SIAF 2012, Szliács
Szlovák repülőnapon utoljára tíz éve voltam, Pozsonyban, úgyhogy 2012-ben már ideje volt nem csak gondolni arra, hogy elmegyünk a Besztercebánya és Zólyom közt félúton levő szliácsi reptérre, hanem tényleg el is kellett indulni. A reptér fekvése napfény szempontjából nem túl szerencsés, ezen felül viszonylag párás idő is volt, máskor meg a bemutatógépek füstölői homályosították a látást, ezért néha úgy éreztem, mintha pauszpapíron keresztül kellene fotóznom, úgyhogy lazára vettem a figurát, az advanced szappantartó amúgy se erre lett tervezve. Cserébe többet láttam a programból a saját szememmel :)
Elég korán odaértünk, volt idő végignézni a reptér egyik sarkában fellelhető statikus sort. Baloldalt egy szép állapotban levő, de már nem üzemelő MiG-21MF-et láthatunk, jobbra egy kopottabb, de még használatban levő német Tornadót. Utóbbi hálistennek nem repült, előbbiből viszont kibírtam volna egy dinamikus bemutatót.
Balra egy holland F-16AM, a kép jobb szélén egy magyar Gripen farokrésze is látható. Jobbra egy cseh Gripen, látványos festéssel a kacsaszárnyon. A csehek elég keményen nyomják a harci gépek festését, igaz, nem a Gripennel kezdték :)
Néhány hangosan-remegősen mozgó pixel, ami néha összeáll svájci F-18-assá, szlovák MiG-29-essé, lengyel Szu-22M4 géppárrá, vagy éppen svéd Gripenné. A legszebb bemutatót szerintem a svájci csinálta: különösebb erőlködés nélkül mozgott, néha meglepő irányokba kifordítva a gépet. A lengyel géppár meg ahhoz képest, hogy nem kimondott műrepülőgépekről van szó, látványosan és feszesen repült, volt mit nézni (és hallani).
Még egy kis statikus sor: balra a csehek L-159 ALCA-ja, ami szerintem körülbelül az a szint, amire a magyar légierőnek szüksége lenne négy és feledik generációjú, levegőben utántölthető ultrakönnyű műrepülőgép (ti. a Gripen) helyett :) Jobbra az osztrákok Pilatus Portere.
Hosszú évek óta nem követem a katonai repülés dolgait, úgyhogy picit meglepődtem, hogy a lengyeleknek már van Herculese (lásd balra), illetve a csehek C-295M-jére (jobbra) is rácsodálkoztam.
Sorfalak: balra az északi betonon a repülőshow nagyobb/nehezebb résztvevői (jobbszélen a magyar Li-2-essel). Jobbra: a sétatértől délre, a füvön a sportosabb madarak álltak, például az "Ocsovai Pásztorok" nevű vitorlázó bemutatócsapat (mert ilyen is van, hálistennek!) Blanikjai.
A kassai repülőklub tagjai német és szovjet színekre festett sportgépekkel, illetve nem kevés pirotechnikával második világháborús jeleneteket szoktak eljátszani, itt a szovjet oldal gépeit láthatjuk: balra egy valószínűleg La-5FN/7-est játszó Jak-52-est, jobbra egy Po-2-est játszó Po-2-est :)
A legszebb gépeik persze a Zlin Trénerek: baloldalt egy téli festésű MiG-3-ast játszó 326-os, jobbra egy másik színezésű kolléga, akit egy 526AFS alakít (bár ez szerintem a Jak-3-asra jobban hasonlít).
Balra a csapat support gépe, egy An-2-es, jobbra a belga légierő A109-es helikoptere.
Két nagyvas is szerepelt: a B-52-es nehézbombázó csak a földön pihent (balra), de így is élményszámba ment. A C-17-es szállítógép (jobbra) ellenben le se szállt. Ő egyébként pápai illetőségű; a NATO "Stratégiai Légiszállítási Képesség" programjának keretében magyar jelzéseket kapott, ez a képen látható is.
Majd ha nagy leszek, első blikkre tudni fogom, hogy mi a különbség a Mi-171 és a Mi-17 közt, addig csak annyit írok, hogy ezen a két képen vagy mindegyikből van egy-egy... vagy nem :)
A cseh légierő Mi-24-ese szerintem kimondottan látványosat repült, de a szórt fényben és a saját füstölőjének ködjében a sötét festés miatt nem igazán sikerült értelmezhető fotót készítenem róla.
Balra: szlovák MiG-29-es éppen infracsapdát dob. Jobbra: a Frecce Tricolori. Nem tudom, hogy a szél- vagy a terepviszonyok miatt, de a programjuk végefelé már alig lehetett látni őket a színes füstjüktől. Igaz, őket már meglehetősen sokszor láttam, elmehettem kofolát venni, amíg repültek :)
Nem csak teljes forszázzsal dübörgő vadászgépek szerepeltek a repülőprogramban, hanem egészen halkak is - például vitorlázók -, vagy közepesen halkak, mint a Goldtimer Alapítvány Li-2-ese. A videó végén látható "Ocsovai Pásztorok" például nagyon hangulatosak voltak, ahogy majdnem teljes csöndben keringtek.
Balra: a lengyelek a két Szuhoj mellett elküldték a saját gyártmányú Turbo Orlik gépekkel repülő, szellemes nevű "Team Orlik" csapatukat - itt persze csak egy gép látszika kötelékből. Jobbra: évek óta mindig elkerültük egymást a RedBull P-38-asával, pedig a "Lightning" gyerekkorom egyik kedvenc gépe volt. 2012-ben aztán végre itt volt ő is, meg itt voltam én is!
Ugyan nem sok értelme volt videóznom, a hangja miatt azért megérte - bár egy kicsit ezen is rontott a hangszórókból ömlő zaj.
A korábban (részben) már látott Retro Sky Team bemutatója szerintem marha jó volt! Ugyan nem láttuk teljes valójában, mert az ekkorra hatalmasra duzzadt tömeg eltakarta a történések egy részét (például, hogy a földön is folytak "harcok"), de ami a levegőben folyt, nagyon látványos volt. A Trénerek és a Jak ugyan nem éppen második világháborús vadászgép erősségű járgányok (bár annak idején Kilitin a Jak-52-es megverte légiharcban a Mustangot:), de szerintem a pilóták így is élvezték a játékot.
Pár tíz méteres elkülönítéssel fordulózó légiharc, rakétaindítás-imitáció, géppuska-villogás, pirotechnika földön-égen - elég tisztességes munka volt. És a pilóták még rá is játszottak, a "lelőtt" gépek némelyike például a megsemmisülést jelző földi robbanás után a fák mögött folytatta útját, fűnívóban...
Balra a "szovjet" Jak (tulajdonképpen jogos az idézőjel, hiszen hiába szovjet tervezésű a gép, nagy valószínűséggel úgyis Romániában építették), jobbra egy "német" Tréner.
A be nem húzható futóművű, "rácsos" kabintetejű 226-eseken különösen jól látszott a háború utáni cseh, és a háború előtti német repülőgépgyártás közti kapcsolat :)
A belgia légierő F-16-os bemutatógépe Szliácson. Persze ez nem az egész bemutató, mert a túlnyomó részét inkább szabad szemmel néztem.
És a végén a szlovákok tigrincses MiG-29-ese. Még egy plüss kollegát is odaültettek, hogy vigyázzon a nyitott kabinú gépre :)