú Bengáli
Legóvillamos
Vegyesfelvágott 2
Fényvillamosok

Bevallom, 2023/24-ben sokkal jobban érdekelt a hajózás, mint a tizenhatezredik Tatrás vagy ICS-s kép elkészítése, szóval aki nyitott a vízi közlekedésre, nézzen be a hajós életképes oldalaimra is! Most pedig kezdjük el a hardcore villamosozást!

Újra rendszeres UV forgalom a Szabadság hídon!

Igazából ugyanaz az egy szerelvény ment fel-alá többször, és csak egyetlen éjszakán át, de valami ütőssel akartam kezdeni az oldalt :)

2024 áprilisában öt éjszakán át méréseket végeztek a Szabadság hídon: a hídszerkezet terhelhetőségét vizsgálták. Ismert erdei körökben az az általános nézet, hogy csak a vágányok egymástól való távolsága problémás, de ennél azért többről van szó. Főleg a többi típustól eltérő felépítésű CAF-ok által generált statikus és dinamikus terhelésről. Természetesen egy-egy alkalommal, lassan és üresen, úgy, hogy közben semmilyen más villamos nem mozog a hídnyílásban, átmehetett eddig is, de a "Pesti Fonódó" projekt tervezéséhez tudni kell, hogy mit bír el ez a 128 éve épült, közben egyszer a Dunába robbantott híd. A CAF-on kívül a többi típus is sorra került, így a Combino és a TW6000 is, a tesztsorozat utolsó éjszakáján pedig egy UV motor + pót + motor szerelvénnyelcsináltak próbafutásokat. Ez a szerelvény-összeállítás sokáig a legstabilabb pont volt a híd életében, hiszen a 49-es villamos 1957-től egészen 2007-ig így közlekedett

A próba úgy nézett ki, hogy a homokzsákokkal megpakolt szerelvény egyre növekvő sebességgel áthaladt az egyik vágányon oda-vissza, majd megtette ugyanezt a másik vágányon is. A tempó 5 és 40 km/h közt változott, a hidat eközben műegyetemes szakemberek figyelték egy rakás műszerrel. A kocsik külsején látható pöttyözésről először azt hittem, hogy a mérésekhez kell, mint a pingponglabdás kezeslábasok a motion capture felvételeknél, aztán felvilágosítottak, hogy csak a fényvillamos LED-füzéreinek rögzítéseit látom :)

A szerelvényben rég látott ismerősként gurult ez a pótkocsi. Bár a BKV több ilyet is megőrzött nosztalgia célokra, jó ideje nem láttam egyiket se. Talán valamikor a 2010-es évek második felében utaztam ilyennel legutóbb, úgyhogy jó volt viszontlátni.

A Kiskörútnak még mindig jól áll az UV!

Két forduló közben a Szent Gellért téren.

Bár sok minden változott a weboldal elindulása óta, az maradt, hogy az amúgy szintén a pesti oldalon fekvő Kiskörútról csak jókora kerülővel lehet Pest egyéb részeire átjutni. Ez a szerelvény például a 4-es vonalán át indult haza, feltételezéseim szerint Zugló kocsiszínbe.

Kicsit videóztam is, bár a hídfőből nem igazán volt izgalmas 5 km/h-val csoszogó villamosokat figyelni. A 40 km/h-s menet izgalmasabb volt, de drón kellett volna annak a megörökítéséhez, ahogy a szerelvény a Kiskörúton nekifutásból vett lendületet, hogy időben elérje az elvárt sebességet. Azt egyébként ne kérdezzétek, hogy mi lett a mérések eredménye, mert nem tudom.

Kiskörút a Duna-parton

47-es villamos a Lánchídnál, avagy a szokásos március 15-i felhajtás. Ezek a képek korábban készültek, mint az előbb látott Szabadság hídiak, de mindenképpen UV-val akartam indítani az oldalt, úgyhogy felcseréltem őket :)

Ha március 15., akkor ünnepség a Nemzeti Múzeum előtt, ha pedig ünnepség a Nemzeti Múzeum előtt, akkor a 47-es és a 49-es villamos nem tud ott közlekedni. A kettes metróig el kellett jutniuk, úgyhogy mindkét járat a Batthyány téren fordult. Legalábbis arra tippelek, hogy a metrókapcsolat az oka, hogy odáig elmentek, mert amúgy fordulhattak volna az Erzsébet hídnál, a Szarvas téren, vagy a Clark Ádám téren. Régebben több hasonló alkalommal is a Szarvas téren fogtak vissza, ami szerintem nem volt valami utasbarát. Az előbbi képen és ezen is felújított ipari csuklósokat láthatunk, amik elég jól néznek ki, de a műszaki tartalmuk gyakorlatilag változatlan. Van viszont egy problémájuk: oldalról nem nagyon látni, hogy hanyas járat, mert a sötétített ablakokon alig látszanak át az oldaltáblák. Ha nem figyeltél a megállóhoz közeledés közben, és már melletted áll, találgathatsz, hogy ez most mi...

Nem Dunakanyar, de azért Duna-parti kanyar.

Így zajlott a Batyin a fordítás.

Itt egy újabb videó, a hideg sötétben közlekedő fényvillamostól a madárcsicsergésben csörömpölő fogasig.

Vegyesfelvágott

Ahogy az előző két évben (lásd itt és itt), úgy 2024 nyarán is eszelős mennyiségű nosztalgiajárat várta az érdeklődőket. És nem csak villamosok, mert járt például ez a kabrió Ikarus 630-as is.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Az előbbi "szép régi jármű áll egy szép régi épület előtt" beállítás szöges ellentétje a Kelenföld vasútállomás őrmezei oldalán látható flaszterpuszta. Már írtam régebben, hogy ez a hely szégyen és gyalázat az egyetlen szinten szétfolyó autóparkolóival, meg az eső- és naptetőt, meg úgy általában minden barátságosságot nélkülöző buszmegállókkal. A Moszkva téri buszvégállomás-kavalkád ehhez képest tiszta Svájc volt!

Ezt az Ikarus 66-ost véletlenül láttam meg a Duna mentén sétálva. Fogalmam sincs, hova ment, de jó időben nem ritkaság régi járműveket látni: valahol mindig van valami találkozó.

Kétirányú Bengáli a 2-esen egy augusztusi hétvégén, szintén véletlenül elcsípve.

Egy belevaló villamos. Azokba a kukákba ott lent ;) Bocsánat, nem tudtam kihagyni :)

VVV, avagy vegyes villamosos videó.

Március végén Szentendrére kirándultunk. Felfelé hajóval jöttünk, lefelé HÉV-vel mentünk. Amikor legutóbb itt jártam, még a BKV-é volt az üzem, ma már a MÁV-é, ...

... ami látszik is, mert most már kék-sárga színűek a 40-50 éves járgányok kapaszkodói.

Bevallom, a régi mechanikus lyukasztó tetszik sárgában, csak hát... mechanikus lyukasztó 2024-ben?

Véletlenül elcsípett pillanatok: egy heves májusi zivatar után a Szent Gellért tér délnyugati sarka kacsaúsztatóvá változott.

A 4/6-osok fürdőzni mentek

Június elején valami tüntetés miatt ketté kellett osztani a nagykörúti villamosvonalakat.

Mivel a villamosok nem tudtak átmenni a Margit hídon, a Lukács fürdőnél fordultak vissza a Széll Kálmán tér felé.

Nem kimondottan ritkaság itt Combinót látni, mert vágányzárak és lezárások alkalmával néha jönnek-mennek itt 4/6-os kocsiszíni menetek, de meg akartam mutatni, mennyire nem férnek be a nem hozzájuk méretezett megállókba.

Hihetetlen, hogy ezek a villamosok mosolyogva viselnek minden tortúrát :)

4-es villamos a Török utcában. 1962 és 72 közt hivatalosan is itt fordult ez a járat, csak akkor volt közvetlen ív a Frankel Leó utca és a Török utca közt - na meg a másik irányba, a Petőfi híd felé ment tovább.

Nosztalgia orrvérzésig

Már több oldalt teleírtam azzal, hogy mennyire megváltozott a régi tömegközlekedési járművek kedvelőinek élete az elmúlt huszonegynéhány évben. A kétezres évek első felében nosztalgia villamost gyakorlatilag csak évfordulókon lehetett látni, vagy ha külföldi vasútbarátok kibérelték a két kibérelhető kéttengelyes egyikét. Ehhez képest szeptember második vasárnapján az ember válogathatott a régi villamosok közt! A 2-esen például az 1913-ban forgalomba állított 436-os tuja pörgött, lásd a fentebbi képet. A kétezres évek elején ő volt az előbb említett két bérelhető jármű egyike: 1987-ben a budapesti villamos elindulásának századik évfordulója alkalmából támasztották fel. A másik bérelhető kocsi a 611-es volt, amit ugyanakkor állítottak talpra. Ezt a két tuját szó szerint elkerítve tárolták a ferencvárosi kocsiszínben, nem lehetett csak úgy bármikor találkozni velük. Ehhez képest fura olvasni manapság, amikor valaki azt írja a facebookon, hogy egy rendezvény unalmas volt, mert "csak" 5-6 régi villamos volt ott.

A Bengáli műszakilag borzasztó szerkezet, de meglehetősen fotogén, vélhetően emiatt nagyobb rajongótábora van, mint a szerintem sokkal érdekesebb kéttengelyű kocsiknak.

Az az érdekes, hogy ezen rajongók többsége nem is láthatta a típust rövidke budapesti pályafutása alatt, mégis oda vannak érte.

Ugyanezen a vasárnapon a Körtér és a budafoki Városház tér közt egy UV szerelvény közlekedett, pótkocsival, ahogy kell. A 43-as viszonylatjelzés kicsit furcsán nézett ki, hiszen a 43-ason sose járt UV, illetve a 43-as eleve nem járt pont ezen az útvonalon, de ő volt a nap ünnepeltje, úgyhogy elnéztük neki :)

Pótos UV a posta mellett. Sokáig itt fordult a 47-es (és a 9-es), az innentől kifelé járó 43-as meg ott, ahol ma a 47-es felszállóhelye van.

Mivel a sínek már nem érnek el a 43-as egykori külső végállomásáig, a Városház tértől délre ez az Ikarus 260-as járt.

Furcsa, hogy már több mint két éve nincsenek velünk ezek a buszok!

Ma már mindenki szimplán Fővárosi Művelődési Házként - pontosabban inkább csak FMH-ként - emlékszik a Csonka János térnél működő létesítményre, pedig a gyerekkoromban még Szakszervezetek Fővárosi Művelődési Házának hívták. Ez volt az általános iskolánk "házi mozija", ide hoztak át bennünket művelődni. Emlékszem, hogy volt egy elefántokról szóló, elég szomorú film, amit kétszer is láttunk, de senki nem szólt a tanároknak, mert újra megnézni még mindig jobb volt, mint a suliban maradni :)

A Fehérvári úton a nem is nagyon régi időkig alapélmény volt, hogy az ember messziről látta, ha 18-as villamos jött, mert az azon közlekedő, a jobbra láthatóhoz hasonló Tatrák dupla fényszórósak, ...

... míg a 9-esen, 47-esen, illetve később 41-esen közlekedő UV-k "egyszeműek" voltak.

Az FMH-zás után átmentem a Karolina úthoz még egyszer elkapni a kétirányú Bengát. Azért választottam ezt a képkivágást, mert a villamos vélhetően velünk fog maradni, míg a hidat (felüljárót) a vasútvonal kapacitásának növelése miatt újabbra fogják cserélni.

Európai autómentes villamoskiállítás

Az előző évekkel (lásd itt és itt) ellentétben idén nem szerepelt fontos programként a naptáramban az Európai Mobilitási Hét kapcsán megrendezett Autómentes Hétvége, amit ráadásul nem is akkor rendeztek meg, amikor tervezték. Azért a végén csak kimentem megnézni...

A Vámház körút Oktoberfestté változott, nekem meg nem volt kedvem átvágni a tömegen, hogy megnézzem a Combinót a Kálvin téren, mert volt a tömeg innenső oldalán is elég látnivaló:

A felhozatal mintha nem lett volna olyan gazdag, mint előző években, viszont jól nézett ki, ahogy a budai hídfőnél egymás mellé állították a két Bengálit: az egyirányút és a kétirányút

Tényleg nem néznek ki rosszul - kár, hogy nem tudtak rendes műszaki tartalmat rakni a kasztni alá.

Itt volt a BKV játszóház-busza is. Másutt sima forgalomban is járnak ehhez hasonló járművek (próbajáratozni nálunk is voltak), de bevallom, nekem nem igazán hiányoznak a pesti utcákról. Amit nem lehet sima csuklósokkal kiszolgálni, ott járjon villamos!

