General aviation és szállítógép műszerfalak, cockpitek

    Egy repülőgép nem csak kívülről, hanem belülről is érdekes, a látványosságok csúcspontja a pilótafülke, azaz a cockpit. Ilyen fényképeket gyűjtöttem össze ezen az oldalon. Ha valaki hibát vesz észre, kérem értesítsen!

    Antonov An-2
    Antonov An-26
    Cessna 150
    Cessna 152
    Cessna 172
    Cessna 175
    Cessna 177
    Cessna 210 "Centurion"
    Piper PA-25 "Pawnee"
    Piper PA-28
    SOCATA "Tampico"
    SOCATA/Morane MS883
    Zlin Z37 "Cmelak"
    Zlin Z42M
    Zlin Z43
    Zlin Z142
    Zlin Z226 "Tréner 6"
    Zlin Z526F
    Zlin Z726 "Tréner Univerzal"
    Jakovlev Jak-52
    Technoavia SP-91
    "Nünüke"
    PZL-101 "Gawron"
    PZL-104 "Wilga"
    I.A.R. 823
    TL96 "Star"
    Po-2
    Valentin "Taifun" 17E
    UTVA-66

    További műszerfalas oldalak:
    Nagygépek, utasszállítók
    Helikopterek

    Antonov An-2

    A klasszikus "Ancsa" egyik díszes, jól felszerelt példányának, a HA-DAC-nek műszerfala...

    Na, itt vajon hogyan írjam le, hogy mi micsoda? Elég össze-visszának tűnhet első látásra. A mindenféle huzantyúk így nekem se mennek. A balszélen egy fordulatszámmérő van, mellette egy elfordulásjelző/műhorizont, VOR/ILS, ?. Alatta levő sor: magasságmérő, varió, rádióiránytű,  ?. Az alatta levő sorban mindenféle kombinált olajhőmérséklet/nyomás/mennyiségjelzőket látok... A Garmin GPS itt éppen ki van szedve a műszerfal tetején levő dobozból.

    A gázkarpult, ez ám a tudományos kinézet, nem? A gázkar a legvastagabb, mellette a légcsavartollak állásszögének állítója. A pult hozzánk közelebb eső végén az elektromosan működtetett trimmek kapcsolói, lejebb, egy konzolra szerelve pedig a transzponder.

    A másodpilóta ülése. Ez kicsit kevésbbé zavaros: baloldalt felül a VOR/ILS, alatta a fordulatszámmérő, tőle jobbra a műhorizont, lejjebb jobbra a rdáióiránytű, alatta a varió, amellett a magasságmérő.
     

    An-26

    A szolnoki repülőmúzeumban kiállított Antonov pilótafülkéje. Az An-26 nem igazán tartozik a kisgépek kategóriájába, de nem akartam a csak polgári masinákat felvonultató utassszállítós oldalra tenni...

    A gép cockpitje igazi szűk, sötét, sok tárcsás-mutatós műszerrel telepakolt helység, öt személy részére (kapitány, másodpilóta,navigátor, rádiós, fedélzeti szerelő). Kiskoromban az ilyen fényképek láttán kezdett el egyre jobban érdekelni a repülés. Sajnos elmagyarázni nem nagyon tudom, hogy mi van a képen, mivel nem túl jó minőségű. Majd...
     

    Cessna 150

    A HA-SLP műszerfala. A baloldali lajstromjeles matrica alatt egy kronométer (leánykori nevén óra), tőle jobbra a magasságmérő, egy VOR ODI, mellette a nem túl új (de jól működik!) Collins komm/nav rádiók kezelőszervei, azután a fordulatszámmérő, a motor üzemóra-számlálója, és a töltésjelző. Az alatta levő sorban a szarvkormány mögött a varió és az olajhőmérséklet.

    Itt látszanak a bal szélen levő műszerek is: a sebességmérő, és alatta az elfordulásjelző. Az alatta látható aluminiumtábla a kormányt fix helyzetben rögzítő szerkezet (ék) része.

    A gázkar és környéke: A baloldali kis, szögletes műanyag széllel rendelkező huzantyú a karburátorfűtés kapcsolója, alatta a magassági trimm kereke. A gázkart gondolom fel lehet ismerni, mellette a kisebb, piros fogantyús kar a keverékszabályzó. Tőle jobbra a fékszárny karja (nem nagyon) látszik. Ez utóbbinak nincs fix állása, azaz az ember addig nyomja, amíg úgy gondolja, hogy elég lesz.

    Az oldalkormány lábpedáljai.

    A HA-SJZ műszerfalának képét Pulai zsolt küldte el, ezúton is köszönet neki :)
     

    Cessna 152

    A HA-SJG műszerfala: kellemes, majdnem fullos IFR-es gép. Felső sor: sebesség, műhorizont, óra, magasságmérő, VOR/ILS; alsó sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR. A nav/komm rádió stack túloldalán felül a fordulatszámmérő, ráidóiránytű, és a töltésjelző. A képet Jeszenszky Sándor barátom készítette, és irigylem is érte: én nem mertem így hátramászni a csomagtartóba, mert féltem, hogy fenékrebillen a gép. Persze alá is lehetne bakolni, de én amúgy is túl nagydarab vagyok ehhez a hatalmas belső térhez ;-)

    A C152 műszerfala (ez pont a HA-SJK). Mint az a lentebbi képen látható, elrendezése eléggé hasonlít a nagyobb 172-es, és az itt sajnos nem látható 182-esére. A legtöbb műszer a baloldalon ("kapitány", erősen idézőjelben) összpontosul: felső sor balról a sebességmérő, dupla skálázással, mellette a műhorizont, egy óra, magasságmérő, VOR, a kommunikációs és navigációs rádiók, közvetlenül alattuk a trandszponder kezelőpaneljével, fordulatszámmérő, üres hely (:), akumulátor töltés. Alatta, szintén balról: elfordulásjelző, másik iránytű, varió. Az alső konzolon olyan dolgok kaptak helyet, mint az üzemanyagmennyiség-jelző, szivargyújtó (kell is az:), kapcsolók. A gázkar pont nem nagyon látszik, mert nem kar, hanem húzantyú, a jobboldali szarvkormány bal szélénél lóg ki. A tölcsészerű izé a kommunikációs rádió mikrofonja.

    A HA-SKS műszerfala. Felső sor balról: sebesség, műhorizont, időmérő óra, magasságmérő, VOR, a függőlege sávban a kommunikációs és navigációs rádió kezelőszervei, alul a transzponder, fordulatszámmérő, olajhőmérséklet, akkumulátor töltés. Következő sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, hengerfejhőmérséklet. A bal szarvkormány alatt üa. kézi befecskendező, főkapcsoló, gyújtáskulcs, világítás kapcsolók, a trimmkerék (ezt azért fel lehet ismerni:) fölött a karburátorfűtés kallantyúja, mellette a gáz és keverék, és a fékszárny karja, alatta a rádió kézimikrofonja.
     

    Cessna 172

    A HA-SJC műszerfala, ezzel a géppel kalandoztunk Fahegy és a Balaton környékén. A műszerek jobban látszanak, mint az előző képen, talán ki lehet találni, mi micsoda (nincs sokkal több). A nagyobb műszerek, felső sor, balról: sebesség, műhorizont, magasság, VOR/ILS. Következő sor: bedőlésjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR. A szarvkormánytól balra a fordulatszámmérő van. A magassági kormány trimmelőkereke jól látszik, a fékszárnyakat állító karocska viszont inkább csak sejthető, a gáz a középső fekete karocska, tőle jobbra a keverék karja. jobboldalt szinte semmilyen műszer sincs, az egyetlen panel a rádióiránytűé.

    A HA-SLZ műszerfala. Ez egy viszonylag régi Cessna, 1966/67-es, a műszerfala alapján azonban még régebbinek saccoltam volna! Felső sor balról: sebesség, iránytű, műhorizont (ez tűnt nagyon réginek, illetve vitorlázóban láttam hasonlóan egyszerű kinézetűt), ADF, a függőleges oszlopban a navigációs és kommunikációs rádiók, transzponder kezelőszervei, fordulatszámmérő, ???, ???. Alatta: magasságmérő, elfordulásjelző, varió, és agymás fölött két ORB: VOR/ILS (felül) és VOR, a túloldalt folaydékmennyiségek és nyomások kijelzői. A szarvkormányok alatt itt is felismerhető a szögletes fogóval rendelkező karburátorfűtés, a gázkar, amire egy fejhallgató van akasztva, és a keverék. Azért nem semmi, legalábbis összevetve a fentebbi képen látható műszerfallal...

    A HA-SLG műszerfala. Elnézést a hülye perspektíváért, de a gép induláshoz készülődött, engem csak pár másodpercre engedtek bekukucskálni! Az mindenesetre így is felismerhető. hogy a fentebb látható HA-SLZ-hez hasonlóan ez is egy hagyományosabb műszerfal, sok huzantyúval és tekerentyűvel, bár nem az eredeti állapotát tükrözi a gépnek. Felső sor balról: sebesség, műhorizont, magasságmérő; alatta levő sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, légcsavar-fordulatszámmérő (a kormány takarja); alsó sor: szívótérnyomás (?), kormány, ???. A középső oszlop tetején ezúttal is egy folyadékos iránytű trónol, alatta kapcsolók, alatta VOR/ILS, alatta a NAV/COM rádió, alatta üzemanyagnyomás, olaj-,  hengerfej- és kipufogógázhőmérséklet, akku feszültség jelzők, a jobb szélen látható szögletes ablakú műszerekben az üzemanyagmennyiség- (bal tank/jobb tank), töltőáram- és olajnyomásmérőket tisztelhetjük. Felettük a transzponder kezelőszervei láthatók. A mindenféle karoknál már teljes a káosz részemről, a gázkar még felismerhető, a keverék illetve karubrátorfűtés a feliratok miatt megtalálható, de a légcsavartollak állásszögét állító karból csak a feliratot lehet látni ("forulatsz. szab.")... A fékszárny mechanikusan állítható a székek közt levő karral, a magassági trimm is ott található. Majd legközelebb megpróbálok jobb minőségű képet készíteni, addig is köszönetet szeretnék mondani Szombathelyi Zoltánnak a segítségért... ;-I
     

    Cessna 175 "Skylark"

    A HA-SAP műszerfala. Az 1961-ben épült masina műszefala első látásra puritánnak tűnhet...

    ... de igazából egyszerűségében is vannak karakteres jellegzetességei, például a "szarvkormány" kialakítása.
     

    Cessna 177

    A HA-JUV műszerfala. A hetvenes évek autóira emlékeztet, talán nem véletlenül, mindenesetre tágasabb és barátságosabb, mint a kisebb Cessnáké. Felső sor: sebesség, műhorizont, magasság, VOR; alsó sor: ?, magasságmérő, pörgettyűs iránytű, varió, VOR/ILS. Alattuk a kindenféle üzemanyag mennyiség/hőmérséklet/stb jelzők, a fordulatszámmérő és az elfordulásjelző. A középső stack-ben felül NAV/COM rádió, transzponder, és alul, a gáz- és légcsavarállító kar fölött pedig egy rádióiránytű. A Cessnák azért elég hasonlóan vannak elrendezve, a karok fogantyúi egyformák a típusokban (gáz, légcsavar, porlasztó, fékszárny, futómű).

    A "jobb első" ülés szokásosan nem kimondottan teljesértékű pilótamunkahelynek készült, így aztán nem is lehet túl sokat beszélni róla. A szarvkormánytól balra a fékszárny kallantyúja azért említésre méltó :)
     

    Cessna C-210 "Centurion"

    A HA-SKA műszerfala. Felső sor: sebesség (többféleképpen skálázva), műhorizont, magsságmérő, VOR/ILS. Középső sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR 2. Alsó sor: időmérő, gyro suction, a szarvkormány rúdja, rádióiránytű.
     

