Az előző évi látogatásunk elég jól sikerült, úgyhogy 2019-re is beterveztem egy brnói utat Jazzcoollal. Jubileumi év volt ez számukra: 150 évvel korábban indult el a morva főváros első lóvasútja. Több rendezvényt is tartottak 2019 során, de mi az augusztusi utcabált néztük ki, melyen a közlekedési vállalat saját régiségein kívül a Technikai Múzeum is képviseltette magát néhány járművel. Eredetileg szerettem volna az említett múzeum évente csak néhány alkalommal látogatható raktárát is megnézni, de oda már hónapokkal korábban beteltek a helyek...
A vonattal érkezés érdekes volt, de azért persze valahogy eljutottunk a Moravské náměstíre, ahonnét egykor az első lóvasút indult - valamint az aznapi parádé is. Ez az 1954-ben gyártott 4MT motorkocsi nem az első öreg jármű volt, amit aznap láttunk, de az első, amit közelről is meg tudtam nézni.
Itt elvileg meg lehetett volna a felvonulókat közelebbről nézni, de néhány kép készítése után inkább továbbmentünk, a parádé útvonala mentén keresve helyet magunknak. Balra mindenesetre a 107-es motorkocsi látható 1943-ból (gyártó: Královopolská strojírna) - mintha csak a bécsi M kocsi kistestvére lenne! Jobbra: a trolik is innen indultak, csak az ő vonulásuk kalandosabb volt - de erről majd később írok.
A parádét egy 1876-ból származó lóvasúti szerelvény nyitotta, amit a fentebb látható, kompakt méretű gőztramway mozdony követett. Utóbbihoz hasonlókat itthon a HÉV-ek használtak, illetve a köztemetői gőzvasút - jó volt egy ilyet végre üzemben látni! A "Caroline" névre keresztelt mozdonyka (gyártó: Krauss, 1889), a 25-ös pályaszámú személykocsit vontatta (Graz, 1890).
Balra: itt egy kép a lóvasúti kocsiról is, hátulról - azért később, mint a gőzös fotói, hogy azok egymás mellé kerülhessenek, ne kelljen megtörni a sort. Jobbra: a 10-es motorkocsi (Graz, 1899) egy T6A5 által tolva. És itt talán már látható a problémám a helyszínnel: a Lidická nevű utca fekvése gyakorlatilag tökéletes lett volna a kocsik fotózására - ha azok a másik irányba közlekednek. Így viszont az elejük full árnyék volt, az oldaluk és a háttér pedig beégett. Hátulról meg csodálatos fényben tündököltek, csak minek :) Tudom, nem minden a fotósokról szól, meg a mobiltelefonok úgyis helyreeffektezik a képeket, de én a saját masinámmal egy jó képet se bírtam csinálni.
Na mindegy, lássuk a régiségeket! A 99-es motorkocsi (Královopolská strojírna, 1941) a már látott 107-es tesója; egy 1947-es és egy 1926-os gyártású pótkocsit vontatott. Jobbra: Egy 4MT motorkocsi (Královopolská strojírna, 1950), a hozzá passzoló pótkocsival. Jópofa kinézetű szerelvény!
Természetesen a Tatrák se maradhattak távol: balra egy Tatra T2 1959-ből, jobbra egy Tatra T3 1967-ből.
És lássunk néhány gumikerekűt is! Balra: a Škoda 6Tr-ből nem készült nagy sorozat; 1949-ben 15 példány épült Brnónak, 1 pedig Plzeňnek. A képen látható az utóbbié volt, jelenleg a brnói Technikai Múzeum tömegközlekedési gyűjteményéhez tartozik. A plzeňi Škoda Művek a harmincas évek elejétől gyártott trolibuszokat: az első három körben (1Tr, 2Tr, 3Tr) háromtengelyeseket, aztán jött a 6Tr, már csak két tengellyel. 4Tr és 5Tr nem volt, azokat a projekteket elsöpörte a világháború. Jobbra: a következő sorozatot, a 7Tr-t az ötvenes évek első felében építette az akkor épp "Vlagyimir Iljics Lenin Művek" (Závody V.I. Lenina) névre hallgató plzeňi gyár, az előző típus finomításaként. Összesen 173 példány készült belőle, Csehszlovákián kívül Lengyelországba is került néhány.
