Brnói kiruccanás 2018 júliusában
Brnóban 2009 tavaszán eltöltöttem pár napot, ami alatt bejártam az összes villamosvonalat, de nosztalgiatujával sajnos nem sikerült összefutnom. Kilenc évvel később változtatni akartam ezen az állapoton, ezért Jazzcoollal felültünk egy oda tartó vonatra. Pontosabban ez volt az egyik célja az utazásnak, mert ezen felül meg szerettem volna nézni a városban működő Műszaki Múzeumot is.
A villamosozást természetesen a főpályaudvar előtti térszerű képződményen, a Nádražnín kezdtük, ahol kétszer két vágány halad egymás mellett. Itt fentebb balra egy VarioLF2R.E-t láthatunk, mely egy Tatra K2MM pályaszámát (konkrétan ezét) kapta meg 2016-ban, azt jelképezve, hogy csak egy fődarabcserés nagyjavításon esett át. Persze igazából ez egy új jármű, a Tatra K2-es típusának újkori, részben alacsonypadlós újraértelmezése, ami alatt három hajtott, Tatra/PCC jellegű forgóváz dolgozik, aszinkron hajtásrendszerrel. A hattengelyes mögé egy
2014-es gyártású VarioLFR.E volt csatolva (lásd jobbra), ami a klasszikus T3-as reinkarnációja.
A Škoda 13T-jét, azaz a "Sícipőt" (itt egy 2016-os és 2011-es gyártásút láthatunk) sose fogom megszeretni, borzasztóan nem praktikus a fel-le lépcsőzés, illetve a futómű fölötti, egymással szembeni két üléssor. Ráadásul ez a fényezés még előnytelenül is áll az amúgy sem túl szép járműnek.
Balra: K2P (1974-es K2 2000-ben modernizálva) a Joštovában, a Česká nevű megállóban. Jobbra: egy újabb 13T körülbelül száz méterrel arrébb.
És menjünk át a Špilberki várbörtön tövében elterülő Mendlovo náměstíre! A Škoda/Inekon 03T-je (itt balra egy 2003 gyártású példány) a korai alacsonypadlósok közé sorolható, a futó részek közé befüggesztett középrésszel tulajdonképpen egyfajta modernkori Bengáli. Jobbra egy 1973-as gyártású, 2001-ben K2P-vé modernizált kocsit láthatunk - ezek a kedvenc Tatráim!
Balra: 2004-ben alacsonypadlós középrésszel ellátott 1986-os KT8D5 (azaz KT8D5R.N2) a Šilingrovo náměstí közelében. Jobbra: K2R03-P (2002-ben modernizált 1974-es K2-es) ereszkedik lefelé a Pekařskán. Ahogy látható, itt se mindenütt tökéletesek a pályaviszonyok.
Mivel a belvároson átvezető szakaszon szünetelt a forgalom, a hosszú kifutó vonalakra pedig nem volt kedvünk kimenni, nem sok helyen tudtunk fotózni. Viszont a videón 1:32-től a következő műsorszámot is láthatjuk, ami nem más, mint:
Aznap az elsőre meglehetősen furcsa látványt nyújtó 107-es pályaszámú kocsi közlekedett a belvárost megkerülő, menetrend szerinti nosztalgia útvonalon. Ez a jármű újabb, mint amilyennek kinéz: 1943-ban építették egy 1926-tól 1946-ig gyártott széria tagjaként! A formája jól láthatóan osztrák ihletettségű, konkrétan akár a bécsi M kocsi testvére is lehetne. Amiben különbözik, az egyben a legérdekesebb is rajta:
A kocsiszekrény alsó felét fémlemezek helyett lambériaszerű faburkolat fedi! Favázas villamossal már sokszor utaztam, fa külsejűvel még nem :) Nem tudom pontosan, hogy ennek a megoldásnak volt-e gyakorlati előnye, vagy egyszerűen csak szépnek találták, de a végeredmény egy elég jellegzetes kinézetű jármű lett. Jobbra a masszív, hídgerenda kinézetű futóvázat láthatjuk, ami elvileg jobb futást tesz lehetővé, mint a Budapesten elterjedtebb megoldás, melynél a hord- és futóművet a kocsiszekrény főtartóira rögzítették, itt ugyanis az alváz és a kocsiszekrény jobban elválasztódik, lehetőséget nyújtva komolyabb rezgéscsillapítás beépítésére a kettő közé. Azért írtam, hogy "elvileg", mert sokkal jobbnak nem éreztem ennek a kocsinak a futását mondjuk a 2624-esénél...
Balra a Škoda gyártmányú kontroller, jobbra az utastér látható - a falécek nem csak a kocsi külsejét, de a belső tér egy részét is uralják.
A járat másik végállomása a Komenského náměstí volt, itt látványosabb környezetben körbe lehetett fotózni a kocsit.
A kocsival való utazás értelemszerűen nem volt egetverően újszerű élmény: zúgott és rázkódott, a pályahibáknál csörömpölt, morogva indult, süvítve állt meg - de én speciel pont szeretem ezt :)
Némi csavargás után visszamentünk a Mendlovo náměstíre, nagy reményekkel, ugyanis a város a nyári munkaszüneti napokon nem csak nosztalgia villamost, hanem nosztalgia trolit is közlekedtetett. Találgattam, mi jön majd? Egy 9Tr? Esetleg valami még régebbi?
Aztán begördült ez a réginek cseppet se tűnő 17Tr :( Mondjuk nem egy gyakori állatfajta; összesen három épült belőle, ez a konkrét példány például prototípusként Ostrava számára - ezért is van kék-fehérre festve. A 17Tr-t a nyolcvanas években a Karosa B 831-essel együtt tervezték, de nem lett túlságosan sikeres; biztos az se véletlen, hogy az eredeti villamosberendezése helyett egy 14Tr-é dolgozik benne...
A típus ritkasága miatt persze alapjában véve örültem annak, hogy megvártuk, másrészt viszont az útvonal a járműhöz hasonlóan nem volt túlzottan érdekes.
Búcsúzóul még kattintottunk egyet rá a troligarázs előtt (Vozovna Komín - lásd jobbra), és ezzel ki is pipálhattuk az aznapi tennivalók listájának utolsó elemét.