Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezésében nyújtott segítségükért!
Ebben a remizben korában nem jártam, úgyhogy most egyértelműen felkerült úticéljaim közé. Történelmi hely ez: az 1889-ben megnyitott normál nyomtávú villamos megindításához épült, és funkciója azóta sem változott.
Egy elég fénytelen reggelen jártam itt. Ez a kép csak azért nem túl sötét, mert igazából már a látogatás végén készült, csak előrevettem, hogy ne a legcsúnyább kép legyen legelől :)
A bejárat utáni vágányrengeteg. Anno láttam fotókat, melyeken a szabad felületeken virágágyások voltak.
Fővárosi Villamosvasutak eredetű aknafedő 1962-ből. Régebbi szerelékek is vannak itt az Orczy tér környékén, például 1920-akárhanyas Haarmann váltóktól kezdve Beszkárt kapcsolódobozokig.
A remiz tulajdonképpen egy elég vékony telek, melyen elszórva több kisebb csarnok található. Ez a Dobozi utcai oldalon levő egyik műhelyépület, melyet visszafelé tolatva lehet megközelíteni.
Ez a középső "főcsarnok", a jelek szerint főleg tárolásra használva.
Ez a betontetejű rész már valamilyen karbantartási vagy takarítási munkára is alkalmas.
A főbejárat felől nézve bal szélen pedig...
... egy elég komoly (legalábbis az én laikus szememnek) vizsgálóaknás csarnokot találunk.
Ha ezen átgyaloglunk, már el is értük a hátsó udvart, ahová a hátsó bejárat fut be. Annak idején itt volt a köztemetői gőzvasút (a mai 37-es villamos elődje) mozdonyainak fűtőháza...
... ma a műszaki segélykocsik parkolnak itt...
... köztük ez a "gömbölyű Tátra" daru, a BKV szerintem legszebb gumikerekű járműve. Ha kisiklott egy villamos, vagy valami más miatt kell megemelni valamit, ő biztosan a helyszínen van.
A hátsó udvarról is nyílik néhány műhelyszerű...
... csarnok.
Ez itt olyan, mintha a telep főutcája lenne. Ha a nekünk baloldalt látható épületbe megyünk...
... a takarítóhelyhez jutunk. Egyébként ha eddig nem lett volna világos: ebben a remizben Tatrák laknak, konkrétan a 28-as és az 1-es/1A viszonylatok szerelvényei.
No meg a tanuló-Tátra is sokszor itt tartózkodik. Persze másfél héttel ottjártam után néhány UV is ideiglenesen idetelepült, a külső Bartók Béla út és a kelenföldi remiz felújítása miatt, de csak átmenetileg.
Ez viszont már egy ex-hannoveri "Banán". Nem eltévedt...
... hanem itt található egy olyan padlószint alatti kerékeszterga, amivel a futófelület minőségét tudják javítani. Ezt használandó természetesen más típusok is át-átrándulnak ide.
Az esztergavágány a másik irányból.
Egyébként maga a csarnok is figyelemreméltó a fémmerevítésű fa tetőszerkezzettel. Ha ezeket az épületeket rendbe tudnák hozni, a csodájára járnának a műszaki érdeklődésű emberek a kocsiszínnek!
Sétáljunk ki...
... és vessünk még egy pillantást a régi csarnokra. Tudom, hogy ezt a világot a pénz irányítja, és Józsefvárosnak tervei vannak ezzel a területtel, de az én álmaimban ennek ellenére az szerepel, hogy ha egyszer a BKV-nak lesz lehetősége egy korszerűbb remizt építenie, a Baross akkor is megmarad, és a budapesti villamosmúzeum, illetve a nosztalgiaüzem bázisa lesz. Naív vagyok és utopista, de szerintem kora és jellege miatt rendkívül alkalmas lenne rá ez a telep!
Végezetül egy kép, mely már kint készült a remiz előtt, az Orczy téren. A ki- és beálló villamosokon kívül az udvari mozgások is néha szükségessé teszik, hogy a szerelvények használják az itt levő vágányokat. A jobb szélen belógó épület egyébként talán a legrégebbi a megmaradtak közül: ezen, a megnyitáskor készült felvételen is látszik, baloldalt hátul!
Szerintem ez az egyik legizgalmasabb budapesti remiz, remélem sikerült valamennyit átadni érdekességéből az olvasónak!