A trolisok is hoztak látnivalót: a 927-es ZiU-9-es a 83-as járat végállomásán várta az érdeklődőket.

Várbusz után Várvillamos? Rendkívül praktikus lenne egy kötöttpályás járat, ami felmegy a Várba, mint Prágában - az első lépést már meg is tették ebbe a irányba, amikor végállomásnak kiírták a Dísz teret ezen a CAF-on :) Lett volna még mit fotózni, de gyakorlatilag csak véletlenül volt olyan, hogy ne szelfizett volna valaki a járművek előtt.

Egyértelműen öregszem: először azt terveztem, hogy lefotózom a megállókban (ti. amikor állnak) a program végén Kelenföld kocsiszínbe tartó tujákat. Aztán azt, hogy videózok pár helyen. Aztán azt, hogy mindegyiket megvárom egyetlen helyen, a Kosztolányin. A végén aztán nem volt kedvem mindent megvárni, és a szívem csücske 2624-es átrobogása után hazamentem :)

Egyirányú Bengáli

Október második vasárnapján ismét kidugta az orrát a kocsiszínből a Fővárosi Villamosvasút egykori büszkesége, az egyirányú Bengálik prototípusa. Ott jön a távolban jobb kéz felől.

Ahogy már írtam, a Bengálik lettek a budapesti nosztalgiaüzem sztárjai, gyakorlatilag mindig tele vannak, amikor közlekednek. 

Ez valószínűleg a gömbölyded formák igézete lehet, és ne gondoljon senki semmi rosszra, mert a cicák, plüssmackók és a bogárhátú Volkswagen népszerűségére gondolok :)

A Bengálik hangja alapvetően nem különbözik a többi kéttengelyesétől (gyakorlatilag ugyanolyan motorjai vannak), de valamiért hangosabbnak tűnik. Lehet, hogy azért, mert az alulmotorizált, nem túl jó tapadóképességű járműnek állandóan erőlködnie kell?

Döbbenetesen rövid volt a Bengálik budapesti pályafutása: az egyirányúak 1961 és 1980, a kétirányúak 1963 és 1983 közt koptatták a fővárosi síneket.

A járat a Szent János kórháznál hurokvágányon, Kelenföld kocsiszínnél pedig deltában fordult. Nem triviális egyirányú járművet közlekedtetni a budapesti hálózaton, és ez nem az utóbbi 20-30 év fejleménye, mert a budapesti hálózat soha nem volt egyoldali ajtós/egyirányú járművekre szabva. Próbálkoztak vele, de soha nem jött be. A pótkocsis üzem miatt persze voltak hurokvágányok, de azokat nem érte volna megtartani pusztán az évenkénti két nosztalgiamenet miatt.

Októberben már korán sötétedik, ráadásul rájöttem, hogy szeretek az otthon melegében vacsorázni, úgyhogy egy környi utazás után elengedtem az öreg harcost. Szidom állandóan, aztán mégis állandóan kimegyek utazni vele :)

Legóvillamos

Novemberben vontatták ki ezt a jószágot a Deák térre. Nagy, színes, és állítólag (nem számoltam meg) 1,8 millió LEGO kockából áll.

Természetesen le akartam fotózni szállítás közben, de olyan izgatott voltam, hogy túl hamar kattintottam - még 2005-ben:

A LEGO burkolat alatt ugyanis a képen látható, 8330-as pályaszámú, sínszállítónak használt rakoncás (imádom ezt a szót!) teherkocsi rejtőzik. A neten írta valaki, hogy ez egy köztemetői gőzvasúti kocsiból átépített villamos alváza, de ez nem így van: a rendelkezésemre álló irodalom alapján 1909-ben a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) építette saját magának. A tévedés oka az lehet, hogy az akkor még 3-as pályaszámot viselő teherkocsi alatt egy ideig a 72-es pályaszámú, tényleg köztemetői eredetű Bc kocsi forgóvázai voltak, lásd lentebb. Leegyszerűsítve a főkeret ebben az esetben a platót tartó vastag fémgerenda szerkezet, a forgóváz pedig az, amiben a tengelyek/kerekek vannak:


Forrás: villamosok.hu

A köztemetői gőzvontatású vasútról azt kell tudni, hogy csak néhány évig létezett: 1891-ben indult, és 1893/94-ben már villamosították. Fővonalát - mert volt egy mellékvonala is a Liget térre - ma 37-es villamosként ismerjük. A vontatási mód váltása miatt a személykocsikra többé nem volt szükség; az egyik, a 72-es pályaszámú alá azonban ún. maximum forgóvázakat raktak, és villamosként közlekedtették. 1909-ben aztán a többi személykocsit is előszedték, és a 72-essel együtt az összeset kéttengelyes villamossá alakították. Ezen átalakítás után - mert a villamos alatt már nem volt rájuk szükség - kerültek a 72-es kocsi forgóvázai a teherkocsi alá, ahogy a fentebbi képen láthatjuk.

