NATO Day(s) 2012, Ostrava
2012. szeptember 23., Leos Janacek repülőtér (Ostrava-Moąnov)
Tíz évvel a 2002-es nagy külföldi repnapos szériázásom után (Pozsony - SIAD, Fairford - RIAT, Hradec Králove - CIAF) 2012-ben is megpróbáltam kimozdulni az ország határai közül, hogy hangos és dühös kinézetű repülőgépeket lássak. Ez már csak azért is indokolt volt, mert ebben az évben megint nem volt Kecskeméten repnap (pedig a 2010-es az egyik legjobb ilyen rendezvény volt, amin jártam). Végül csak Szliácsra jutottam el, de amikor kiderült, hogy Ostravában nem csak a földön lehet látni a B-52-est, hanem repülni is fog, tudtam, hogy eljött az ideje, hogy megismerkedjek az ostravai villamosokkal - a repülőnap előtt és után ;)
Baloldalt körülbelül a legjobb kép, amit aznap sikerült csinálnom: olasz Eurofighter leszállás közben. Jobbra a fő programpont, a B-52-es a levegőben.
A B-52-es bemutatójának pár részlete. Klassz volt a nyolc hajtómű fütyülése, ilyet nem hallasz minden nap - hálistennek :) A kép azért remeg, mert egy olyan kerítésen kellett keresztülfotózni, amit folyamatosan ráztak a nagy géptől belelkesült kismajmok...
A kiállított B-52-es néhány részlete. Balra: a személyzeti bejáró. Jobbra: itt hordozta volna a gép azokat a cuccokat, amelyek rendeltetése nagyszüleink, szüleink, majd a mi elpusztításunk lett volna. És ez most nem hangulatkeltés, hanem tényközlés :) Ha esetleg jár erre szakértő, elmondhatná, hogy ezek a kicsit barkács jellegű keretek minek a felfüggesztésére szolgálnak.
Balra: hát... őőőő... izé. A kép a futóműaknában készült, az egyik futószárból látszanak is részletek, de hogy még mi mindent látunk... Jobbra: a modern repülőgépek pilótáit számítógépkezelőnek csúfolják - ennek a gépnek a szerelői viszont látatlanban megkapják tőlem a hálózati rendszergazda érdemrend krimpelő fogóval és kábelkötegelővel díszített fokozatát!
Balra: a Stratofortress-ek nem mai csirkék, semmi szégyelnivaló nincs abban, ha kicsit narancsbőrösek. Jobbra: szárnyrészlet négy hajtóművel, valami célzó- vagy figyelőfelfüggesztménnyel, és sok érdeklődővel.
A lengyel Szu-22M4-eseknek már Szliácson is örültem, itt a parkolóból ráadásul jobban is lehetett látni őket, mint ott. Igaz, hogy gyakorlatilag az egész nap folyamán igaz volt, hogy a rendezvény területén kijelölt nézőtérről volt a legrosszabb ki- és rálátás mindenre :)
Az imént látott Szu-22-es tulajdonképpen az először 1955-ben repült Szu-7-es típus hatvanas évek végi továbbfejlesztésének nyolcvanas évekbeli upgrade-je volt, úgyhogy lássunk most végre egy kicsit újabb masinát: az F-16-ost, aminek első példányait... 1978-ban állították hadrendbe. Hm, azért már az is elég öreg, nem? Szerencsére nem látszik rajta :) Balra a török bemutatógép, jobbra a holland.
A Mirage 2000-eseket szeretem, de a "Ramex Delta" csapat bemutatóját kicsit unalmasnak tartottam. Tudom, nem érdemes vadászok műrepülőbemutatóját földi támadások demójával összehasonlítani, de azért én megteszem - főleg azért, mert már láttam párszor Mirage 2000 szóló bemutatót, és az bizony mindig a leglátványosabbak közt szokott lenni :)
Mozgó képek a repülőprogramról: az olasz Eurofighter felszállása, cseh Mi-17(1)-esek és Mi-24-esek kergetik egymást, üvegezett orrú L-410-es köröz a fejünk fölött, a "Delta Ramex" Mirage 2000-esei húzzák a csíkot, majd egy kis török F-16-os, statikus látványosság pirotechnikai hangdíszlettel, felszállásra váró szlovák MiG-29-es, egy Airbus (mert hát ugye a rendezvény helyszíne polgári reptér volt), lengyel Szu-22-esek, és francia KC-135FR tanker leszállás közben.
Rögtön két AWACS - pontosabban E-3 "Sentry" - is állt a betonon, baloldalt az újabbikat látjuk. Érdekelt volna belülről is, de akkora sor állt előtte, hogy inkább hagytuk. Jobbra: a forgó antennatányér, amit gyerekkorunkban maximum a tévéhiradóban láthattunk.
Balra: a "Sentry" lapra szerelt svéd változata, a SPRYGGENTWYLLT szobabútor, opcionális MISWTYKK kiegészítővel, fehér és szürke színben Saab 340 AEW&C. Jobbra: francia KC-135FR tanker (a Sentry-hez hasonlóan ő is Boeing 707 származék) és cseh Gripen légi utántöltés szimulációja.
Hogy jobban átlássam a helyzetet, szuperképességeimet bevetve a levegőbe emelkedtem. Sajnos eme képességeim a fényképezőgép működését is befolyásolták, ezért a készített kép életlen lett (balra). Persze lehet, hogy csak befizettem egy körre a jobb oldalt látható R-44-esre, aminek homályos volt a plexije.
Rossz oldalra ültem, ezért csak leszállás közben láttam rá (valamennyire) a reptér északkeleti sarkában elhelyezett statikus sorra, de mégis ez volt még a legjobb perspektíva, mert egyébként a kiállított gépek nagy része napnak háttal volt...
... azaz választani lehetett, hogy alul- vagy túlexponálod a fotóidat. Ez itt egyébként egy norvég és egy holland F-16MLU.
Másik irányba nézve viszont remek rálátás esett a tökéletesen megvilágított... nézőkre :) Baloldalt egy német Eurofighter - a kormos nyílás vajon a gépágyúhoz tartozik? Jobbra: BAE Hawk.
Magyar és cseh Gripen. Utóbbi csinosabb. Tudom, nem számít, de akkor is. SZVSZ.
Balra: a csehek L-159 ALCA-ja egy jópofa könnyű, szubszónikus harci gép. Jobbra: az F-15-ös akkora jószág, hogy még kitakarni se tudta a sok ember.
Balra: emelésre használt felfújható párnák demója egy 737-es segédletével. Jobbra: osztrák Alouette III.
Baloldalt: egy minden földi (légi) jóval felszerelt Mi-171©, ami elvileg az Ulan-Udében exportra gyártott Mi-8AMTS (felfegyverezhető, plusz páncélzattal ellátott Mi-17-es) jelzése. Vagy valamit benéztem, és ez egy jól álcázott vattacukorárus bódé. Szűrők, árnyékolók, hűtők, a személyzet vélhetően éjjel is lát, és védettebb a kevlárpáncél miatt... ha ez mégis vattacukrosbódé, akkor kérek egy adagot :) Jobbra: Mi-24-es, érdeklődőkkel és hozzátartozókkal.
Kis kedvenceim: balra egy Csirkecomb (Mi-2-es), jobbra egy Zlin 142-es.
És most néhány szép nagyvas (a B-52-es nagy is, meg vas is, de nem szép): régi csőrös, és modern bulldog Tatra teherautók (T148 és T815).
Balra: ez a T148-as még festésében is retró. Klasický! Vagy valami ilyesmi. Jobbra: a műszaki előtéren pár másik gumikerekű matuzsálem is állt, például egy Praga V3S, egy ZiL-131, és egy Avia A31.
A Red Arrows-t is többször láttam már, de ők már csak olyanok, hogy el lehet nézegetni őket sokadszorra is.
2011-ben két pilótát is elvesztettek balesetben, ezért 2012-ben kilenc helyett csak hét géppel repülték a bemutatókat. Jobbra a kötelék egyik BAE Hawk-ja, földi ellenőrzés közben. De lehet, hogy éppen csomagol a szerelő.
Néhány snitt a bemutatóból. Mivel ekkor már a parkolóban voltunk, szerintem jóval többet láttunk belőle, mint az, aki a nézőtéren figyelt.
Balra: Zlin Z-226MS, a nap nagy részére jellemző szuboptimális fényviszonyok közt. Jobbra: rendőrségi helikopter - őt bezzeg jól megvilágította a nap :)
Balra - ennél furább kinézetű madár tutira nem volt a reptéren: Piaggio P-180 "Avanti". Jobbra: a brit királyi légierő King Air típusú gépe. Egy ilyennel bemutatót is tartottak, engem meg azóta is foglalkoztat, hogy vajon miért jó a brit adófizetőknek, hogy a Red Arrows, a szóló Hawk, a helikopteres, és a ki tudja milyen bemutatócsapatok mellett van bemutatózó gép ebből a típusból is...
Nyamnyamm: Jak-40-es. Jobbra a krómozott kivitelű, Ivcsenkó AI-25 mintájú egyesített gyümölcscentrifuga/húsdaráló/ventilátor. De komolyan, nem néz ki marha jól? Pedig ez egy lassan ötven éves hajtány!
Balra: cseh CASA C-295. Jobbra: amerikai Hercules.
Értelmes becenevekkel: balra egy "Minyó" (Mi-8 - tényleg, a világ egyik legelterjedtebb helikopterének, ami nálunk is üzemel már vagy negyven éve, miért ilyen hycomat a magyar wiki oldala?), jobbra egy "Mihu" (Mi-24V).
Már vagy tíz éve, hogy a Szlovák Légierő előadja repnapokon két MiG-29 fordulózós légiharcát. Az elől lévő igyekszik lerázni a másikat, a másik igyekszik az első mögött maradni: nem túlmenni rajta, nem lemaradni, mindig kicsit magasabban lenni, végig szem előtt tartani a "prédát". Itt, Ostravában nem volt annyira intenzív a bemutató, de emlékszem, anno Hradec Kralovéban láttam olyat, hogy azt hittem, mindjárt egymásnak mennek :)
Baloldalt: az olaszok egy G.222-es (a.k.a. C-27J Spartan) típusú műrepülőgépe. Jobbra: már hazafele álltunk a dugóban ("induljunk el még a program vége előtt, hogy többet állhassunk a dugóban" jeligére), amikor a holland F-16-os bemutatózott. Itt épp jó magasan volt, de egyszer olyan alacsonyan húzott el felettünk, hogy belerengett a kocsi. K... jó volt :)
Ennyi lenne ez az oldal. Gondolkoztam azon, hogy írjak-e arról, hogy bár belépő nem volt, de a vécéért pénzt kértek (nem mindegyiknél, de azért így is teljesen szürreális élmény volt), hogy a helyiek nem nagyon beszéltek angolul vagy németül, hogy a kocsik ki- és beengedését extra bénán csinálták (egyszer vagy húsz percig egyhelyben álltunk, mert folyamatosan csak egy sort engedtek ki a parkoló kapuján, mintha nem álltak volna még öt másik irányból - persze aki tolakodott, annak jó volt), de inkább csak itt a végén említem meg, hátha ezt már csak kevesen olvassák el.