életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Bengáli-puzzle: részletek és különbségek I. A Bengálikat sokan kedvelik, és sokan utálják. A rendszeresen ilyen villamossal utazók általában utóbbi táborba tartoznak, de az előbbiek sincsenek kevesen! Nehéz lenne megmondani, hogy kinek mi tetszik benne; a legelszálltabb rajongói azt mondják, hogy ez a legszebb magyar villamos. Ez szerencsére nem így van ;-) de ez a jellegzetes formájú, réges-rég elavult műszaki megoldásokat tartalmazó jármű ettől még épp elég érdekes és kedves ahhoz, hogy kicsit megnézegessük a részleteit! Képek: Baracsy Ákos és Varga Ákos Endre Figyelem! Ez az oldal nem egy Bengáli műszaki leírás akar lenni, csupán válogatás az esztétikai érdekességek közt, melyekkel eme villamos igen bőven el van látva! Tengernyi általános dolog kimaradhatott belőle, az egyes kocsik közti különbségekbe pedig készakarva nem akarnék belemenni. Kezdjük a belső térrel! Az országban a közelmúltig három helyen közlekedtek FVV csuklósok: Debrecenben, Miskolcon és Szegeden. A kocsik eredete különböző: van, ami még Budapesten, a Füzesi Árpád Főműhelyben készült, a többséget azonban már Debrecenben építették, a hely Vasúi Járműjavítóban - mindez azonban nem okozott annyira feltűnő különbségeket, mint az egyes üzemeltető cégeknél történt felújítások. (Megjegyzés: vannak olyan Bengálik, amelyek újabbak a Hannoverből Budapestre érkezett Banánoknál!) Ezek a képek egy miskolci Bengálin készültek. Az ülések műbőr helyett szövettel vannak borítva. A padló érdesített síma lemezzel van fedve, kivétel a csuklók forgópadlója. A világítás "pucér" izókkal van megoldva. Idill: sötét famintás tapéta, befelé dönthető ablak. Az ablakok fakerete hasonló ahhoz, amit az UV-n is láthatunk. Ez már Szeged, nagy különbségeket ezen a fronton nem látni. Műbőr üléshuzat, Ikarus-os (toló)ablakok, világos famintás tapéta a falon, és gumipadló. A szerelvény átnézetben... A homokszóró tartálya mechanikus működtetésű, a padlóba vágott lyuk mellett le lehet látni a pályára. Régi Ikarus-... ... és UFO-lámpa. Ezek formatervezése az ötvenes-hatvanas éveket idézi. Szegeden eme oldal készítésekor még (időnként) járt forgalomban egyirányú Bengáli, melynek hátsórésze engem teljesen a régi Ikarus-buszokére emlékeztet! A hármas szélességű ajtó a vezetőfülke nélküli végen. Az egyirányú Bengáli első... ... és hátsó része. Debrecen. Néhány éve még itt is közlekedtek egyirányú kocsik, azóta is mérges vagyok magamra, hogy nem fényképeztem le őket ottjártamkor! Ez már egy kétirányú, hatajtós (2x3) kocsi a képen, a default műbőr ülésekkel és gumipadlóval. Persze a vezetőfülkékben is van különbség! Ez a kép egy felújított szegedi kocsiról készült. Ez már egy másik kocsi, egy régebbi állapotú. Baloldalt a kontroller... ... középen a műszerasztal... ... jobboldalt pedig a fékkar, illetve lent a megszakító. Egy másik szegedi műszerasztal... ... és egy debreceni.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||