Debrecen: elkezdődött a 2-es villamos építése

Legutóbb a villamosüzem 100. szülinapját ünnepelni voltunk Debrecenben, de mostanában az ünnepelt bővítése miatt is érdemes időnként elugrani oda. Persze olyan könnyen nem ugrál az ember manapság, ezért egyelőre mindig valami más kapcsán sikerült megnézni a 2-es villamos építésének kezdeti és közepesen kezdeti lépéseit.

Az első érezhető munkafolyamat az volt, amikor az 1-es vonalat elvágták a Debrecen Plazánál, hogy megépítsék a 2-es vonal kiágazását. Ennek megörökítésére úgy került sor, hogy Szegedről hazafele indulva véletlenül elnéztük a táblákat, és az M5-ös helyett a 47-es útra kanyarodtunk, míg azt nem vettük észre, hogy Debrecenben vagyunk ;)

A Péterfia utca/Hunyadi János utca kereszteződésénél a fentebbi látvány tárult a szemünk elé: a villamosok egy ideiglenesen beépített váltón, a kereszteződéstől északra fordultak (balra), tőlük délre bőszen ástak és építettek (jobbra).

Mivel a kocsiszín a kereszteződéstől délre van, tehát el volt vágva a vonaltól, egy sor járművet a "csillaggarázsban", azaz a nagyerdei, forgalom által nem használt második vágányon tároltak.

Amennyire a késő esti sötétség engedte, videózni is próbáltam a csonka üzemet, no meg a leparkolt kocsik mellett elhaladó forgalmikat.

Egyébként gyanús, hogy a kocsiszínben is építkeztek, amihez kellett nekik a hely, mert a csonka vonal szükségleteinél jóval több kocsit állítottak ki a Nagyerdőbe; például a baloldalt látható nosztalgia ikret is. Ha ez így van, az azt jelenti, hogy lassan megint el kellene látogatnom a remizbe, feltérképezni az esetleges változásokat :)

Néhány hónappal később...

A következő látogatáskor a megépült, de még hiányos kiágazáson közlekedő 1-est néztük meg Ícével - Miskolcról "hazafelé".

Sajnos január elején a fényviszonyok nem igazán megfelelőek a délutáni fotózgatáshoz, de azért a kiágazás remélgetőleg így is felismerhető :)

Egy Bengálit is láttunk, nehéz lett volna nem lefotózni. A videózását viszont elszúrtam :-/ Na mindegy! Jobbra (nagyjából) a Bengáli szemével látjuk a kiágazást, az épület a háttérben a Debrecen Plaza. Persze nem csak a kiágazást akartuk megnézni, hanem sétáltunk egyet a vonal mentén is, két részletben. A következő képek térben elhelyezéséhez segítséget jelenthet ez a pontos helyrajz (jó nagy - kicsit scrollozni kell, hogy ne csak üres fehérséget lássunk). A képek alá Google Maps helymeghatározást is rakok, ezek ugyanabban az egy felugró ablakban mutatják, hogy éppen hol járunk.

A Hunyadi utca elején (balra) már látszik, hogy itt valami épülni fog. A pálya eleinte a házak és az úttest közt fog haladni, majd a Darabos utca vonalától kihúzódik a zöld területre.

Ezután egy jobbkanyar következik a Csemete utcába, melynek összekeskenyedésénél - a Honvéd utca vonalában (baloldali kép) - a pálya bejön az úttestre (lásd jobboldalt). Innentől a Füredi útig látszott legelőrehaladottabbnak az építkezés - ami itt még csak közműkiváltást, tereprendezést jelentett, később konkrét pályaépítést is.

A Csemete utca folytatásában, a Dózsa György utcában vagyunk, mindkét képen "kifelé" - a külső végállomás felé - nézünk. A jobboldali képen már egy vágánykezdeményt is láthatunk, plusz egy 31-es buszt. Ezt a járatot, és testvérét, a 32-est fogja a villamos kiváltani - mindkettő sűrűn, (többnyire) csuklóssal közlekedő viszonylat.

Az utca kétpályás, a köztük levő fasor nagyrészt meg fog maradni, egyik oldalán lesz az egyik vágány, másikon a másik. Amennyire ki tudtam venni, az úttesten fekvő pályarészeket úgy építik, hogy egyszerre csak az egyik sínpárral foglalkoznak, hogy az út másik fele megmaradjon a forgalomnak. Aztán ha az egyik oldal elkészül, megcsinálják a másikat.

A Füredi út túloldalán, a Nádor utcában is csak egy vágány helye látszott. Ahogy az a két kép fényviszonyai közti különbségből sejthető, itt volt egy kis szünet a bejárásban: eredetileg nem akartuk az egészet bejárni, ezért innen a belváros felé indultunk, majd ott felszálltunk egy 31-esre, és azzal kimentünk a leendő külső végállomásra, hogy onnan befele sétálva nézzük meg a maradékot. Csakhogy mindeközben besötétedett. Ez a rész egyébként megtévesztő: a lakótelep után hirtelen egy kertes-társasházas környezetben találjuk magunkat, és először elcsodálkozunk: minek ide villamos? Aztán pár utcával később újra panelrengetegben találjuk magunkat, többek közt 15 emeletes házakkal. Nem véletlen, hogy zsinórban járnak a csuklósbuszok ide - alul lesz egy videó is a sétáról, ott lehet látni, hogy majdnem minden snittben jön egy-kettő.

Amint van rá lehetőség, a pálya a Thomas Mann utcában megint elhagyja az úttestet, és oldalsó fekvésben halad (lásd jobbra). Ahogy az előbb írtam, ezeken a képeken is látszik egy-egy busz.

Helyenként nem annyira látványos a haladás (balra), másutt mintha közvetleük a pálya vasbeton lemezének zsaluzása előtt állt be volna a tél (jobbra). Ha jól értelmezem a helyszínrajzot, a kereszteződések és megállók kivételével itt füvesített pálya lesz. (Baloldalt megint buszt láthatunk a háttérben)

A Mikszáth Kálmán utca is hasonló stílusban lesz megépítve. És hopp, jobbról megint bejött egy busz a képbe :)

A Cívis utcai megálló után a két vágány szétválik: a kifelé menő villamos a Békéssy Béla utcán északkelet felé fordul, majd balra a Kartács utcába, ami után a Doberdó utca következik, a végállomás. De nem fordul vissza, hanem továbbhalad a Böszörményi útig, ott dél-délkelet felé fordul, majd átvág a lakótelep déli oldalán, míg el nem éri a Békéssy Béla utcát, majd a Mikszáth Kálmán utcát, azaz azt a helyet, ahonnan az előbb elindultunk. Ez az, amit félhivatalosan óriáshuroknak szoktunk nevezni: a villamos egy irányban megkerül egy területet, úgy fordul vissza. Debrecenben az 1-es villamos ugyanígy kerüli meg a Nagyerdőt, tehát gyakorlatilag nem újdonság a megoldás. Ráadásul így nagyobb területet fel lehet tárni egy út alkalmával, mintha ugyanott menne kifelé és befelé is a villamos.

A végállomás a mai buszvégállomás környékén lesz, egy plusz tárolóvágánnyal. A jobboldali buszos képet majd meg kell csinálni villamossal is - bár annak menetiránya pont az ellenkező irányba fog mutatni :)

És itt van a korábban ígért hosszabb videó is:

Azóta nem sokat hallottam az építkezésről - illetve gondokról igen, de ezeket nem akarom kommentálni, nem vágnak profilba. Ha viszont megint lesz haladás és időm is, az oldalt szeretném folytatni.


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez