Tour de Trams - Svájc és Ausztria VIII.
    Vonattal és villamossal az Alpokban

    Előző oldal

    Graz

    Ausztria második legnagyobb városát (kb. 250.000 lakos) egyszer már megvizsgáltuk villamosos szempontból, de akkor csak egy  hagyományos kompakt fényképezőgép volt nálam, most pedig kiélvezhettem a digitális fotózás összes örömét.

    Az előző oldalon már említettem, hogy miféle nehézségek után érkeztünk meg ide, így először nem voltam nagyon feldobva attól, hogy megint fotózhatok villamosokat. Aztán feltűnt ez a tuja.

    Ez ugyanis nem akármilyen jármű, hanem egy síncsiszoló! És nem csak errejárt, hanem tényleg dolgozott is: a középső forgóváz alól csak úgy szálltak a szikrák! Mindezt a reggeli csúcsforgalomban: előtte ötven méterrel egy tuja, utána ötven méterrel jött a következő.  Viszont nincs is úgy tele a vágányzat kagylós és egyéb kopásnyomokkal, mint Budapesten!

    Egyik kedvenc alacsonypadlós típusom, a Cityrunner, vagy ahogy most hívják, a Bombardier Flexity Outlook. Amúgy a város főterén járunk, a vágányok a fő(sétáló)utcáutcáján haladnak végig.

    Ez a kocsi a DÜWAG "mannheimi típusának" licensz alapján Ausztriában, az SGP-nél gyártott változata.

    Ugyanő hátulról. Érdemes megnézni, hogy jobboldalt az a kávéházi terasz hány méterre van a villamostól. És mégse zavar senkit!

    A kocsik belsejében információs monitorok működnek.

    Az előbb láttuk a licenszet, most itt az eredeti: ezt a "mannheimi" kocsit Duisburgnak gyártották a hetvenes évek elején, és csak a nyolcvanas évek végén került ide.

    Egy újabb típus: a DÜWAG M/N sorozatán alapuló hattengelyeseket az SGP gyártotta 1986 körül.

    A kocsik 1999-ben alacsonypadlós középrészt kaptak (a Bombardiertől), így nyolctengelyessé váltak (B'2'2'B').

    Egy ilyen kocsi belseje, a távolban látszik az alacsonypadlós középrész is.

    Az ugyanilyen típusú 604-es.

    Egy Lohner gyártmányú "gömbölyű DÜWAG" licensz hattengelyes.

    Tanulókocsi.

    Grazban is nagy divat a teljesfestésű reklám, itt épp egy Cityrunneren láthatunk ilyet.

    A grazi Cityrunnerek meglehetősen keskenyek (2,2 m), mégis kellemes velük utazni. Ugyan voltak velük problémák a szállítás után, de azt el kell ismerni, hogy szépen futnak - olyannyira, hogy barátnőm el is aludt rajta menet közben. És ez az alacsonypadlós típusok nagy részénél egyszerűen elképzelhetetlen lenne!

    Ezen "dobogók" alatt vannak a kerékpárok kerekei.

    Egy "duisburgi mannheimi"; érdemes megnézni a vágányzatot, azaz a beépített elnyújtott kitérőket!

    Jakominiplatz, a hat vonalból álló villamoshálózat legfontosabb csomópontja.

    Az 534-es kocsi utascsere közben.

    Az 581-es nyolctengelyes az SGP gyártású 273-as hattengelyesből, és a balesetben súlyosan megsérült, wuppertali eredetű, 552-es pályaszámú DÜWAG nyolctengelyesből lett összeépítve 1997-ben.

    Ha jobban megnézzük, az ablakok és a tetőkeret tényleg másmilyen a középrészen, mint a kocsi elején és végén! Összesen négy ilyen jármű készült Grazban.

    Az 501-es SGP nyolctengelyes.

    A 607-es "szögletes SGP"...

    ... és egy Cityrunner a Jakominiplatzon.

    Az egyik "barkács-nyolctengelyes" és egy Cityrunner hátulról.

    Nyolctengelyesített hattengelyesek a főpályaudvar előtt: a baloldali "szögletes" egy alacsonypadlós középrészt kapott utólag, a jobboldali "gömbölyű" pedig egy simát.

    Merje valaki mondani, hogy nem zseniálisak ezek a DÜWAG eredetű járgányok: már negyven éve is modulárisak voltak!

    És végül...

    ... elérkeztünk a túra végére. Sokórás vonatozás után átszaladtunk Bécsen, hogy elérjük a budapesti vonatot. Eközben készítettem ezt a képet a Westbahnhof előtt.

    Mégegyszer köszönet Ícének a túra megszervezéséért!


    Vissza a nyitóoldalra
    HamPage
    Vendégkönyv