Egy elég fura oldal következik most. Elvileg az Il-14-es motorindítása miatt mentem ki a "skanzenba", ahol nagy meglepetésemre a rengeteg érdeklődőn kívül egy rakás szép régi autót is találtam. Mivel a statikusnak mondható repülőgép-felhozatalt már tavaly körbefotóztam sötétben, most inkább a gumikerekűeket szaladgáltam körbe, úgyhogy akit csak a repülők érdekelnek, kicsit scrollozzanak lejjebb!
Repülőnap-hangulat uralkodott a kiállítás területén, leszámítva a fitnessedzők és könnyűzenei formációk haknijait, mert ilyenek szerencsére - ellentétben egy csomó itthoni repnappal - nem voltak :)
A bizalomgerjesztő kerítés tövében a Polski FIAT történetét lehetett tanulmányozni. A bal szélen a nagy sötétbarna fürdőkád egy FIAT 1300, a Nagypolszkik elődje. A Zsigulival (Lada-val) ellentétben a lengyel FIAT-ok ugyanis nem a FIAT 124-esre alapultak, és még nem is teljesen a névadó FIAT 125-ösre, hanem erre a régebbi modellre. A kasztni persze a 125-ösére hasonlított, ami a 124-es kicsit megnagyított, dögösített verziója volt. A dögöset komolyan gondolom, szerintem kinézetileg eléggé rendben voltak. A többiről inkább nem nyilatkoznék :)
Nem tudom, milyen társaság szerepelt autóival aznap, de szerencsére nem csak Polszkik voltak, hanem például ez a főtaxis Ezeröcsi (VAZ 2103) is balra, vagy a jobboldalt látható FIAT 124 Special.
"Kisfiatok" minden mennyiségben: a baloldali képen egy 127-es és egy 850-es látható. A baloldali 127-es persze lehetne SEAT is, sőt, akár Polski is - csak most tudtam meg, hogy egy kisebb sorozatban ők is gyártották, de túl drága volt, és inkább abbahagyták. A 850-es, gyerekkorom egyik legviccesebb kinézetű kiskocsija volt (marha sok volt belőlük!), olyan kis szerencsétlen gülüszeműnek tűnt. A jobboldali képen hozzánk közelebb egy Kispolszki látható, az a típus, ami gyakorlatilag megutáltatta velem az autóvezetést ;) Mögötte a másik Egérkamion viszont lehet, hogy egy olasz darab.
No, elvileg repülőmúzeumban vagyunk (noch dazu egy repülős oldalon!) , úgyhogy gyorsan két repülős kép, naplemente körülről: balra egy Li-2-es, jobbra pedig a fő attrakció, az Il-14-es, járó motorral.
Az indítás folyamata videón. Némi kiegészítő információ a videó feliratai mellé: mivel egy 14 hengeres, 41 literes (hoppácska:), maximális üzemben 1900 lóerőt leadó szerkentyűről van szó, a biztonság kedvéért egyelőre a tűzoltók is jelen vannak az indításnál. Mivel csak 25-30 liter benzin van ilyenkor a gépben, erre tulajdonképpen nem lenne szükség (hiszen kézioltó is van a világon), de biztos, ami biztos. A légcsavar átforgatására azért van szükségl, hogy a gravitáció hatására az alsó részekbe gyűlő olaj szét legyen "kenve" a hengerekben. Ha csak úgy ráindítanák, az alsó dugattyúk beleboxolnának a trutyiba, és valószínűleg kinyílnának a hengerfejek (esetleg errejáró szakik, tessék kiegészíteni, pontosítani, mert én csak ilyen szinten tudom elmagyarázni!).
Egyre sötétebb lett, de mivel későbbre is ígértek egy indítást, maradtam, és fotózgattam, például ezeket a FIAT 850 kupékat. Valamelyik régiségnek szerintem villamoscsengője is volt, amire felkaptam a fejem ("villamos itt?!"), de nem láttam, melyiknek.
Baloldalt: a Nagytuskó szerintem utoljára aktív szolgálatban látott egyszerre ennyi embert :) Jobbra: a Jak-40-esnél továbbra is marha elegánsnak tartom, hogy a hátul leereszkedő lépcsőn keresztül lehet ki-be szállni.
Hatásvadászat :)
Na, melyik a szebb? A baloldali Maserati (volt egyfajta motorhangja), vagy a jobboldali Il-14? Nekem egyértelmű, de azért a kocsi se volt csúnya :)
Lassan besötétedett. Az Il-14 konstans látogatómágnesnek bizonyult, emiatt inkább meg se próbáltam állvánnyal lefotózni a hihetetlenül látványosan megvilágított műszerfalat. Majd talán máskor (csak mikor lesz máskor sötétben nyitva és áram alá helyezve?).
Az esti motorindítás. Látványos volt indításkor a levegőbeömlő környékén belobbanó benzin :)
Tudom, ez is csak hatásvadászat, de szerintem klassz. Egy kivilágított reptérnek eleve van egyfajta hangulata, a felhőket is imádom, a belülről kivilágító Tupoljevek szintén nem csúnyák.
Baloldalt, képernyőháttérnek (bár akkor
nagyobban is feltölthettem volna): az Il-14-es szépséges új festésében,
ami tavaly
óta még szebb lett. Jobbra: ilyet tavaly is fotóztam, de akkor se bírtam
kihagyni :)