Tour de Trams 2003 IX.
Németországi villamosos-vonatos csavargás
Úticélunk a Neue Mitte Oberhausen, azaz az oberhauseni új városközpont volt, mely egy jókora szórakoztatócentrum stadionnal, vidámparkkal, és persze villamossal.
Érdekesség az elkülönített - és itt éppen emelt vezetésű - tömegközlekedési pálya, melyet kilométerhosszan használnak együtt buszok...
... és villamosok. Ez itt egy oberhauseni MGT6D.
Ő természetesen az eddig látott DUEWAG részben-alacsonypadlós villamosok rokona. Az elkülönített pályán busszal kimentünk Sterkrade Bahnhofig, majd onnan átvillamosoztunk Mülheimbe. Útközben rengeteg, használaton kívül helyezett gyárat, erőművet, ki-tudja-mit láttunk, ezek egy részéből szabadidő-eltöltési célokat szolgáló objektumokat csinálták, más részükből pedig művészeti "izéket". Aki látta őket, tudja, miért nem erőlködöm pontosabb körülírásukkal :)
Ez pedig már a négy mülheimi MGT6D egyike a mülheimi városközpontban.
Itt rögtön több meglepetés is érheti az embert, az egyik ez az M6D: nyolc- helyett csak hattengelyes DUEWAG tuja, váltóáramú aszinkron hajtással.
A másik meglepetés egy rakat elvesztett sín. Ez az egykor ide átjáró, normál nyomtávú duisburgi villamos maradványa. A szomszédos város Stadtbahnja ma már alagútban érkezik ide (mindjárt látni is fogjuk), ezért nincs szükség ezekre a vágányokra.
Az egykori normál nyomtávú fejvégállomás a jobb szélen látható.
Az előbbi mülheimi tuja már jön is visszafele!
Ebéd után lebújtunk a föld alá, a vegyes villamos/Stadtbahn alagútba. Ez meglehetősen lehangoló képet mutatott. Igaz, szombat volt, de akkor is: csak félóránként-húszpercenként jártak a szerelvények! És ezért képesek voltak fúrt alagutakat építeni! A képen egy M6S látható, azaz a hattengelyes M-kocsi kontaktoros vezérlésű változata.
Ezeknek a hattengelyes kocsiknak egy része alacsonypadlós középrészt kapott egy korszerűsítés keretén belül, ekkor a típusjelzés M6D-NF-re módosult.
A normál nyomtávú vágányzaton a duisburgiak GT10NC-DU-i járnak, ezek eredetileg nyolctengelyesek voltak, csak aztán megtoldották őket egy plusz alacsonypadlós középrésszel. Jobbra az esseni méteres nyomtávú villamos vágányai láthatók, ezek itt egyesülnek/válnak el az alagút előtt/után.
Méteres tuja érkezik jobbról, ...
....normál nyomtábú GT10NC-DU közeledik felénk. Utóbbiak az esseni villamoshoz hasonlóan szintén kijönnek az úttest közepére pár méterrel később, pedig a vágányok folytatódnak egyenesen is - ott egykor egy remiz működött.
Innen visszamentünk a mülheimi főpályaudvarra, és ott felszálltunk az esseni U18 Stadtbahnra, ami visszavitt minket (nem annyira meglepő módon) Essenbe. A vonal elég lehangoló volt: lassújelek lassújelek hátán, a száguldásra tervezett járművek alig vánszorogtak rajta. Egykor ez a rész volt a Rajna-Ruhr-vidéki Stadtbahn mintaszakasza, mára jócskán megkopott a dicsősége. Mivel még nem volt túl késő, a földalatti megállókban fotózgattunk egy kicsit. Fentebb egy B100S, azaz egy korai, kontaktorvezérléses, de 100 km/h sebességre tervezett kocsi látható, melyet később átalakítottak B80C-re, azaz 80 km/h-s, szaggatós vezérlésűre.
Ez szintén ugyanaz a típus. A sebesség csökkenése furcsának tűnhet, de meg kell értenünk, hogy a magas sebességet csak a városok közti vonalakon lehet kihasználni, a belterületieken nem, akkor meg minek pazarolni a kilowattokat? Persze olyat is hallottam, hogy a 80-asok is simán tudnak 100-zal menni.
Ő, ha minden igaz, már egy gyárilag egyenáramú szaggatós, 80 km/h-ra méretezett jószág.
És a meglepetéseknek még nem volt vége: a Stadtbahn föld alatti megállójában eldöntöttük, hogy kicsit még villamosozunk. El is indultunk, azt gondolván, hogy a tuja biztos a felszínen jár. Hát nem: a megállója mélyebben volt, mint a Stadtbahné!
Végül visszaérkeztünk kiindulási pontunkra, a főpályaudvar alá.
Még csináltunk pár fotót, aztán elindultunk a városon kívül fekvő szállásunkhoz. Amikor megérkeztünk, azzal szembesültünk, hogy ez a szállás bizony még a stuttgartinál is magasabban fekszik - majd kiköptük a tüdőnket, mire felkecmeregtünk a hegytetőre! Itt igen nagy örömünkre azt kellett tapasztalnunk, hogy kisiskolás osztálykirándulók is vannak a vendégek között: az egész ház hajnalig rengett az ajtócsapkodástól és rohangászástól. Azt hiszem, legközelebb a híd alatt alszunk Essenben :-)
Folytatás: a hazaút - Düsseldorf és Köln