Amikor legutóbb Tegelen jártam, nem nagyon volt időm nézelődni, csak a biztonsági üveg mögül, illetve a beszállító buszból fotózgattam. Három évvel később már eleve úgy érkeztem, hogy leszállás után a csomagomat beadtam a megőrzőbe, és már kerestem is, hol van a kilátóteraszra vezető lépcső. Bár a piktogramok és nyilak igyekeztek megnehezíteni a dolgomat, megtaláltam ;)
A tegeli reptér 1948-ban kényszerből született meg: a berlini blokád idején építették a város francia szektorában egy egykori gyakorlótér helyén, ahol régen léghajókat, majd rakétákat, még később légvédelmi ágyúkat teszteltek. A polgári használat 1960-ban kezdődött az Air France színeiben, majd ehhez néhány évvel később a PanAm is csatlakozott. Azért ezek a társaságok, mert a felosztott Berlinben csak a megszálló országok gépei szállhattak le (a keleti oldal ezt a rendelkezést úgy kerülte meg, hogy Berlin területén kívül, Schönefeldben építette fel a saját központi repterét). A hatvanas évek végén aztán még több társaság költözött át ide a lakóterületek közé szorított Tempelhofról, ekkor határozták el az utasforgalmi létesítmények rendes kiépítését. A ma is látható, hatszög alapú épületet 1974 őszén adták át, majd a rendszerváltás után néhány kiegészítő épületet is hozzáépítettek, hogy az egyre növekvő forgalmat fogadni tudják. A kilátóterasz az imént említett hatszög alakú gyűrű tetején fut körbe, és csak egy részéről lehet a repülőgépeket látni - de így is sokkal többet, mint Schwechaton.
Én nyugat/észak felé indultam el a gyűrűn, ahol ezek a közepes méretű gépek várakoztak - és itt meg kell jegyezzem, hogy Tegelen nagygépet csak mutatóba láthatunk; inkább regionális reptérről van szó, melynek forgalma meg se közelíti Frankfurtét. De vissza a gépekhez: baloldalt egy KLM Boeing 737-800-ast, jobbra pedig egy Joon Airbus A321-200-ast láthatunk.
Ahogy látni fogjuk, az Airbusok dominálnak: balra egy Aegean A320-as, jobbra egy Alitalia A319-es.
Annyi légitársaság tűnt el a közelmúltban, hogy jól esik néhány olyat látni, amelyik megmaradt: balra egy Finnair A319, jobbra egy British A319. Utóbbitól jobbra a távolban az 1925-ben átadott, 65 méter magas Borsig-torony látható.
Balra: az imént látott KLM gép felszállás közben. Jobbra: norvég lajstromú SAS Boeing 737-700.
Hasonló méretű gépekkel van jelen a Lufthansa is: balra egy A319, jobbra egy A320, ...
... ez itt balra pedig egy A321. Jobbra ugyancsak egy 321-es, de a cég új, egyelőre kísérleti festésében. Két érdekességet tudok ezzel kapcsolatban mondani. Az egyik az, hogy a függőleges vezérsík kékjét hiába választották ki sok gondolkodás után, a valóságban túl sötétnek, borúsnak találták, úgyhogy rögtön átdolgozták a festést egy világosabb kékkel. A másik az, hogy konkrétan ezzel a géppel repült a német válogatott az oroszországi focivébére.
És akkor jöjjenek a kezdvezményes turistabuszok: balra egy Eurowings A319, jobbra egy Germania A319. Utóbbi társaságról még nem hallottam, bár valószínűleg több olyan légitársaság van, amiről nem hallottam, mint ahányról igen :)
Az amerikai Delta B767-300-asa volt a kevés nagyobb gép egyike, meg is örökítettem mindkét oldalról (félig).
Az imént láttunk egy norvég példányt, most itt egy dán lajstromú SAS, ezúttal egy A320-as. Jobbra: a Türk Hava Yollari, vagy ahogy többen ismerik, a Turkish Airlines egy "Star Alliance" festésű 320-asa.
török
Lefelé is érdemes volt nézelődni, a betonra például felfestették, hogy melyik típusnak meddig kell előregurulnia. A feliratok nem lehetnek nagyon újak, mert Tu-154-es és Boeing 707-es is van köztük. Az "S 1-11" vajon mi lehet, BAC 1-11? Jobbra egy towbarless aircraft tractor.
Follow-me car, és follow-me... oktatókocsi? Érdekes, hogy utcai rendszámuk van, mókás lenne őket városi forgalomban látni!
Balra végre valami más: Swiss Bombardier CSeries CS100, amit nem régóta Airbus A220-100-ként forgalmaznak. Jobbra egy török 737-800-as.
És balra egy újabb nagyobb madár, az Air Canada Rouge Boeing 767-300-asa. Jobbra a korábban már látott Delta 767-es, kitolás közben.
És most jöjjön két légcsavaros gázturbinás: balra a Eurowings De Havilland Canada (Bombardier) DHC-8-asa (gyakrabban hallott nevén "Dash 8"), jobbra egy ugyanilyen gép a lengyel LOT - pontosabban az általa részben felvásárolt egykori Eurolot - színeiben.
Három éve a reptérnek itt látható fertályán csupa Air Berlin masina ácsorgott - a jelek szerint az ő helyüket az Easyjet vette át, úgyhogy jöjjön most tőlük pár gép! Jobbra egy lett lajstromú és távolabb egy ki tudja milyen A320, ...
... itt balra pedig egy "Berlin" feliratú, de osztrák lajstromú tesója. Jobbra még egy osztrák gép.
A nap meglepetése ez a Heeresflieger (a német hadsereg repülőalakulata) CH-53 "Sea Stallion" volt, ami csak úgy végigrepült a pályákkal párhuzamosan, majd eltűnt. Jobbra egy légierős (a kormány repültetését is ők végzik, ezért a jókora "Bundesrepublik Deutschland" felirat) Bombardier Global 5000, mely a pályák túloldalán fekvő egykori francia légibázis területén működő katonai részről indult.
És itt a vége, fuss el véle :)