Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
A 15-ös villamos hűlt helye
[Click here for the english version]

A 15-ös viszonylat nagyjából két éves koromban (egészen pontosan 1977. november 15-én) szűnt meg, így nincsenek róla személyes emlékeim.  Eltüntetésekor a Jászai Mari tér és az újpesti vasúti híd között járt, illetve volt egy betétjárata (15A) is, mely csak a Dózsa György útig, azaz a Váci út kereszteződéséig. Érdekes módon a 15A gyakrabban járt, mint a főviszonylat, több kocsi volt beosztva rá: ez tulajdonképpen egy újlipótvárosi feltáró járat volt, mely az utasokat a Jászai Mari térhez, vagy a Váci úthoz szállította, hogy ott aztán átszállás után folytathassák útjukat.

A 15-ös villamos néhány (nem az összes) korszaka egy 1933-as térképen bejelölve (ami persze se az előtte fennálló, se a később fenálló állapotokat nem tartalmazza, mégis érdekes lehet)Persze mindez csak egy hosszú történet vége, hiszen a 15-ösnek, illetve közvetlennek tekinthető elődjének, a régi, hosszú 2-esnek sokfelé volt végállomása korábban. 1903 decemberében mindenesetre még nem ennek a járatnak építette a BVVV a mai Pozsonyi utca vonalában levő szakaszt, mely a Széchenyi rakparti villamosvonalak folytatása volt, és egészen a Besenyei utca sarkánál levő Viktória gőzmalomig tartott. Az akkor még csak kialakulóban levő városrészen keresztül a Dráva utcáig, és onnan a Váci út kereszteződéséig kiépített folytatás 1911-ig váratott magára. Ezeken a vágányokon először a Népligettől a belvároson és a rakparton át járó 16-os és 18-as villamosok haladtak, majd később jött a már említett 2-es, mely a Dózsa György úton át egészen a Vágány utcánál levő MÁV aluljáróig közlekedett. A 15-ös villamos a '40-es évekre egyedül maradt az itteni síneken, a Jászai Mari tértől a Vágány utcáig járva. Később az ötvenes években villamosok által is járhatóvá tették a vasút alatti aluljárót, ezután néhány hihetetlen hosszabbítás is bekövetkezett: volt például olyan, hogy a 15-ös egészen a Nagyvárad térig járt, később pedig a Keleti pályaudvarig. 1956-ban aztán véget vetettek ennek a kavargásnak, ekkor került a végállomás a Váci út és a Dráva út torkolatába. Az újpesti vasúti hídig hosszabbítás 1963-ban következett be, ekkor indult meg a 15A is; ebben az állapotban már csak rövid ideig fordult elő, hogy a járat a Megyeri csárdáig ment (átépítések idején, az utolsó heteiben). A 15-ös szerepét 1977-től a 79-es troli vette át.

Mi most nem megyünk túlságosan régre vissza - a hetvenes években vagyunk. A 15-ösre ekkor Stukák voltak beosztva, végállomása a Jászai Mari téren, a Körút előtt pár méterrel volt. Ahogy a fentebbi képeken láthatjuk, a hely jellegge nem változott, csak a bal oldali épületet (az egyik Palatinus-házat) festették ki valamikor.

A végállomás a mai McDonald's előtt helyezkedett el. Érdemes megemlíteni, hogy a 76-os troli régen is már a közeli Budai Nagy Antal utcában végállomásozott, de a felsővezetékei nem keresztezték a villamosét: a troli a Hollán Ernő utcából jött, bekanyarodott a Duna mozi előtt a Budai Nagy Antalba, onnan kikanyarodott a Pozsonyi útra a villamos mellé, majd a következő utcánál elkanyarodva visszatért a Hollán Ernőre. A trolibuszok jelenlegi végállomási rendszere a nyolcvanas évek elején alakult ki.

De vissza a villamoshoz: ahogy az ezen a két képen is látszik, a parkoló melletti járdasziget alakja megmaradt, a kanyarodósáv, és a zöld terület helyén lehetett a le- és felszállóhely. Érdekes, hogy az alapvetően kétvágányos pálya a végállomásnál egy vágányra szűkült le, mely egyébként erős emelkedőben volt, ezért az itteni forgalmi szolgálatnak visszafogásnál a kézifék behúzásával és kiengedésével segítenie kellett a járművezetőnek. A visszafordulásra nem volt sok idő, mert a vonalon sűrű forgalom volt a fő- és a betétjárat kocsijaival.

A járat ezután a Pozsonyi úton haladt, már kétvágányos pályán. Ha megnézzük az utcát, érthető, hogy miért volt a kilencvenes évek elején erre járva mindig az az érzésem, hogy itt egykor villamos járt (bevallom, ezt az "elveszett" viszonylatot nem ismertem akkor még).

Szabó György felvétele

Ezek a képek a Balzac utca kereszteződésében készültek.

Szabó György felvétele

A Szent István park sarkán járunk. Érdemes megfigyelni, hogy az úttest szélső sávja sárga kerámiakockákból van lerakva, ez eléggé csúszhatott esős-havas időben! Igaz, az autóforgalom lényegesen kisebb volt a mostaninál, még bőven volt létjogosultsága a külön járdasziget nélküli megállóknak is...

A Pozsonyi út vége nem tudom, milyen lehetett régebben, azokon a képeken, amiket találtam, már épülnek a lakótelepi házak, amelyekről én korábban azt hittem, hogy már a nyolcvanas évek elején lettek felhúzva. A helyszín mindenesetre nem sokat változott, csak autóból lett több, és villamosból kevesebb. Persze a villamos felsővezetéktartó oszlopai is mind megvannak, de most már csak a közvilágítást tartják.

A Bessenyei utcánál a sínek a part fele közelítettek. Ez a környék a viszonylatról készült régi képeimen épp rendezés alatt áll, de az is lehet, hogy mindig ilyen volt, miután a malmokat és egyéb gyártelepeket elbontották. Most parkoló és kutyafuttató van a vágányok helyén.

A Dráva utcát éri el éppen ez az 1900-as ikerkocsikból álló 15-ös. Most egy gyógyszálló parkja és uszodája van itt.

A kanyar a másik oldalról. A Kőtér néven ismert BKV áramátalakító a mai napig megvan, a sínek előtte pedig a kilencvenes évekig emlékeztették arra az embert, hogy itt valami járt (ezekre én is jó emlékszem, de nem tudtam, hogy a vonal a Pozsonyi út fele kanyarodott, azt hittem itt volt a vége). A villamos egykori oszlopai mindenesetre szinte mind megvannak a Dráva utca két oldalán!

A Dráva utcai szakaszról nincsenek képeim, de mivel az oszlopok megvannak, nem kell sok fantázia ahhoz, hogy az ember odaképzelje a villamost, kockakőben futó vágányokkal.

Amit még érdemes elképzelni: a Vizafogó teherpályaudvarról a Nagykörút fele haladó tehervágányt, mely még a hatvanas években is üzemelt (igaz, akkor már rég nem ért be a körútig). A fenti képen a jobb felső sarok felé menő két vágány a villamosé, keresztben pedig a Pannónia utca, illetve az iparvágány. 1963. június 23-án egy, a 15-ösön közlekedő 1600-as motorkocsit gázolt itt el egy szabálytalanul tolató tehervonat: a felborult és kigyulladt motorkocsiból az utasok az ablakokon tudtak csak kimenekülni.

A 15A végállomása a Dráva-Váci út kereszteződésben elég puritán volt: az utasok az út közepére szállhattak le.

Heinz Heider felvételeHarald Schachenhofer felvétele

Mint már említettem, a 15-ös jóval ritkábban járt, mint a 15A, ezért utóbbi nem zavarta az előbbi útját. Emiatt a pihenőt is itt tartották, ami azt jelenti, hogy a vezető az út közepén hagyta  a villamost, elment pihenni, majd ha idő volt, visszaindult. De ez persze csak a betátjárat volt, a 15-ös innen északnak kanyarodva továbbment a 3-as és 55-ös viszonylatok vágányain Újpest felé, azokat az elvesztett síneket az említett viszonylatok kapcsán külön oldalon mutatom be.

A Váci úti villamosok útja a Dózsa György útjától


Archív felvételek és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, illetve saját gyűjtés
Valamint: Heinz Heider, Harald Schachenhofer, Szabó György, Lakos Rudolf, Víg László Endre
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve

© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra