Bécs egy forró augusztusi napon, 2015-ben

Jazzcoollal alapvetően a Műszaki Múzeumot, illetve az átépített villamosmúzeumot (ami ilyen volt előtte) megnézni ugrottunk ki Bécsbe, de sikerült az év egyik legforróbb napját kifogni, úgyhogy egy idő után már csak levegőt próbáltunk kapni a nem klimatizált járműveken, minden egyéb tervet sutba dobva. Most azt fogom bemutatni, amit mégis láttunk a hőséggel dacolás közben...

Balra: a villamosmúzeumot a 18-as villamossal közelítettük meg, Schlachthausgasse végállomáson leszállva. Jobbra: sajnos nem jártam a Mariahilferstrasséban a nyolcvanas években, de mindenki, aki járt, azt mondja, hogy hihetetlenül megváltozott: csendesebb, szolídabb lett.

A fotózáshoz nem sok kedvem volt, inkább csak videóztam - azt viszont nem vettem észre, hogy véletlenül kikapcsoltam a képstabilizátort :-/ A filmecske két csúcspontja az U2-es metróvonal asperni szakasza (amiről mindjárt lesz még szó), illetve a 26-os villamos szintén magasvezetésű szakasza onnét nem messze. További kommentek feliratok formájában a képen.

És ugorjunk hirtelen a város másik végére: rövid ULF-ok kanyarognak a Schloßallee és a Mariahilfer torkolatában.

Amikor legutóbb figyeltem, még nem volt képes utastájékoztatás az ULF-okon (lásd balra), viszont a végükben mintha lettek volna ülések, amik itt hiányoztak (lásd jobbra). Vagy csak álmodtam utóbbiakat?

És még mindig a Mariahilfer, ezúttal a közepesen külső része. Fura, hogy menyire átvették az uralmat az ULF-ok a régebbi típusok helyett! Igaz, azóta már az ULF is a múlt maradványa, mert újabb típust rendeltek helyettük. Ha így folytatják, hamar el fognak tűnni a magaspadlós villamosok.

Az U2-essel Aspern Seestadtba

Pár éve egy tömegközlekedéssel foglalkozó fórumban valaki azt írta, hogy míg nálunk a négyes metró a belvárosból se nagyon megy ki, Bécsben a városszéli szántóföldekre is kiviszik az U-Bahnt. Akkoriban ez a kijelentés túlzásnak tűnt, azonban az U2-es 2013-ban átadott hosszabbításával valósággá vált, lásd a fentebbi videót.

Ráadásul a látszat kivételesen nem csal, az egykor kéreg alatti villamosvonalból metróvá alakított, nevetségesen rövid U2-es tényleg mezőgazdasági területeken halad át magasvezetésben. A fentebbi térképen kékkel jelöltem a 2013-ban átadott szakaszt.

2015 nyarán még csak egy kisebb tömbbé összeálló lakótelep látszott az egykori asperni reptér területén felépíteni szándékozott új városrészből, a mesterséges tó partja viszont úgy tele volt fürdőzőkkel, mintha az Oszmki-tónál jártunk volna a nyolcvanas években. A törökbálinti Tópark-projekt is elég ambíciózus volt, de itt se bélsárral gurigáznak: húszezer lakó-, és majdnem ugyanennyi munkahelyet szeretnének létrehozni a területen.

Ami még érdekes: ahogy az ember elhagyja a metróállomást, a repülőtér egyik pályájának betonjára érkezik, lásd balra. Legalábbis 2015-ben oda érkezett; lehet, hogy azóta már beépítették az itt még üresen álló helyeket. A metrón kívül további kötöttpályás közlekedési lehetőségek is rendelkezésre állnak: a terület északi oldalán a közeljövőben bővíteni szándékozott marcheggi vasútvonal húzódik - az a vonal, ami régen a császárvárosból Budapestre vezetett. Az itteni regionális járatok perpillanat csak a Hausfeldstrassénál állnak meg, ez az átszállási lehetőség a jövőben átkerül Aspern Nord állomásra - a másikhoz (már hogy a Hausfeldstrasséhoz) viszont még 2013-ben kivezették a 26-os villamost, lásd a jobboldali képet, tehát onnan se tűnik el a multimodalitás. És arra is felkészültek, ha az Aspernstrasse utáni üres terület is beépül: az An den alten Schanzen magasságában elő van készítve egy további metróállomás helye a magasvezetésű szakaszon.

És itt jött el a pillanat, amikor nem erőltettük az érzésre hatvan fokos hőségben aszalódást, hanem kimentünk a Hauptbahnhofra, és megpróbáltunk felférni egy Budapestre menő vonatra. Majdnem nem sikerült :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez