A rövid CAF-ok bemutatkozása
Budapest második alacsonypadlós villamosgenerációjának bemutatkozása 2015 őszén
Kilenc évvel a Combinók bemutatkozása után elérkeztünk egy újabb alacsonypadlós tuja budapesti bemutatkozásához. Szerintem ez egyrészt jó dolog, mert azt jelzi, hogy épül, fejlődik, modernizálódik a villamoshálózat, nem (csak) leépül, ugyanakkor már 2006-ban se értettem, hogy miért gondolta bárki is, hogy egyetlen vonal (a 4-est/6-ost én egynek tekintem) alacsonypadlósítása, és az UV-k ezt követő selejtezése után nyugodtan le lehet ülni, felpattintani egy képzeletbeli sört, mondván, hogy már csak egy metró megépítése van hátra a nirvána eléréséig. Eközben egy rakat sokszor fűtetlen, de mindenképpen minőségen aluli Ganz csuklós csörömpölt tovább a városban, és a Tatrák se lettek fiatalabbak! A TW6000-esek ismételt beszerzése a dél-pesti vonalakat víz felett tartotta, de a helyzet nem volt jobb, mint a buszoknál, sőt. Hogy a konkrétan beszerzett típus milyen, az majd 10-20 év múlva derül ki biztosan. Szerény nyomott magánvéleményem szerint a multicsuklósok technikailag visszalépést jelentenek a Combinók után, ugyanakkor az első hónapok tapasztalatai alapján az Urbosaink a jobbfajta multicsuklósok közé tartoznak - ráadásul meglehetősen csinosra is sikerültek. Én biztosan több ajtót és kevesebb széket raktam volna beléjük, plusz az ajtókkal szemben levő középső kapaszkodót se tartom praktikusnak (az utasok nagy része az első kapaszkodónál megáll, miközben beljebb még bőven van hely), de ezt is csak a pálya széléről tudom mondani :)
Screenshot a Winmenetrend Online-ról.
A lényeg a lényeg: az ötrészes Urbos 3-asok több hónapnyi próba-, majd tanulójáratozás után 2015. szeptember 17-én megjelentek a 3-as vonalon. Konkrétan két példány lépett utasforgalomba: a pályaszámilag első kettő.
Csak este tudtam kinézni, állványt pedig elfelejtettem magammal vinni, de mégiscsak fotóznom kellett, hiszen premierről volt szó! Először nem is forgalmi kocsit sikerült elkapnom, hanem a tanulózó 2203-ast. Az új villamosoknak nem volt szabad a 3-as villamos Határ út/Gubacsi út torkolatánál levő hurokvágányát használni, így szemből álltak be a felszállóhelyre, ahol visszafogtak. Kicsivel később krampácsoltak valamit a hurkon, azóta az alacsonypadlósok is körbemehetnek.
Harangszóra indul a CAF, és egyéb érdekességek az első estéről. Pechemre a 2202-es épp kiállt a forgalomból, azaz a Határ úti metróállomás fele ment. Az utasok érdeklődőek voltak, nem hallottam nagy fikázásokat - szerintem mindenki örült, hogy végre valami új is jutott ide, pláne a városban először.
Egészen érdekes volt a Futár appon alacsonypadlós jelzést látni a 3-ason! A bal oldali Winmenetrend screenshot későbbi, már több CAF is látható rajta (az "Fxx" jelzés a forgalmi szám, ezek szállítanak utast).
Balra: a Száva kocsiszínbe tartó 2202-es. Jobbra: a 2201-essel lehetőségem volt oda-vissza végigmenni a 3-ason.
A belső tér dizájnja SZVSZ nagyon kellemesre sikerült! A felső sárga csíkok egyenesen zseniálisak: megakadályozzák a "kórház hangulat" kialakulását. Ha optikailag nézzük, ez a villamos a francia villamosreneszánsz értékeit idézi. Már hogy a csinosabb járműveket, nem az extravagánsakat :)
Az alacsonypadlós járművek az alapvető megkötések (=nincsen hely hosszú rugóutakra, csillapításra, a futómű nem fél méterrel a talpunk dolgozik, hanem rögtön a szék alatt van) miatt mindig érzékenyek a pályaviszonyokra, és a Határ úton azok bizony nem jók. Ívekben multicsuklós mivoltának megfelelően fűrészel a kocsi (=kicsit előre halad, aztán oldalra ránt, kicsit előre halad, oldalra ránt, előre halad, oldalra ránt), de ebből azért láttam már rosszabbat a nagyvilágban. Az utastájékoztatás akadozott: a kijelzők néha semmit nem írtak ki, néha meg hülyeségeket, és a bemondások se voltak a csúcson. Ami viszont tetszett: a nyomkarima-kenés! Amikor még nem működtek (rendesen), minden komolyabb ívben hatalmas kaparás volt; most csak néha megcsikordult, de semmi hosszú és rémes visítás nem volt. Tán még a forgóvázas típusoknál is halkabb. A hajtásnak meg alig van hangja, szerintem ez a leghalkabb tuja ebből a szemponból, talán ezért is tűnik fel a rossz pályán való csörömpölés, mert azt például egy Ganzon nem halljuk a motor üvöltésétől és a kardán, illetve az ablakok rezonálásától :)
Nem ez a legfőbb szempont, de jó ránézni, jó fotózni.
Amikor már nagyobb számban dolgoztak a 3-ason, megint kijöttem fotózni. A felújított vágányok és magasított peronok mellett csak a régimódi rácsos oszlopok utaltak arra, hogy hol is járunk.
2000-ben ezen a környéken kezdtem a villamosfotózást (az UV-k miatt), emiatt valahogy fura nekem ennyire modern járműveket látni ugyanott!
Azt hiszem, már csak gyorsítani kellene a 3-ason (valamiért szörnyen lassúnak tűnik a Mexikói úttól Kőbányáig), hogy paradigmaváltásról beszélhessünk, ne csak típusváltásról :) Na meg jó lenne osztottpályásra kiépíteni a Nagy Lajos király útját, ha már a helyet vagy száz éve kiszabályozták erre.
CAF-ok a Laky Adolf utcai, érdekes kialakítású megállónál, illetve az Élessaroknál.
A fényképezőgépemnek itt már túl sötét volt az őszi napsütés ellenére, de le kellett fotóznom őket, mert talán ezek a szakaszok változtak meg legjobban.
És immár a világ legtermészetesebb dolga, hogy a külvárosban is alacsonypadlós tuják járnak. Sőt, a fonódó villamos jóvoltából 2016. január 16-tól Budán is felbukkantak.
A következő fejezet: a hosszú CAF-ok bemutatkozása (hamarosan)