Click here to see the english version of this page!
Klick hier um die deutsche Version dieser Seite zu sehen!
Március tizennegyedike hajnalán megérkezett a Ferencvárosi pályaudvarra az első Combino Supra Budapest 12B villamos, mely a nagykörúti vonalakon fogja az eddig használt Ganz csuklósokat kiváltani. A reggel folyamán lepakolták a vasúti kocsikról, majd délelőtt fél tizenegykor elkezdték átvontatni új otthonába, Hungária kocsiszínbe.
A remiz előtt meglepően nagy tömeg várta az új csodavillamos első kifutását. Sokan már hajnali fél négy körül kijöttek a pályaudvarra, hogy lássák, ahogy a tehervonat meghozza őt, mások - köztük én is - csak az átvontatásra (melynek pontos időpontját nem lehetett tudni) érkeztek. Nekem viszonylagos szerencsém volt: még húsz perce se voltunk ott, amikor egyszercsak mozgás támadt, és népes műszaki személyzet kíséretében elindult a menet.
Videó: A Combino kigördül az utcára. A kis filmecskétől senki ne várjon különösebb minőséget, hiszen a fényképezőgépemmel készült, ráadásul sem a fényviszonyok nem tették lehetővé a szép fotózást, sem pedig az eseményen jelenlevő tömeg. Hogy mégis idetettem ezt a fájlt, annak oka az, hogy mégiscsak ez volt az első pillanat, amikor a "Kombiné" saját kerekein kigördült a pesti utcákra!
A 1419+1418-as pályaszámú Ganz csuklósok vontatták a még üzembehelyezés előtt álló "újoncot" a 1341-es pedig biztosításnak követte őket. Az új villamosnak nincs állandóan előrenyúló ütközője, mint a többi budapesti villamosnak, ehelyett a lökhárító alatti köténylemez mögül lehet előhajtani egy szükségcsatlást. Ezt egy erre a célre készített közdarabbal lehetett a Ganz "ipari csuklóshoz" illeszteni. Sokakban felmerült, hogy miért nem saját erőből ment át a villamos új helyére, de ez szóba se jöhetett, hiszen a járműnek mindenféle hatósági eljárásokon át kell esnie, mielőtt először felengedheti áramszedőjét!
A Combinót a pályafenntartás telepéről (ahol levették a vonatról) egy viszonylag ritkán használt vágányon vontatták át a Ferencváros kocsiszín hátsó csarnokához vezető "csibészvágányra" majd onnan rá az 1-es villamos vonalára (Könyves Kálmán körút).
Videó: "vájterfáhren bitte" - a vontatmány eléri a csibészvágányt. A csibészvágányra csatlakozó váltónál, ahogy az a videón látható-hallható, nagyon odafigyeltek, hogy minden kerék rendben áthalad-e az átszelési hézagon. Később már jóval nagyobb önbizalommal hajtottak át a hasonlókon.
Szó szerint hatalmas látvány volt, ahogy a vasúti pályaudvar előtti íven visszafordult a Könyves Kálmán körút felé a száz méternél is hosszabb szerelvény, majd a számtalan szakszolgálati és egyéb járművel biztosított vágánykapcsolaton át, ...
... ráhaladt az 1-es villamos vágányaira. Itt most egy kis szünet következik a képekben, mert gyorsan kocsiba kellett vágnunk magunkat, hogy a bedugult Hungária-gyűrűn lépést tudjunk tartani a különleges szerelvénnyel.
Meg sikerült előznünk, így hamarabb ott voltunk az MTK pályánál, mint érdeklődésünk tárgya. Itt még több fotóst láttunk, mint a remiznél, egy részük a vasúti hídról követte az eseményeket.
A szuperhernyót átvontatják a Salgótarjáni utca/Hungária körút vágánykereszteződésen. Az itt közlekedő 1-es és 37-es villamosok rendszerint akkora csattogással szoktak áthaladni ezen, mintha szét akarnának esni. Ez ellen a Combino se tudott mit tenni, bár neki legalább csak a kerekei dübörögtek, nem minden egyes alkatrésze.
A Salgótarjáni utcánál helytelen vágányon (azaz a normális menetiránnyal szemben) betolattak a 37-esre. Itt a jobb oldalon látható lelkes emberkék remek képeket tudtak készíteni róla, miközben a töltés oldalán való lebucskázást kockáztatták :)
És ismét irányváltás, majd rákanyarodás a kocsiszínbe vezető vágányra.
Tiszta karneváli hangulata volt annak, ahogy a villamosmániás tömeg felváltva futott a járgány után, majd fotózott, majd futott, majd fotózott :)
A "vonat" a Sport utcán át érte el a kocsi új otthonát, a Hungária kocsiszínt. Mint látható, _rengeteg_ érdeklődő kísérte figyelemmel a műveletet, ...
... akik aztán a kocsiszín udvarán is készítettek pár fotót az újoncról.
A szép sárga óriáshernyó (ahogy az újságokban nevezik őt) körülbelül 11 után 10 perccel érkezett meg. Itt még egy ideig tologatták, a délutáni sajtótájékoztatóra készítették elő. Szerintem nagyon sok közlekedésbarátnak okozott örömet, hogy itt lehetett - figyelemreméltó, hogy mekkora érdeklődés volt a dologra, még így, munkanap dél körül is.
Folytatás: először a Nagykörúton