Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécs a kora tavaszi napfényben

Bár még csak február vége volt, már harmadszorra töltöttem néhány órát az osztrák fővárosban - ennek ellenére csak most volt lehetőségem villamosokat is fotózni. Határozott elképzeléseim voltak arról, hogy mit szerettem volna látni...

... például jól "megvilágított" ULF-ot a D-n.

Ez a járgány, a 4048-as pályaszámú E2-es motorkocsi mégis sokkal jobban lázba hozott. Hogy miért? Nézzünk csak rá!

Bizony, ez a tuja a magyar trikolor színeit viselte! Az EU jelenlegi soros elnöke épp Ausztria, ennek örömére minden tagállam kapott egy "saját" villamost a D vonalon.

A belül levő feliratok  az adott ország nyelvén  is ki lettek matricázva. Nekem irtózatosan tetszett az anyanyelvemen olvasni...

... a mindenféle figyelmeztetéseket...

... és az olyan lényeges információkat, hogy hányan férnek fel a kocsira :)

Miután a magyar kocsit sikerült elkapnom, vonatoztam egy sort az új Talent motorkocsikkal (amilyeneket lehet, hogy a MÁV is fog szerezni a közeljövőben)...

... vissza a Franz-Josefs-Bahnhof-ra. Ez a pályaudvar az egyik legkevésbé feltűnő a városban, mivel egy 1978-ban épült, kicsit pláza-szerű épületben van elrejtve. A belseje SZVSZ valami elvetemülten barátságtalan.

A pályaudvar előtt láttam ezt az utasokat nem szállító E1-est...

... az Augasse-i fordulóhurokban pedig ezt a rövidített számot járó (tehát nem a teljes Südbahnhof-Nussdorf vonalon közlekedő) D-t. Jól látható, hogy ő is EU-tagok zászlaiba van öltöztetve.

A Friedensbrücke a Duna-csatorna...

... és persze a csatorna oldalában haladó U4 metró fölött húzódik.

A J viszonylaton (figyelem: nem "jot"-nak mondják, ahogy hochdeutschul kellene, hanem "jé"-nek!) az utóbbi időkben állandóan ULF-okat láttam, úgyhogy megörültem ennek a régivágású szerelvénynek (az is igaz persze, hogy nem túl gyakran járok erre). Ráadásul pont egy olyan megállóban láttam (a Rathaus mögött), ahol a megemelt úttest szolgál megállóperonul a villamos utazóknak.

Kellemes napfényben kanyargó...

... 5-ös villamosok. Az rejtély maradt számomra, hogy az első szerelvény után egy perccel miért jött egy töküres is, de sebaj, legalább felszállhattam valamire a hidegben.

Egyébként mivel a régi villamosoknak nincs zárt vezetőfülkéje, ilyen függönyszerűséggel védik a járművezetőket attól, hogy megfázzanak nyitott ajtó mellett.

A Westbahnhof előtt hatalmas tobzódás volt E1-esekből és pótkocsikból.

Mi több, még a 6-oson is elég sok ilyen szerelvény közlekedett. Ez csak azért volt jópofa, mert úgy másfél éve büszkén újságolták, hogy erről a vonalról eltűntek a legrégebbi kocsik, csak ULF-ok és E2-esek vannak helyettük. De aztán egyrészt néhány ULF-ot le kellett állítani repedések miatt javítások okán, másrészt a politikusok szétdobálták őket a különböző vonalakon, hogy mindenhova jusson alacsonypadló. Emiatt aztán most újra van klasszikus összeállítású 6-os.

Bár nem igazán lehetett tökéletes nézőpontot találni, azért az 58-as...

... és az 52-es hurokvégállomását is lefotóztam. Hátul éppen egy 5-ös halad el.

E2+c5 érkezik az Urban-Loritz-Platz felől.

Na, ez megint érdekes volt: ez a 6-osra táblázott ULF az 5-ös villamos végállomásán keresztül érkezett, aztán átment a tér másik végébe, ahol az ott levő, menetrendszerűen nem használt hurokban visszafordult (ha az 5-ös háztömböt megkerülő hurokfordulóját nem számoljuk, akkor is három hurokvágány van a téren: a 9-esé, az 52/58-asé, és ez!) az Urban-Loritz-Platz felé. Az előtérben érdemes megfigyelni az elhúzott kitérőt is!

Na, még őt szerettem volna nagyon elkapni: a "GüterBim"-et, azaz tehervillamost. Ez a helyi környezetvédők egyik kísérleti projektje, mellyel azt próbálják felmérni, mennyire használható városon belüli teherfuvarokra a villamos. A szerelvény egyelőre egy "postaláda" motorkocsiból és egy négytengelyes teherkocsiból áll. Sajnos a Südbahnhof-nál csak hátulról sikerült elcsípnem, azt is csak erős zoom-mal :(

A 6-os vonal a délután folyamán alaposan kitett magáért: az egyik irányba elment négy szerelvény, mire a másikból jött egy.

Ez a 6-os nem is ment el teljesen a végállomásáig, hanem már hamarabb beállt a remizbe.

A szürkület miatt a Gudrunstrasse Südbahn alatti aluljárójában készítettem az aznapi utolsó fotókat...

... jobban mondva annak rámpáján. Aztán szépen irány Budapest.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra