A hosszú CAF-ok üzembe állása
Vagy a világ leghosszabb villamosa, vagy nem - tényleg ennyire fontos ez?
Miután írtam a rövid (34 méteres) CAF-ok próbaidőszakáról, majd forgalomba állásáról, illenék írnom hosszú (56 méteres) társaikról is. Ezek első példánya 2015. július 28-án érkezett a Fehér úti főműhelybe, három kamionon. A kilenc szekciós kocsik csak azért ilyen hosszúak, hogy Budapest visszavehesse a "világ leghosszabb villamosa" címet a csangcsuni light rail üzem hosszú járműveitől ;) Egyes túl sok szabadidővel rendelkező közlekedésbarátok ugyan nem felejtik el minden egyes CAF-ról szóló cikk alá odakommentelni, hogy a leghosszabb villamos a drezdai CarGoTram, de én ezt speciel nem fogadom el, mert az utasokat sosem szállító, nem átjárható terű tehervonat szerintem körülbelül annyira számít, mint az, amikor Angyalföld kocsiszínben kísérletképp összecsatoltak 14 Tatrát. Különben is felesleges ez a méricskélés: nem kell a világon leghosszabbnak lennie, elég, ha beválik :)
Éjszakai próbamenet a Szabadság hídon
Intermezzo
Az első üzemnap
Tömeges bevetés :)
A hosszú kocsik remélhetőleg felgyorsítják a budapesti járműállomány evolúcióját: mindegyikük három Tatrát vált le az 1-esről, melyek átkerülnek más vonalakra, onnan Ganzokat kiváltva (mivel a megrendelt 12 példány természetesen nem elég az 1-esre, a cseh remekek nem tűnnek el onnét teljesen).
Éjszakai próbamenet a Szabadság hídon
Sajnos nem jegyeztem meg, hogy mikor merészkedett ki először a városba a sárga-fekete óriáskígyó, mindenesetre 2015. október 12-ének éjszakáján átruccant a budai oldalra.
A kocsit a Szabadság hídra vezető ívben próbálgatták, az ugyanis meglehetősen érdekes geometriával rendelkezik: a hosszabb járművek eleje már függőleges ívben van, a hátsó része még vízszintesben, a kettő közti rész pedig igyekszik nem szétfeszülni :) A bal oldali képről az jut eszembe, hogy már ezt a hidat is megfertőzte ez a "szerelemlakatos" marhaság?
A budapesti CAF-oknak meglehetősen nagy az első-hátsó forgóvázon túlnyúlása (aminek jó részét az elég méretes vezetőfülke tölti ki), de így se ért le. Az viszont tény, hogy a hídra kanyarodás közben érdekesen hatottak egymásra a szomszédos részek, és nem kis kisöprése is volt az orrának.
Bár a Combinónál csak két méterrel hosszabb, bizonyos szögből nézve többnek tűnik a különbség - persze valószínűleg csak azért, mert a Combinókat már vagy tíz éve nézegetjük, ő itt viszont teljesen új látvány volt.
Néhány fel- és legurulás után a kocsi visszaindult Pestre, ismét Dél-Budán át.
Magán a Szabadság hídon nem volt szabad átmennie a kocsinak; tudtommal erre a rövideknek sincs engedélye, a hírek szerint nem csak a vágányok közelsége, hanem a híd teherbírása miatt se, utóbbival ugyanis senki sincs teljesen tisztában, csak azt tudják, hogy a mostani forgalom mellett mi a helyzet. Remélhetőleg a jövőben tisztázásra kerül ez a témakör, mert amíg nem, addig csak Ganz csuklósok járhatnak (utasokkal, normál forgalomban) a 47/48/49-esen...
Ezután csak az 1-esen láttam próbázni a Hosszúfruskát (először csak egyet, aztán többet is), míg 2016. március 9-én valaki meg nem írta facebookon, hogy utasokkal járkál a 2101-es. És tényleg: még a Futáron is látszott - bár Combinónak írta :)
Reméltem, hogy munkaidő után is kint lesz még, de körülbelül kétszer másfél kör után visszament kocsiszínbe, úgyhogy lemaradtam róla. Aki épp arra járt, nem is tudja, hogy premierben volt része :) Nem tudom, mi lehetett az oka az utasszállításnak, és azt se, hogy előtte vagy utána volt-e még ilyen, mindenesetre ezután egy ideig megint csak próbajáratként lehetett a típust látni, lásd jobbra.
2016. március 31-én aztán eljött a hivatalos premier. Nem volt fellobogózás, hoszteszek, tévé-rádió, egyszerűen csak róni kezdte a köröket a 2101-es.
Az első napon a 2101-es járt, a másodikon a 2105-ös, a harmadikon a 2102-es, a rákövetkezőn pedig a 2103-as - már ha jól emlékszem, mert nem írtam fel. Ahogy látható, a hivatalos premier idején már jól ismerte a típust a Futár.
Az első hosszú a déli, illetve az északi végeken.
Tekeredik a kígyó, rétes akar lenni :)
A kijelzőkkel ugyanúgy gondok voltak, mint a rövid változatnál: néha jól ki volt minden írva, néha meg elfeketültek.
Ahogy írtam, eleinte csak egyetlen kocsi közlekedett, ...
... de egyre több tanulómenetet lehetett mellette látni.
2016. április 21-étől aztán már három kocsi is forgalomba állt (az első napon a 2103, a 2105, és a 2106), de mellettük továbbra is lehetett tanulót látni. A fentebbi képpáron jól látható, hogy a járgányok mennyivel hosszabbak a hármas Tatráknál, melyek 46 méter körül vannak.
Egy munkanap délután képei: tanuló az Ajtósi Dürer sornál, és forgalmi kocsi a Róbert Károly körúti híd csúcsán. Eleinte még láttam olyat, hogy a végállomáson az utasok egy része le se szállt, hanem visszaindult a kocsival, de 3-4 nappal később már senki nem csodálkozott rá különösebben az új típusra.
Hosszúcaf az óbudai kocsiszín romjai mellett.
És a végére még egy videó az új típus első (majdnem-)hónapjáról. Különösen érdekes a Rákóczi hídról levezető szakasz íve a Szerémi útnál: míg a Tatrák mind elég rendesen sikítanak itt, a CAF-ok halkak. Remélhetőleg soha nem romlik el a nyomkarima-kenőjük, és ez örökké így marad, mert amikor nem volt még bekapcsolva, ő is csikorgott, lásd az oldal második videóját :) Jelen sorok írásakor egyébként azt hallottam, hogy már a 2112-es pályászamú kocsi is kimerészkedett a városba, úgyhogy vélhetően nem nagyon sokára forgalomba fog állni az összes.