Bécs: Ring-átszervezés előtt, nosztalgikus hangulatban

Koraősszel megint elvetődtem Bécsbe, és ha már ott voltam, elmentem megnézni a Ring-et, ahol akkor épp nagy változások voltak esedékesek. Konkrétan a korábbi 1-es és 2-es körforgalmi járatokat szervezték össze a J, N és 65-ös viszonylatokkal október végén, meglehetősen nagy csinnadrattával.

A Ring, átszervezés előtt

Hogy a korábbi viszonylatvezetéstől való búcsúm még nosztalgikusabb legyen, az egész Ring csak úgy hemzsegett az E1-esektől, azaz a jelenleg legrégebbi típustól, illetve a hozzá tartozó c3/c4 pótkocsiktól.

És nem csak a két számjelzéses vonalon, de a D-n és a J-n is állandóan ilyenek jöttek. Fel is hívtam egy ismerősömet, hogy mi történt az ULF-okkal, hogy fél óra alatt csak egyet láttam belőlük, miközben korábban minden második kocsi az volt. A mostani koncepció alapján szétszórták őket a vonalak közt (korábban egész vonalak teljes "ULF-osítására" törekedtek), de állítólag azokban a hetekben az átlagnál több ULF ácsorgott a főműhelyben is. Egyébként ezek az öreg tuják is elég kopottak már: tessék megnézni a lemezelés és a fényezés foltjait.

Komolyan úgy éreztem magam, mint 2000 környékén, amikor először fotóztam villamosokat errefelé :)

Megjegyzés: a jelek szerint a Youtube a videót lekonvertálta elég gyalázatos minőségre. Nekem ellenőrzéskor automatikusan az jött be; értelmes felbontásban csak úgy tudtam megnézni, hogy rákattintottam a képre, majd a felugró Youtube-oldalon a "watch in high quality" feliratra. Lehet, hogy a tisztelt látogatónak is ezt kell tennie :(

Az N viszonylat napjai is meg voltak számlálva: ennek egyik jele az volt, hogy alig volt rajtuk tábla. Tessék csak megnézni a jobboldali fotón: egy papírtábla van odarakva a tetőviszonylatjelzőre, vastábla helyett! És bár egyesek már a múltkor sem hitték el, amikor arról írtam, hogy odakint romlik az utastájékoztatás színvonala, el kell mondanom, hogy most is hasonlókat tapasztaltam: volt, hogy az egész motorkocsi+pótkocsi összeállításon együtt nem volt annyi tábla, mint amennyinek a motorkocsin kellett volna lennie. És a célállomást kijelző vászonrollnit is egyre több kocsin cserélték le nem mozgatható táblára, melyen egymás alatt szerepel a két végállomás - olvashatatlanul kis betűkkel.

DÜWAG-utánépítések a Gürtel-en.

Csak érdekességképpen: légvédelmi ágyútorony (FLAK-turm) a belvárosban, illetve "budapestiesen" morzsolódó homlokzat főútvonal mentén. Fura, hogy mennyivel másabbnak látom ezt a várost most, mint első, 1988-as látogatásomkor. Akkor maga volt a csoda, ahol minden szép és rendezett...

Na mindegy, vissza a síndöcögényekhez: DÜWAG-hurka az azóta már nem létező N viszonylaton, illetve a Stadtbahn felhagyott viaduktjára épült irodaház.

Változás előtt az U6-on is

És ha már eljutottunk a Stadtbahnhoz: az egykori hálózat Gürtel-vonalára épült "még-nem-metró-de-már-nem-villamos" U6 generációváltáson esik át: a régi, DÜWAG jellegű E6+c6 szerelvényeket (lásd fent) elkezdték teljesen leváltani...

... az alacsonypadlós vonatok. A baloldali képen a már jó ideje közlekedő T típus látható, jobboldalt viszont már annak újabb verziója, a T1. Egyébként a baloldali szerelvény a viszonylatjelzőn látható felirat ellenére nem tanulókocsi volt, hanem rendes, menetrend szerinti járat - de úgy látszik, az ilyesmire már nem figyelnek oda.

Búcsúzóul még két kép az E6-osokról. Jópofa vonatok, bár azt hiszem nem hiányoznának nekem Pestre. Pár darab Krakkóba került belőlük, továbbiak pedig Utrechtbe. Kiváncsi vagyok, milyen utóéletük lesz.

Sokkal több fotózgatásra sajnos nem volt időm: aki bővebb helyzetjelentésre vágyik, nézzen be KZsoci barátom bécsi oldalára, ő ráérősebben járt ott :)


Vissza az oldal tetejére    Vissza a tartalomjegyzékhez