SIAF 2017, Szliács (1)

    Bár a program nem volt olyan színes, mint 2002-ben Pozsonyban, a 2012-es szliácsi repnap még úgy is tetszett - aztán valamiért mégis öt év kellett ahhoz, hogy ismét eljöjjek ide. Nem kétséges, hogy a lustaság komoly visszatartó erő volt, másrészt viszont itthon már évek óta nem volt rendes repülőnap, és a kiéheztetettség a kiutazás mellett szólt. Az persze vicces volt, hogy a repnapot megelőző nyolcból rögtön három napot is Szlovákiában töltöttem (egynapos vonatfotós túrákon), mi több, egyszer konkrétan el is autóztam a szliácsi reptér mellett... szóval magát az utat kicsit már untam :)

    A statikus sor

    Elég korán érkeztünk; beléptetés után gyorsan rávetettük magunkat a statikus sorra, még mielőtt teleállták a gyerekeiket a nyakukban viselő szakértő apukák :)

    F-ek egymás közt: balra egy spanyol 18-as, jobbra egy lengyel 16-os. Tudom, az F-18-as elvileg "F/A-18-as" lenne, viszont mivel spanyol kivitelű, EF-18-nak hívják.

    A lefotózott spanyol masina tigrismintás pizsamát viselt.

    Bevallom, tinédzserkorom elmúlása óta nem érdekelnek a pontos típusjelzések, tehát nem jegyeztem meg, hogy a lengyel F-16C-k pontosan mik (egy gyors guglizás a Block 52+ változatot dobta ki), de az illeszkedő póttartályok elég dögösen néztek ki, még akkor is, ha azt gondolom, az ide eljövetelhez valószínűleg nem volt rá túlságosan nagy szükségük.

    Eredeti amerikai F-16-os - bár tulajdonképpen ő is csak Avianóból jött.

    A német légierő több típust is elhozott: balra egy Tornado ECR, jobbra egy Eurofighter. Tudom, utóbbi elvileg a "Typhoon" nevet is megkapta valamikor, de ifjúkoromban még csak simán Eurofighterként emlegette a Repülés újság, úgyhogy nekem már csak megmarad így.

    Szlovák Albatros és kétüléses MiG-29.

    Balra egy érdekes lengyel vendég: a PZL M28 az An-28-as továbbfejlesztése. Jobbra: cseh Mi-171.

    A Sikorsky-istálló kínálata: balra egy német CH-53GA, jobbra egy szlovák UH-60M (Black Hawk).

    A földön egy magyar Gripen is jelen volt a Saab bemutatóhangárja előtt, lásd balra. Jobbra: még egy szlovák MiG-29-es.

    Balra: a jelek szerint (Cseh)Szlovákia komolyabban vette-veszi a légvédelmet, mint mi - ez itt egy Sz-300P (SA-10 Grumble), amit mi már meg se vettünk. Jobbra egy - azt hiszem "ZUZANA" fantázianevű - önjáró löveg.

    Balra: Kub, jobbra: RM-70 "NATO-kompatibilis Katyusa" indítócsövei hátulról (szembesütött a nap, azért ilyenek ezek a képek).

    Öt éve a második világháború volt terítéken, most a "Pterodactyl Flight" csapat az elsőt idézte meg. Balra egy Sopwith Strutter replika, mögötte ...

    ... talán egy Fokker DR.I replika állt, amiből volt még egy (a bemutatókon használt gépek típusjelzéseit a neten mintha kevernék, úgyhogy nem tudom, mennyire akart ugyanaz lenni a kettő a látható különbségek ellenére).

    Biztos mezőgazdasági pilóták voltak: imádtak földközelben maradni, vagy ha éppen nem, akkor mindenféle idétlen szögekben fordulózgatni :)

    A bemutatók

    Rendes fényképezőgép híján úgy terveztem, nem erőltetem a légibemutatók fotózását. Videózni meg minek, úgyis zavaróan ugrál a kép. Szerintetek sikerült visszafogni magam?

    Az osztrák Eurofighter bemutatójától nem voltam oda. Hiába korszerű gép elvileg, a repülésében inkább csak erő van, kecsesség, kellem semmi. Jobbra az előtérben talán egy Fokker E.III modell látható, ami csak azért volt ott, hogy az imént látott bemutató elején felgyújtsák.

    Az osztrák Eurofighter bemutatójának néhány pillanata.

    A szliácsi nem tisztán katonai reptér, így néha polgári gépek is áthussantak a betonon.

    Gyerekkoromban képek alapján az Agusta A-109-est tartottam a legszebb helikopternek, és igazából tényleg nem csúnya, még hadi gúnyában sem.

    Következő oldal


    Vissza a nyitóoldalra
    Levelet is írhatsz...