Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Életképek 30: 2006 szeptember-október I.

A fura nyár után egész normális ősz jött. Igaz, szeptemberben néha hidegebb volt, mint októberben, de manapság úgyis csak a szatyorban élők hisznek a naptárnak, amikor reggelente kiválasztják, hány réteg pulóvert visznek magukkal napközbenre :)

Az időjáráson túl is elég stresszes hónapjaim voltak, ezért Almár Ákos barátommal meló után többször is elmentünk relaxációs céllal csavarogni a városba. Jobban mondva általában valahova a szélére, például Kamaraerdőbe. A 41-es villamos külső szakasza ugyanis bármilyen nyugtatónál és depresszió elleni szernél alkalmasabbnak bizonyult arra, hogy kisimuljanak a ráncok a homlokomon.

Persze mivel meló után voltunk, általában keveset sikerült fotózni a korai naplementék miatt, de nem is azért mentünk oda.

Leginkább csak álltunk a végállomáson, néztük, ahogy cseppet sem hektikus módon jönnek-mennek az öreg villamosok, hallgattuk, ahogy zúgnak a fák lombjai, és beszélgettünk.

Ha már "öreg villamosok": szeptember utolsó hetében egy különleges UV szerelvény járta a várost - a "Dizájn Villamos".

Mi tagadás, színes neonokkal kicsicsázva tényleg eléggé dizájnosnak nézett ki, de nem ez volt a lényeg: a DesignTerminál kezdeményezése a formatervezés propagálására (hm, nem is ez a jó szó, de jobb nem jut az eszem helyébe) szolgált, és mivel köztük is szeretik néhányan a régi, igazán dizájnos villamosokat, témává is őket tették.

Az egyik motorkocsiban általában dizájnról beszéltek, a pótkocsiban az UV villamosok történetéről, a másik motorkocsiban pedig a világ boldogabbik felén közlekedéő villamosok jelenéről és jövőjéről. Ami engem meglepetésként ért, hogy milyen sok fiatal végigülte a Deák tér-Szent Gellért tér-Moszkva tér-Blaha Lujza tér útvonalat. És korántsem csak villamosmániások!

Egy kép erról, amikor csak a neonok világítottak a pótkocsiban (ez nem UV neon, bár a(z egyik?) motorkocsiban volt olyan is). A történeti tablók anyaga az UV könyvből származott, így nem kevés ismerős fotót is felfedezhettem :)

Szeptember-október fordulóját betegeskedve töltöttem. Szerencsére egyik orvostól a másikig menet útbaesett néhány villamosvonal is, így sikerült a Fehérvári úti villamosok metróépítés miatti ideiglenes végállomásán egymás mellett két 18A-t fotóznom.

Nem teljesen értem, hogy sikerült így összejönniük, hiszen egy 47-esnek szerintem be kellett volna csúsznia közéjük. Biztos kielőzték :)

Vérvételről a körzeti orvos felé tartva fedeztem fel, hogy a 61-es Villányi úti szakaszának hátterében...

... milyen "cseszlovákosan" néznek ki a hegyoldalban terpeszkedő lakótelepi házak. Brrr!

49-es...

... és 19-es a belső Bartók Béla úton. No meg egy villamosvágányon közlekedő biciklista...

ICS-kígyózás a 6-os Móricz Zsigmond körtéri új végállomásán...

... és szürkület a Budafoki úti megállónál.

Azt értem (bár el nehezen fogadom), hogy az új felsővezetéket tartó oszlopokat ki kellett pányvázni a nagykörúti villamosvonalak mentén. Na de itt az új oszlopot tartja a "lehorgonyzás"!

Ez is rendkívül igényes. Kopott, letaposott fű, kirohadt oszlopok... Valahol Szibériában ez még el-elmehet, na de itt?!

A 42-es villamos a közelmúltban UV helyett csuklós vonallá vált, ...

... de nem ez volt a változások vége, mert...

... nemsokára a hurokvágány használatát is felfüggesztették. Elvileg csatornaépítés miatt, de a hurokban fordulást nem tervezik visszaállítani...

... helyette marad az út közepén visszafogás.

A feltúrt föld alól kikandikáló síncsonk a Tulipán utcában. Ha minden igaz, egy sínpár visszaépítésre kerül majd itt, hogy a Hofherr utcai üzemi vágánykapcsolat (az 50-es vonallal) megmaradhasson.

A 42-essel egy időben az 52-es is "becsuklósodott". Kisvártatva ráadásul a Nagysándor József utcát elkezdték felújítani...

... bár Budapestre oly jellemzően csak az úttestet, a régi sínek maradtak. Sőt, a munkagépek jól össze is törték a nagypaneles pálya szélét.

Az utca érintett részén az építkezés idején csak a villamos közlekedett...

... mindkét végén egy-egy őrrel, aki mindig félrehúzta a lezárást jelző táblát a nagy sárga vasaló útjából.

Merthát ha nincs ott a tábla, a t. autósok lazán behajtanak oda. És ha nincs ott az őr, akkor valószínűleg a tábla sincs ott sokáig :-)

A nap utolsó sugarai a Határ út felé tartó 52-esen. Amikor KZsoci barátommal ideálltunk fotólehetőségre várva, még jobban sütött, de csak nem jött, csak nem jött. Mikor viszont hirtelen mégis megjött, elment a nap. Tipikus!

Hazafelé menet kézből megpróbáltam egy esti beállítást fotózni a 30-as villamos Ferenc körúti végállomásán, de hamar feladtam. Arról persze ne is beszéljünk, hogy miért ment a 30-as olyan lassan, hogy az iménti, épp hogy csak naplementés körülményekhez képest itt már meglehetősen sötét van :(

A BPO-435 az a busz, amit még én is távolról megismerek, ugyanis az elejéről a piros mezőből hiányzik a "GYORS 7-173" felirat. Itt amúgy némileg rossz helyen is áll a Bosnyák téren, de sebaj.

A kettes metró felújításának befejező simításai miatt időnként metrópótlás volt a teljes vonalon. Az M2B jelzésű járat tiszta "elvesztett sín" emléktúra volt: Kerepesi út - Rákóczi út - Belső-Lipótváros - Bem rakpart. A másik irányba menet pedig a rövid életű Dohány utca - Síp utca szakaszt is érintette.

Következő oldal: tanuló-Combino az 1-esen, "sima" Combino másutt, és baleset miatti Nagykörút-halál, illetve UV a szentendrei múzeumban


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra