Nyíregyháza egyfajta megszentelt hely repülőmániás szemmel nézve, a repülőmérnöki képzés és az átlagosnál komolyabb polgári reptér miatt. És ezt a repteret ráadásul egy Tréner nevű cég üzemelteti, mi kellhet még egy Zlin-mániásnak? :)
A repülőklubos hangárban vitorlázók és sárkányok közt pihent ez a szép Ancsa. Az egész reptéren minden takarosan rendben volt tartva, és az üzemben tartott gépek is mind jól néztek ki.
Baloldalt: Góbé landol a füvön. Jobbra: a múltkor Fahegyen le kellett fotóznom a csörlőszállítóvá alakított csőrös Csepelt, itt ezzel a tűzoltóautóval voltam hasonlóan.
Kamovok.
Ancsák. (Ha valaki úgy érzi, hogy ma nem jönnek könnyen a képaláírások... hát, van benne némi igazság) Sajnos a lajstromokat nem jegyeztem fel, és ebből a szögből fotózva nem is olvashatók le.
A működőképesnek tűnő Ancsák mellett számos leállított és megbontott is állt a reptéren. Ez mindig szomorú látvány, bár egy részüket szerintem valószínűleg repképessé lehet tenni (a baloldaliaknál persze ebben nem vagyok biztos). A jobboldali HA-MAX-ot jópár éve Debrecenben fotóztam, akkor még megvolt a motorja.
Volt egy olyan érzésem, mintha a baloldali sorban álló gépek inkább csak tartaléknak lennének ott, míg a jobboldaliak még aktív masinák volnának.
Legalábbis a www.avia-info.hu szerint pl. a HA-MEM (balra) már tizenpár éve selejtezve lett, míg a HA-MHQ (jobbra) még nem. És valóban, előbbi szemre az eredeti MÉM RSZ színekben van, míg utóbbi fényezése csillog, a motorja és pilótafülkéje pedig szépen le van ponyvázva.
Itt mintha szintén ez lenne a helyzet.
Ide se tudok semmi okosat írni, legfeljebb érzelmeset: imádom ezeket a gépeket!
Szomorú az ilyen látvány, de remélem, hogy a megbontott gépek alkatrészeivel más Ancsák még évtizedekig el tudnak repülni.
Még egy fotó a pihenő légihadseregről, aztán pillantsunk be egy kicsit egy másik hangárba: az Eurocopter AS-365 "Dauphin" az egyik legdögösebben kinéző helikoptertípus, ha szabad így fogalmaznom.
A HA-TRE már nem az első ilyen lajstromú Tréner: az első még egy 226-os volt, ő már 326MF. A jobboldali képen látható törzsről sajnos nem tudom, kicsoda-micsoda.
PZL-ek: balra egy Gawron, jobbra egy Wilga.
A baloldali gépnek nagyon megörültem: ezt a Z-42M-et utoljára vagy tíz éve láttam Fahegyen, azt hittem, eladták, vagy történt vele valami. Most pedig itt csillogott-villogott, igaz, motor nélkül, de akkor is..! A jobboldali fotón látható csodát most láttam először: ez egy LET L-13SE "Vivat", egy fémépítésű cseh movit. Mondjuk ha Let és L-13, akkor nekem a "Blanik" jut az eszembe - nem tudom, ennek a masinának valójában mennyi köze van a klasszikus vitorlázóhoz.
És az oldal végére egy Piper (PA-28) és egy platós Kamov.