Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécs villamosai 2006 szeptemberében

Szeptemberben (megint) kétszer is megjártam az osztrák fővárost, most ennek a két látogatásnak a képeiből válogatok. Bár előrebocsátom, hogy míg a legutóbbi bécsi fényképes oldal alapanyagának készítésekor szép napsütés volt, most a fakó szürkeség jellemezte az időjárást, emiatt a képek talán nem annyira látványosak. Na de nehogy emiatt abbahagyjátok az oldal megnézését! :)

A 2006-os villamosnap (Tramwaytag) beszámolóját ezen a helyen (Schottentor) hagytam abba, hát most innen folytatom...

... hogy aztán egy jókora ugrással a 26-os villamos északi végállomásán teremjünk. A 25-ös villamos Leopoldau-i szakaszának metróval való "kiváltása" (az idézőjel annak szól, hogy a metró a villamossal ellentétben nagyrészt elhagyatott területeken halad át, emiatt gyakran alig több, mint egy marék ember utazik vele a végállomásig - értem én, hogy előre kell tervezni, de vajon tényleg be fognak ezek az üres területek épülni?) óta, amikor annak déli maradékát hozzácsapták a 26-oshoz, ez a leghosszabb bécsi villamosvonal. És talán a legunalmasabb is: bevallom, majdnem elaludtam útközben. A Strebersdorf-i végállomás viszont jópofa a kis ligetben futó hurokfordulóval.

Indulásra készen. A villamosvezetők Bécsben jellemzően kiszállnak a járművükből a végállomási tartózkodásból, legtöbbször ott cigiznek az első ajtó közelében. Ez most is így volt, de a vezető látta, hogy fotózok (nem itt, de ez a kép kifejezőbbre sikerült), elbújt, majd amikor végeztem, előjött, és kicsit gúnyosan megkérdezte, hogy "és aztán jól lefényképeztél mindent?" :)

Na ugorgyunk: az Am Spitz a Franz-Jonas-Platz-tól, azaz Floridsdorf központjától egy ugrásra van, itt ágazik el a 31-es és a 26-os villamos egy háztömb egyik és másik oldalán. A kettő közt meg a képen látható módon kígyózik egyet a vágányzat.

Tudom, az előbb említett "főtéren" már sokat fotóztam, de ki tud ellenállni egy ilyen szépen, illedelmesen lencse elé kanyarodó villamosnak? :)

A bécsiek rengeteg pénzért kiépítették az általuk RBL-nek (avagy németes rövidséggel "Rechnergesteuertes Betriebsleitsystem"-nek) nevezett forgalomirányítási rendszert. Ez elvileg minden járműről tudja, hogy éppen hol tartózkodik, és a megállókban ennek megfelelően kiírja, hogy hány perc múlva érkezik oda. Elvileg, mert néha téved, ilyenkor hol az egyik, hol a másik járat kerül előre az érkezési sorban (mintha előzgetnék egymást). Amikor pedig épp nem működik (ottjártamkor már többször előfordult), akkor pedig csak annyit ajánl, hogy "olvassuk el a kifüggesztett menetrendet".

Az egykori Stadtbahn-hálózat  Bécs-patak menti szárnyának (ma az U4 metróvonal) Otto Wagner-tervezte szecessziós lejárócsarnoka a Margaretengürtel-nél.

Tiszta Budapest: feltörő gaz az aszfalt réseiben, elszórt szemét a sínek közt. Na jó, talán annyiban nem Budapest, hogy nálunk a villamos nem jön fel a földalatti villamosvonalról (UStraba), mert nincs ilyenünk.

Más: 9-es villamos érkezik a Westbahnhof-nál levő végállomásához.

A 49-es vonal egyik ULF-ja a Burggasse/Stadthalle megállóba érkezés közben.

És ha már ULF: az utasoknak sok panasza volt az utastér elégtelen szellőzésére, ezért ilyen légterelő "kopoltyúkat" szereltek fel a túl keskeny ablaknyílásokra. Nem ismerős ez a szellőzős probléma valahonnan?

A Thaliastrasse környékén vagyunk, és épp egy J viszonylatú ULF kanyarodik ki a Blindengasse-ból. Namármost neki nem itt kellene járnia, de az egyik utcát épp lezárták valami buli miatt, emiatt a villamost körbeterelték. Mert hát ha van hol, és van hová!

Amúgy az előbb látott kanyar (vasútfontoskodóknak: ív) az 5-ös és a 46-os villamos közti üzemi vágány volt. Itt egyébként az utcák tele vannak vágányokkal, emiatt nem kicsit hozott zavarba az, hogy ebbe a kereszteződésbe három (!) irányból érkeztek egymás után a J villamosok. Csak sajnos azokba a képekbe mindig belegyalogolt valaki, úgyhogy most inkább egy rendes helyén közlekedő 5-öst rakok ide.

Az Engels téren vagyunk (Friedrich-Engels-Platz), a 33-as villamos végállomásán. Ami talán érdekes, hogy ez a 33-as hétvégén nem megy el a hétköznapokon főműsoridőben használatos végállomásig, a Josefstädter Strasse-ig, hanem csak az Augasse-ig. Nálunk mindig kavarodás van abból, hogy ugyanaz a jelzésű vonal nem mindig megy el ugyanaddig (bár a buszoknál már nálunk is van ilyen, például 3-as, 4-es, 104-es), itt szívbaj nélkül rendszert csinálnak belőle.

A 31-esen az ULF-ok sorozatos műszaki problémái miatt aznap több régi szerelvényt láttunk, mint ULF-ot.

A buszokhoz nem értek, de azt hiszem, hogy ez az LU 200 M11 típus. 1978 és 62 között 344 darabot szereztek be belőle, de most már csak a legutolsók vannak üzemben. Ezért gyorsan mentünk is vele egyet. Meg kell mondjam, a 260-as Ikarus szerintem jobb :)

Az 5A amúgy sem az a jó környékeken járó viszonylat, úgyhogy gyorsan átszálltunk róla az N villamosra (a kép jobb szélén levő labdának látszó dolog az út közepén egyébként tényleg egy labda, és nem valami Hundertwasser tervezte terelőbója;).

A 60-as vonalon utazva tűnt fel még jó három éve, hogy a Hermesstrasse megálló környékén az egyik utcában van egy ilyen girbe-gurba sín, ami egy hurokvágányhoz tartozik. Heinz Heider mesélte, hogy eredetileg (nekünk) jobbfelől is volt ide vágánykapcsolat, és hogy ne legyen túl szűk az ív, a vágányt az utca bal szélére helyezték, és csak aztán kanyarították be középre. Az utca végén levő balkanyarhoz tartozó ellenívhez viszont nemsokára a jobb szélre kanyarodik a sínpár, így alakul ki ez az "ökörpisi" vonalvezetés.

Egyébként pedig mázlim volt, mert a menetrendszerűen nem használt hurkon pont ottjártunkkor haladt végig ez a születésnapra kibérelt nosztalgia különvillamos. (Figyelem: volt szabad nosztalgiavillamosuk, miközben a város egy másik részén éppen nosztalgiavillamos-tobzódás volt!)

Igazából a szintén arra járó 62-es vonal miatt jártunk erre, ez ugyanis az utolsó vonal, ahol az E1-es típus elődje, az E közlekedik. Legalábbis általában, mert aznap az összes kocsi E1-es volt :( Amúgy a járat Lainz-i végállomása jópofa a domboldalba vágott hurokvágánnyal.

Itt éppen rettentő sűrűn esett, attól lett ilyen fura színű az ég, de nem ez a lényeg, hanem a fűvel burkolt vágányzóna, ami nemcsak szép és környezetbarát megoldás, de a villamosok zajainak egy részét is elnyeli. Naná, hogy ez a megoldás nálunk nem tud elterjedni :(

Schedifkaplatz, avagy...

... a hely, ahol a bádeni HÉV (WLB) és a 62-es villamos útja elválik egymástól.

A Wiener Neudorf-ig járó betétjárat szóló kocsija, régi festéssel a Philadelphiabrücke-n...

... és egy másik, új festésű a Gürtel alatti földalatti villamos-törzsvonal (UStraba) Kliebergasse megállójában. Kiváncsi vagyok, mikor fogják eltüntetni a szakasz elég béna, engem mindig uszodára emlékeztető csempés falburkolatát. Bár egyes megállók lépcsői még borzalmasabban néznek ki; nem egy barátságos jelenség az UStraba...

Végezetül egy hely, ahol nem nagyon sikerült még autók nélküli villamosfotót készítenem (leszámítva persze a városi közlekedési vállalat századik szülinapját): a Ring parlament előtti szakaszán. Na, majd talán máskor, jobb fényviszonyok közepette. És akkor majd azt a zászlórudat és a lámpaoszlopot is kiretusálom, hogy ne takarják olyan durván ki az épületet. Addig is: viszlát legközelebb :)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra