Tour de Trams nagyonlight, avagy egy balszerencsés túra nem túl sok képe
Az első "Tour de Trams"-ok (lásd itt, itt és itt) aprólékosan leszervezett kirándulások voltak. Aztán volt egy rövidebb is, ami csak azért volt rövid, mert a szokásos egy hét helyett mindössze három napunk volt rá. Annak idején Ícének biztos nem kevés munkája belement a menetrendek összehozásába, így ezek a túrák jól sikerültek. 2016-ban aztán egyedül szerettem volna valami hasonlót csinálni. Igaz, csak egy nap erejéig, és elég spontán módon: hét közben más ügyben egy-két tartománnyal odébb tartózkodtam, és gondoltam, szombaton körülnézek a Rajna-Majna vidék vonattal könnyen elérhető részein.
Mint kiderült, nem volt szerencsém: Darmstadtban és Mainzban vágányzárak voltak, emiatt a vonalaknak csak egy része közlekedett, Frankfurt am Mainban pedig az időjárás vette el a kedvemet a villamosozgatástól. Ja, és persze a túra eleje elcsúszott, mert a vonatom késése miatt lemaradtam az átszállásról.
Az említett csatlakozásmulasztás miatt alig több mint egy órám volt Darmstadtban, melynek villamosüzeméről nem sokat tudtam azon túl, hogy a sok éve Magdeburgban látott alacsonypadlósok tesói közlekednek ST13 és ST14 néven - egy ilyet láthatunk balra a főpályaudvar előtt. Jobbra pedig egy villamospótlót, mert mint ahogy már írtam, nem minden vonal közlekedett rendesen.
Mivel a következő vonatomról nem akartam lemaradni, nem mentem messzire a pályaudvartól: kiálltam a belvárosba vezető útvonal mellé, és kattintottam párat.
A fő dolog, amire kíváncsi voltam, az SB9 jelzésű pótkocsi volt. Ezeket 1994-ben szerezték be, még magaspadlós motorkocsikhoz. Gyártójuk (LHB, később Alstom) és felépítésük miatt ezek az őket manapság vontató alacsonypadlósok előfutárai voltak.
Balra: a pótkocsi beszállószintje a Luisenplatz peron nélküli megállójában. Jobbra: a 98xx pályaszámú csuklósok az 1998-ban beszerzett ST13-as, ...
... a 07xx pályaszámúak pedig a 2007-ben beszerzett ST14-es típushoz tartoznak.
A belvárosban is több buszt láttam, mint villamost...
Egy kis "elveszett sínek": balra egy tudomásom szerint még '86-ban felhagyott vonal maradványai. Jobbra: a darmstadti kastély körül futó hurok eredetileg bonyolultabb vonalvezetésű lehetett.
Egy közeli út fölött vitt át ez az eléggé leharcolt felüljáró, amelyre mozgólépcső vitt fel. Bár nem volt kimondottan romantikus hely, a szerelemlakatokat azért ennek a korlátjára is elkezdték rárakni :)
Még két kép a szerintem nem túl szép csuklósokról, és már mennem is kellett a pályaudvarra, hogy elérjem a vonatomat Mainzba.
Amiről át kellett szállnom félúton, mert építési munkálatok miatt nem ment be a városba.
A városba, ahol a fél villamoshálózat nem közlekedett, beleértve az egyik legmeredekebb németországi szakaszt.
Sebaj, fotóztam favázas házakat és téglahomlokzatokat, aztán továbbindultam Frankfurtba.
Az elbukott átszállás miatt délelőtt már várakoztam 50 percet a frankfurti főpályaudvaron, de újból megérkezni más érzés volt: minden tele volt rohamrendőrökkel, akik egy nemsokára kezdődő tüntetés miatt lepték el a belvárost. Sebaj, azért fotóztam felhőkarcolókat meg óvárost is, aztán az egyre felhősebb idő miatt visszatértem a pályaudvarra, és elvoltam ott a hazafele tartó vonatom indulásáig.
Két kötelező téma: a főpályaudvar előtti villamosmegálló a Westend Towerrel a háttérben (balra), illetve a (talán a) városházához tartozó "sóhajok hídja" (jobbra) a Paulsplatz közelében.
Az egyre sötétebb felhők miatt már visszafele tartottam, amikor felbukkant az "Almabor Expressz", a város idegenforgalmi villamosa, két aszimmetrikus szerelvénnyel. A K típusú (Verbandswagen) motorkocsikat a Credé gyártotta 1954-ben, a pótkocsikat a Fuchs 1955-ben.
Pontosan nem tudom, miért motor+pót+pót PLUSZ szóló motor felállásban közlekedtek, de így érdekesebb fotótéma voltak. Jobbra ismét a főpályaudvar előtti megállót láthatjuk, ezúttal a Messeturmmal a háttérben.
Hát, így sikerült ez az egynapos túra. Rossz azért nem volt, csak villamosilag nem láttam túl sokat. Jobb szervezéssel persze elkerülhettem volna a pofáraesést, másrészt viszont épp ekkor tartózkodtam a közelben, nem tudtam volna máskorra áttenni...