Ez itt a második világháború utáni központosítás jegyében az Automobilové závody n.p. (AZNP) által tervezett, de az Avia - később a LIAZ - és a Sodomka/Karosa kooperációjában gyártott ©koda 706RO "trambusz" és pótkocsija.
Balra Praga SND 1949-ből. Jobbra: az imént látott 706RO utódja, a 706RTO.
Balra egy csehszlovák klasszikus: a Karosa ŠM11 városi busz. Jobbra: sose gondoltam volna, hogy ezt a trolit valaha is látni fogom működés közben - ez itt a T11 a hatvanas évek közepéről. A Škoda ekkor nem saját maga épített kocsiszekrényt, hanem az ŠM11 kasztniját vette alapul. Ez elsőre jó ötletnek tűnhetett az alkatrészek egységesítése miatt, a valóságban azonban számos problémája volt. Először is a Karosa gyár túl volt terhelve akkoriban, másrészt a sima dízel buszok jobb (olcsóbb, bárhol bevethető) megoldásnak tűntek. Emiatt aztán összesen 8 darab épült az érdekes kinézetű járműből.
Balra: a korábban Pozsonyban már látott 9Tr - elsősorban a KGST-nek köszönhetően - világsiker volt, hétezernél is több készült belőle; csak a számunkra is ismerős ZiU-9-ből gyártottak többet a műfajban! Több mint húsz éven át építették, 1960-tól Plzeň helyett már Ostrov nad Ohříban. Egyébként 8Tr is létezett, de olyan valamiért nem vett részt a felvonuláson. Jobbra: nekünk is - de a szegedieknek mindenképp - ismerős a 14Tr típus; ez a példány 1983-ban készült.
És itt egy másik 14Tr, ezúttal 1994-ből. Jobbra: na, most jön az a "kalandosság", amiről még korábban írtam! A képeket elnézve feltűnhetett, hogy a trolik áramszedői furcsán állnak: ez azért volt, mert a villamosok felsővezetékeit használták: az egyik vágány madzagja volt az egyik pólus, a másik vágány vezetékét pedig ideiglenesen a negatív tápsínhez ("föld") kapcsolták (ami villamosnál normál esetben a sín). Ezután a trolik egyik szedője az egyik vezetékre került, a másik a másikra, és már indulhattak is! A közönség előtt (közt) áthaladás után a kocsik ugratással fordultak a keresztirányban futó (valódi) trolivezeték alá: adtak egy óvatos, de határozott menetet, hátul valaki lerántotta a szedőket, majd a kanyarodás után felrakta őket az új helyükre. Ahogy jobbra látható, a negatív vezetékre rakott szedők némelyike folyamatosan ívet húzott vagy füstölgött, de ez senkit nem zavart. Meglepően laza rendezvény volt ez: bár volt egy körülbelül kétszáz méter hosszú elkordonozott rész, az előtt és után a tömegen átvágva közlekedtek a felvonuló járművek.
Megdobbanhat a magyar szív: ez itt egy Ikarus 280.08 1989-ből. 2001-ben selejtezték, onnan került a múzeum gyűjteményébe. Ezt is csak hátulról sikerült rendesen lefotóznom...
Balra: az Ikarus 260-as csehszlovák konkurenciája, egy Karosa B732 1989-ből. Jobbra: a már látott 14Tr csuklós változata, egy 15Tr 1990-ből.
Balra: ez is egy Karosa, csak egy B741 típusú, 1995-ből. Ránézésre ezen még a rendszerváltás után is a Škoda 120L fényszóróját használták. Jobbra: ünnepi festésbe (matricába) öltözött Tatra KT8D4R.N2 1989-ből. A hosszú típusjelzés mögött egy KT8D5 rejtőzik, mely 2007-ben alacsonypadlós középrészt kapott. Ez a járgány egy Tatra K2-est tolt, ami a jelek szerint nem tudott magától mozogni.
Végezetül itt vannak az eddig látott járművek mozgás közben - meg azok is, amiket nem fotóztam, csak videóztam. Végig azon vacilláltam, hogy ilyen rossz fények közt érdemes-e fotózni, nem csak videózni kellene-e, végül hol ezt csináltam, hol azt, hol mindkettőt...
Az oldalt F.T. emlékének ajánlom