életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Bengáli-puzzle: részletek és különbségek
II.
Persze egyazon városban is észrevehetők apró eltérések: ennek a szegedi Bengának domború a fényszórója... ... ennek viszont laposabb. Igaz, ezek a különbségek a BKV járművein is észrevehetőek, mikor milyen lámpabúrát sikerül beszerezni :) Ha viszont már itt tartunk, talán érdemes megjegyezni, hogy az első Bengákon eredetileg nem volt ütköző- és csatlószerkezet. Illetve volt, de csak egy alulról kihajtható csonk, ami nem vált be. A viszonylatszám-tábla alatti iránytáblát csak Debrecenben használják manapság... ... bár a szegedi kocsikban, ahol az üvegablak helyét már rég lehegesztették egy fémlappal, ott is megvan a megvilágító fénycső foglalata! Egy miskolci Bengáli eleje. Itt... ... és ennél a debreceninél is érdemes megfigyelni az esőlecsorgató csövet! Miskolci lépcső... ... szegedi dombornyomásos fémlemezes lépcső... ... és szegedi gumiborításos lépcső. A Bengáliknak általában pantográf (ollós) áramszedője van, a szegedi 815-nek most viszont mégse. Elég jellegzetesen tud kinézni, amikor Tatra szedőket tesznek rájuk! Ilyen egy normális pantográf, a jellegezetes kis korlátkával (mely az elektromos berendezéseket keríti körbe) a tetőn. A debreceni Bengáliknak a csuklója fölött egy ilyen kis tetőcske van. Érdekes módon ez az ottani buszokon is megvan. Egy szétbontott debreceni kocsi, használhatatlan iránytábla-hellyel. A középrész a csuklót borító gumiharmónikák nélkül. Az orr-rész kibontott vezetőállással. A tetőrész elől... ... és az utastérben. Az elbontott padló helyén át lehet látni a vázszerkezetet. A csukló. Ez a debreceni Bengáli egy tűz után nem lett visszaépítve, hanem nyitott teherkocsivá alakult. És végül: Bengáli-motorok egymás között; a baloldaliból ki van szedve a forgórész.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||