Ma viszont már nem azok vannak alatta, mert valamikor P.XII-es HÉV személykocsi forgóvázakat tettek a helyükre. Ez azt jelenti, hogy ennek a teherkocsinak ebben a formájában semmi köze sincs a köztemetői vasúthoz. Ettől még érdekes jószág, csak nem annyira, mintha tényleg a köztemetői vasútra építették volna a XIX. században. Egyébként a teherkocsi egyik forgóvázának egyik csapágytokfedelén a Ferenc József Földalatti Villamos Vasút rövidítése szerepel, úgyhogy ez a jármű már önmagában is úgy lett összelegózva :)

Vegyesfelvágott 2


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Életem első kilenc évét a Sas-hegy tövében töltöttem, mégis negyvenvalahány év kellett ahhoz, hogy feljussak a tetejére. Mindenki megnyugodhat, nem csak villamosokat fotózni, viszont nehéz lett volna nem lekapnom a BAH-csomóponton áthaladó 17-est, ...


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

... és a Vigadó téren megálló (talán) 2-est. Sajnos a levegő elég koszos volt; látni lehetett, ahogy sárgás-szürkés-nemtudommilyenes (színtévesztő vagyok) páraréteg ül a városon.

Kígyó kígyózik a Margit hídon.

Ahogy tavaly, úgy idén is elindultak a fény-járművek. Volt fény-HÉV, fény-V43-as mozdony, fénykocsi a Gyermekvasúton, és persze fényvillamosok is. Ez itt a fény-ICS, amit azért fotóztam le nappal, hogy jobban lehessen látni. Mert hiába hívják fénynek, este mindig olyan sötét :)

Fényvillamosok

Az előbbi helyszín egy másik fényjárművel, immár sötétben: a 2009 óta (!) velünk levő adventi UV.

Az 1347-es KCSV-t is megszórták fényporral. Ezt a pályaszámot jó rég megjegyeztem, mert (azt hiszem) 1997-ben ez volt az elsőként forgalomba álló KCSV, majd az első olyan is, amiben magyar gyártásúra cserélték a típus eredeti, olasz szaggatóját. Az "eredetit" itt úgy kell érteni, hogy KCSV-ként eredeti, mert amúgy a nem korszerűsített Ganz csuklósok nem szaggatóval épültek. A magyar szaggatóval próbamenetezést aztán már én is fotóztam 2000-ben. Azért "már", mert 2000 nyaráig nem nagyon fotóztam, mondván a nálam sokkal jobb fotósok majd megörökítenek mindent helyettem. Jó nagy marhaság volt, de már nem tudom visszacsinálni.

Három gyors snitt a fényparipákról. Jól néztek ki, csak nehéz volt rászánnom magam arra, hogy hideg és nyirkos téli estéken rájuk várjak, ahelyett, hogy itthon forró kakaót szürcsöljek.

És ez itt az oldal utolsó fotója. Még mindig tetszik ez a tuja, pedig évről-évre felvetődik bennem (is), hogy valami mást kellene csinálni helyette. De mit? A Bengáli szerintem kényelmetlenebb, hangosabb, csúszkálósabb és valószínűleg lassabb is lenne, kisebb járművet meg nem lehet idetenni az utasok tömege miatt. Ráadásul mégiscsak UV-ról beszélünk...

A villamosok mellett idén egy hajót is fénybe öltöztetett a BKV. Valamiért a közlekedésbarátok többségét hidegen hagyja a vízi közlekedés, én mégis ideraknék egy videót a régen Szundi néven közlekedő Lánchíd motorosról. Akit bővebben érdekel a téma, itt olvashat róla. Mindenki másnak meg köszönöm a figyelmet, boldog 2025-öt!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez