Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
Elvesztett sínek - a belbudai villamoskörút III.
Az Erzsébet hídtól a Tabánon és Krisztinavároson át a mai Moszkva térig

Ez az oldal nem jött volna létre Mr. Cyber nélkül, aki az itt látható régi képek jó részével hónapokon át a nyakamra járt, hogy járjuk be az itteni elvesztett síneket!

Előző oldal

Szent János tér

Ez a tér manapság már nem létezik funkcionálisan; nagyjából ott volt, ahol ma a Krisztina körút és az Attila út forgalmi iránya keresztbefonódnak.

A Krisztinavárosi villamosvonalak új nyomvonala

A jelenlegi villamospályát az új Erzsébet híddal kapcsolatos átépítések kapcsán alakították ki. A baloldali képen a villamosok (köztük egy pótkocsit vontató Stuka) még a régi útvonalon, az Attila úton mennek, de már elkezdték kitűzni a mai tabáni "autósztráda" nyomvonalát.

A Szarvas téri végállomás

A harmadik, csonkavágány helye

A Szarvas téren 1965-ben rendeztek be egy végállomást a Pestújhelyről (alias Rákospalota, MÁV telep) jövő 67-es villamosnak, alig egy évvel az új Erzsébet híd átadása után, amit az indokolt, hogy bár a járatot tovább akarták vezetni a Keleti pályaudvarnál, kihasználtsága már nem lett volna megfelelő a budai oldalon. Mivel a híd megnyitása után a Március 15 téren már nem lehetett visszafordítani villamost, itt alakítottak ki neki egy csonkavágányos kihúzót. A krisztinavárosi szakaszon ekkor még a 18-as (Kelenföldi pályaudvar-Óbuda), a 63-as (Nagyvárad tér-Szent János kórház), a 44-es (Rákospatak-Moszkva tér), és a 60-as (Keleti pályaudvar-Csörsz utca) járt.

Fotó: Heinz Heider

A kitérő és a plusz vágány a nyolcvanas évekig létezett, helye ma is felismerhető. 1972 után forgalmi zavaroknál és tereléseknél használták, így került Heinz Heider képére a 49-es villamos.

Déli pályaudvar

A Déli pályaudvar manapság is villamosparadicsom, hiszen rögtön három viszonylat is elhalad mellette, ezzel együtt - és ezen ki csodálkozna ezen oldalakat olvasva? - régen talán még érdekesebb hely volt. Annak idején a BKVT egyik utolsó, már a villamosítás korszakában kiépített lóvasúti vonalának is ez volt az egyik végállomása (a másik a Széna tér), mi több, az utolsó lóvasúti járat is ide közlekedett. A villamos 1898-ban ért ide a Tabán felől, de négy év múlva már a farkasréti temetőhöz is indult innen viszonylat. A külső budai körút 1930-ban jött létre az Alkotás utcai szakasz Villányi (akkor még Szent Imre herceg) útig hosszabbításával, ez a mai 61-es útvonalának megszületését jelenti.

A pályaudvar mellett 1925-ben épült hurokvágány, nagyjából ott, ahol később parkoló volt, most pedig egy irodaépület áll. Bár a vasúti fejállomás szerepe elmaradt a Keleitétől vagy a Nyugatiétól, azért a hivatásforgalom mindig jellemző, a hétvégi, vakációs forgalom pedig kiemelkedő volt, egészen a metró idehosszabbításáig (1972). A hurkot 1967 körül szüntették meg, akkor már csak a 45i (Petőfi híd, budai hídfő - Nagykörút - Déli pu) időszakos (=hétvégi, nyári balatoni csúcsok) járat végállomásozott benne. Előtte a D időszakos viszonylat fordult itt, még korábban pedig a 46-os, ezek mind ugyanazon az útvonalon közlekedtek. A fenti vágányrajzon ezen kívül látható még két vágány, mely a MÁV területére halad be, ez a jobbparti körvasút kiindulási pontja volt. Ma már csak egy vágányon kapcsolódik a nagyvasút és a villamoshálózat, és a váltó ráadásul nincs is beépítve, azaz az összeköttetés nem használható...

A baloldali képen a hurok be-, illetve itt még (1941 előtt lévén) kijárata látszik, a Krisztina körút balra van. Jobboldalt a hetvenes évekig meghagyott Krisztina körút-Alkotás utca ív látható, melyen itt éppen egy Stuka halad át. Ezt az ívet ekkor a 60-as viszonylat (Keleti pályaudvar-Csörsz utca) használta. Az újjáépítéskor a kanyart már elhanyagolható fontosságúnak tartották, és megszüntették.

Fotó: Tramway.com

Az előbbi képen a Déli pályaudvar még eggyel a jelenlegi előtti állapota volt látható, aluljáró nélkül, kisebb utasforgalmi épülettel, itt van még egy kép róla (balra). Jobboldalt egy 60-asra táblázott Bengáli, az ezúttal a másik irányból fotózott megállóban, háttérben a Vérmezővel.

Krisztina körút

A Moszkva tér, és elődje, a Széll Kálmán tér még bőven nem létezett, amikor a térség már fontos forgalmi csomópont volt, általában Retek utcaként jelölve. A lóvasút és a villamosok kezdetben csak a Margit körút felől közelítették meg, de ez 1898. július 2-án megváltozott, amikor a BKVT megindította a Déli pályaudvar és Szilágyi Erzsébet fasor közötti vonalát. Ahogy az a fentebbi képen látható, a kapcsolat nem a ma is létező, Várfok utca alatti "alagúton" át létesült, mivel a tér nagy részén akkor még sportpályák voltak, hanem kint, a "Postapalota" előtt, a Krisztina körúton. A mai Moszkva tér elődje, a Széll Kálmán téri csomópont 1941-ben lett átadva, ezután szűnt meg a Krisztina körút Szilágyi Erzsébet fasor és Attila út közötti részén a villamosforgalom.

Folytatás: Pest elvesztett vágányai, 1. rész


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra