A Baross kocsiszín 2005-ben

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezésében nyújtott segítségükért!

Ebben a remizben korában nem jártam, úgyhogy most egyértelműen felkerült úticéljaim közé. Történelmi hely ez: az 1889-ben megnyitott normál nyomtávú villamos megindításához épült, és funkciója azóta sem változott.

Egy elég fénytelen reggelen jártam itt. Ez a kép csak azért nem túl sötét, mert igazából már a látogatás végén készült, csak előrevettem, hogy ne a legcsúnyább kép legyen legelől :)

A bejárat utáni vágányrengeteg. Anno láttam fotókat, melyeken a szabad felületeken virágágyások voltak.

Fővárosi Villamosvasutak eredetű aknafedő 1962-ből. Régebbi szerelékek is vannak itt az Orczy tér környékén, például 1920-akárhanyas Haarmann váltóktól kezdve Beszkárt kapcsolódobozokig.

A remiz tulajdonképpen egy elég vékony telek, melyen elszórva több kisebb csarnok található. Ez a Dobozi utcai oldalon levő egyik műhelyépület, melyet visszafelé tolatva lehet megközelíteni.

Ez a középső "főcsarnok", a jelek szerint főleg tárolásra használva.

Ez a betontetejű rész már valamilyen karbantartási vagy takarítási munkára is alkalmas.

A főbejárat felől nézve bal szélen pedig...

... egy elég komoly (legalábbis az én laikus szememnek) vizsgálóaknás csarnokot találunk.

Ha ezen átgyaloglunk, már el is értük a hátsó udvart, ahová a hátsó bejárat fut be. Annak idején itt volt a köztemetői gőzvasút (a mai 37-es villamos elődje) mozdonyainak fűtőháza...

... ma a műszaki segélykocsik parkolnak itt...

... köztük ez a "gömbölyű Tátra" daru, a BKV szerintem legszebb gumikerekű járműve. Ha kisiklott egy villamos, vagy valami más miatt kell megemelni valamit, ő biztosan a helyszínen van.

A hátsó udvarról is nyílik néhány műhelyszerű...

... csarnok.

Ez itt olyan, mintha a telep főutcája lenne. Ha a nekünk baloldalt látható épületbe megyünk...

... a takarítóhelyhez jutunk. Egyébként ha eddig nem lett volna világos: ebben a remizben Tatrák laknak, konkrétan a 28-as és az 1-es/1A viszonylatok szerelvényei.

No meg a tanuló-Tátra is sokszor itt tartózkodik. Persze másfél héttel ottjártam után néhány UV is ideiglenesen idetelepült, a külső Bartók Béla út és a kelenföldi remiz felújítása miatt, de csak átmenetileg.

Ez viszont már egy ex-hannoveri "Banán". Nem eltévedt...

... hanem itt található egy olyan padlószint alatti kerékeszterga, amivel a futófelület minőségét tudják javítani. Ezt használandó természetesen más típusok is át-átrándulnak ide.

Az esztergavágány a másik irányból.

Egyébként maga a csarnok is figyelemreméltó a fémmerevítésű fa tetőszerkezzettel. Ha ezeket az épületeket rendbe tudnák hozni, a csodájára járnának a műszaki érdeklődésű emberek a kocsiszínnek!

Sétáljunk ki...

... és vessünk még egy pillantást a régi csarnokra. Tudom, hogy ezt a világot a pénz irányítja, és Józsefvárosnak tervei vannak ezzel a területtel, de az én álmaimban ennek ellenére az szerepel, hogy ha egyszer a BKV-nak lesz lehetősége egy korszerűbb remizt építenie, a Baross akkor is megmarad, és a budapesti villamosmúzeum, illetve a nosztalgiaüzem bázisa lesz. Naív vagyok és utopista, de szerintem kora és jellege miatt rendkívül alkalmas lenne rá ez a telep!

Végezetül egy kép, mely már kint készült a remiz előtt, az Orczy téren. A ki- és beálló villamosokon kívül az udvari mozgások is néha szükségessé teszik, hogy a szerelvények használják az itt levő vágányokat. A jobb szélen belógó épület egyébként talán a legrégebbi a megmaradtak közül: ezen, a megnyitáskor készült felvételen is látszik, baloldalt hátul!

Szerintem ez az egyik legizgalmasabb budapesti remiz, remélem sikerült valamennyit átadni érdekességéből az olvasónak!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez