Mikorra ez az oldal elkészül, a Karácsony hivatalosan már véget ért, de remélem azért a szándéknak lesz, aki örül: összeválogattam pár közlekedési életképet az évezred elejéről, egyfajta ajándékként. Próbáltam meggyőződni arról, hogy ezek a képek még nem szerepeltek az oldalon (általában azért, mert nem sikerültek különösebben jól;), ha esetleg valaki mégis talál duplikátumot... akkor örüljön neki, hogy olyan sok felesleges ideje van, hogy ezt ellenőrizgeti ;)
Ha nosztalgiázunk, nem lehet kikerülni az UV-kat: a XXI. század legelején ez a típus még mindig eléggé meghatározó szereplője volt a budapesti tömegközlekedésnek. Ezzel ellentétben a zuglói 63-as villamos nem sokáig létezett: 2000. szeptember 4-től 2001. október 2-ig járt, amikoris átadta a helyét a mai 3-as járatnak. Jobboldalt szintén olyat látunk, ami már nincs: a 4114-es Tatra az egyik volt a két kísérleti "szoknyás Tátrából" (a másik a 4319-es volt), melyen a forgóvázakat zajterelő lemezek takarták.
Balra: esős délután a Mexikói úton. Jobbra: a 3888 egyike a BKV által működőképesen megtartott UV motorkocsiknak, így vele még ma is találkozhatunk.
És még mindig Zugló: baloldalt egy háromkocsis UV-szerelvény halad át a Rákospatak felett a 69-esen, jobboldalt egy TW6000-es tanulómenet halad a 44-es villamos rég felhagyott rákospataki végállomása felé.
UV tanulókocsit már csak Debrecenben lehet már látni működés közben (azóta már helyi festésben, nem az itt láthatóban).
Csak egy ugrás Szeged: a Dugonics téri "DOMUS-delta" sincs meg már. A jobboldali, ponton- és Ikarus-elemeket egyaránt felmutató úszó valami viszont lehet, hogy még mindig létezik :)
Az Ikarus kísérleti, 411-es típusjelzésű trolija évekig járkált mindenfelé Európában (Budapesten is természetesen), majd a BKV kötbérként kapta meg. Nem tudom, a fenti képek készítésekor éppen kié volt a szekér, de még az eredeti fényezését viseli, melyen a piros/narancs alakzat egy Ikarus 60-as trolit volt hivatott ábrázolni. Ma már sima "troliszínű" ő is.
"Erzsébet királyné aluljárója" esőben és napsütésben. A baloldali kép készítésekor utasszámlálás volt, amit akkoriban még csak az Ikarus csuklós trolik tudtak csinálni, a jobboldali pedig a 412-es trolik első napjaiban, amikor még csillogóak voltak, és nagyrészt működtek.
Balra: egy prágai kép, KZsoci kollégának, csak úgy; jobboldalt: a 158-as busz is a múlté, bár ez sajnos nem jelenti az egykori 58-as villamos feltámasztását.
Ez a két kép meg P.Stepehsonnak és a többi buszmániásnak szól: az angliai Chester város városfalán sétálva figyeltem fel erre az Ikarus/DAF Citibus 480-asra. Kinti buszsofőr mesélte, hogy amikor ezek a modern Ikarusok megjelentek náluk, volt némi izgalom, hiszen mégiscsak "az" Ikarus gyár termékei voltak, ami anno a "keleti blokk" nagyágyúja volt, tehát egyfajta egzotikus legenda. Aztán jórészt eltűntek, nem tudom, ma hol közlekednek, vagy mi van velük.
Ha már Karácsony, téli kép is álljon itt: a Bartók Béla út még kockakövesen. A baloldali 1200-es Lada külön emeli a retróhangulatot :)
2002-től kezdve a Bartók Béla út és a Fehérvári út csatatérré változott, utóbbi gyakorlatilag még mindig szenved a "négyes metró építése" című brazil szappanoperától. Baloldalt ennek egy epizódját látjuk, jobboldalt pedig egy olyan ritka pillanatot, amikor épp normálisan közlekedtek a villamosok a Szabadság hídon. Bár ennek némileg ellentmond a hátsó "PRÓBAJÁRAT" tábla :)
A baloldali kép készítésekor a Taurus mozdonyok még bazi újak lehettek, plusz néhány nemzetközi járat még a Déliből indult/oda érkezett, és nem a Keletiből/Keletibe; valószínűleg egy ilyenre felszállás előtt kattintottam ezt a fotót. Meg elsősorban a "gyeseves" Szili miatt, ami számomra mindig egzotikus látvány marad. A jobboldali képet pedig azért tettem ide, mert ha jól tévedek, mára a Gyermekvasút Mk45 2006-os mozdonya új festésben (ilyesmiben) tündököl, nem ebben.
Egy jó csuklós villamos (made in Germany), és egy nemjó csuklós villamos (made in sufni). Ahhoz képest, hogy a jobboldali csodát csak négy évvel korábban építették, mint a mésikat, technikai színvonalban jó 40-50 év választja el őket, a baloldali javára.
További UV-k a végső tündöklésük éveiből.
Két fotó akkoriból, amikor már építették az Örs vezér téren a zuglói és a kőbányai oldalt összekötő villamosvágányokat, de még nem voltak készen.
A baloldali kép tanúsága szerint a mai egyik UV nosztalgiavonat volt az első villamos, ami áthaladt az imént említett összeköttetésen. Itt még csak várakozott, aztán kisvártatva megérkezett mögé egy TW6000-es, tele komoly, aktatáskás emberekkel. Öt perccel később a karaván áthaladt a tér másik oldalára, ami azon ritka pillanatok egyike volt az utóbbi évtizedekben, amikor új hálózati kapcsolat keletkezett. Igaz, ez gyakorlatilag a Thököly úti vágányok feladását jelentette, mert eddig a pontig az volt a zuglói üzem kapcsolata a "külvilággal". Jobboldalt csak egy sima 47-es látunk, amint megérkezik a Gellért térnek abba az állapotába, amikor még elég tágas volt a villamosmegálló úgy az utasoknak, mint a villamosoknak.
És ez már tényleg hihetetlennek tűnik: 2002 októberében, miközben a többi vágányon a T5C5K-kat építgették, a főműhelyben még mindig kaptak vizsgát/felújítást UV-k is. Nem tudom, fogunk-e még valaha is ilyen szép kinézetű UV-t látni...
2002-ben x+1 alkalommal felröppent a pletyka, miszerint "jövő hétfőtől kivonják a (kicsit) modernizált UV-kat, azaz a MUV-okat (Mr.Cyber barátom szerint: múvé:) a forgalomból". Naná, hogy ilyenkor az ember, ha tudott, kiment fotózgatni, még akkor is, ha a fényviszonyok nem voltak az igaziak.
Ez egy hétvégi nap lehetett, ha az 52-esen szólóban járt a MUV, persze lehet, hogy esténként hétköznap is így volt, már nem emlékszem. Mindenesetre a szóló négytengelyű jószággal való utazás mindig érdekes élmény volt, visszaidézte a szóló kéttengelyeseket, amikor az ember előre-hátra ki tudott látni a villamosból haladás közben. Jobboldalt: egy korai kísérletem az állvány nélküli éjszakai fotózásra a Móriczon, ahol akkoriban a 41-es végállomásozott.
És ha már 41-es, ezt a négy képet is ide kell tennem, hiszen amit rajtuk láthatunk, jelentősen eltér attól, ami ma ugyanott van.
Ezek a fotók ugyanis a mai Kőérberek lakópark helyét mutatják, amikor a "berek" név még abszolút jogos volt. Nem akarok a haladás ellensége lenni, mert a lakópark, de főleg a hozzá tartozó sporttelep/uszoda jelentős utasszám-növekedést okozott az akkoriban inkább csak vegetálgató vonalon, de látványilag ez a verzió közelebb állt a szívemhez.
Kellemes ünnepeket és boldog új évet mindenkinek, aki végignézte az oldalt idáig! És azoknak is, akik nem :)