    Középső oszlop (nav/com stack): kihangosítás/fejhallgató kapcsolósor, transzponder, COMM/NAV rádió 1 és 2, alatta a rádióiránytű (ADF) panelje, hőmérő, valamilyen robotpilóta-szerűség.

    A rádió-stack alatt a gázkar, a légcsavar állásszög-szabályzója és a keverék-szabályzó. Alatta balra a magassági trimm. A rádiostack mellett felül a két vízszintes csíkban az üzemanyag (tüzelő, hűtő) mennyiségek és nyomások, alatta szívótorok nyomás/???, mellette a kipufogógáz-hőmérséklet, alatta a fordulatszámmérő, ezalatt pedig jól kivehető a fékszárny-kar.
     

    Piper PA-25 "Pawnee"

    A HA-MJC döbbenetesen puritán pilótafülkéje.
     

    Piper PA-28 Cherokee Warrior II

    A D-EBCD műszerfala. Felső sor balról: kipufogó/hengerfejhőmérséklet, sebesség, műhorizont (kikapcsolt állapotban lebillenve), magasságmérő, VOR/ILS, kommunikációs és navigációs rádiók kezelőszervei, első készlet, az üres panelen túl pedig a giro vákuum visszajelzője. Következő sor: rádióiránytű/ADF/ARK (kinek hogyan tetszik), elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR, másik készlet comm/nav rádió, alatta A/P alias robotpilóta, azon túl a transzponder kezelőszervei alatt az ADF panelje. A rudder/orrkerék-kormány/kerékfék pedálokat talán nem kell bemutatni; a műszerfal tetején egy folyadékos iránytű trónol.

    A bal szarvkormány alatt balra az autopilot kezelőszerve, alatta a gyújtás, a kis mutatók az olajhőméréklet/mennyiség/nyomás, és jobb/bal üzemanyagmennyiséget jelzik. A 35-ig skálázott "óra" a fordulatszámmérő (szorozd meg százzal)...

    ... tőle jobbra a gáz és a keverék karja, illetve annak rögzítői. A jobb szarvkormány alatt az akkumulátor töltés (a kormány takarja), illetve a biztosítékok.
     

    SOCATA "Tampico"

    A HA-VES műszerfala: kifejezetten olyan, mint egy autóé, amiben vonalzóval tervezték meg mindennek a helyét! A középső konzol ráadásul ugyanúgy külön van választva a többi részétől a műszerfalnak, mint egy kocsiban, ez még feltünőbbé teszi a hasonlatosságot. Felső sor baloldalt, balról: ?, műhorizont, magasságmérő, VOR/ILS, alsó sor: lefordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, fordulatszám. A középső konzolon felülről lefelé: kommunikációs és navigációs rádiók, fejhallgatók, mikrofonok kapcsolópanelje, GPS, NAV/COM rádió, robotpilóta (egyéb kezelőszervei látszanak a baloldali szarvkormány jobb fogantyúja mögött), transzponder, rádióiránytű.

    A "jobb egyes" ülés előtt ez van. Airbag feliratot nem találtam, pedig nem lepődtem volna meg rajta :-)
     

    SOCATE/Morane MS-883

    A HA-JDI műszerfala. Baloldalt legfelül egy VOR/ILS kijelző, mellette a fordulatszámmérő. Alatta balról: sebesség, műhorizont, magasságmérő. Alsó sor: óra, rádióiránytű, varió. A középső rádió stack-ben felül üres hely (ezt hamar felismertem:), alatta a rádió-stack kapcsolópultja, alatta transzponder, és egy régivágású rádió. Nem éppen szokásosnak mondható módon a jobb oldalon is van egy pörgettyűs műhorizont, a jobb alsó sarokban egy fordítva (az óra 6-os állásától) skálázott magasságmérő, illetve töltés-, mennyiség és hőmérséklet-jelzők.

    A HA-SJQ műszerfala. Kellemesen berendezett/felműszerezett masina! Felső sor, balról: varió, VOR, kommunikációs rádió panelje, fordulatszámmérő. Következő sor: óra, sebesség (szorozd meg tízzel, amit látsz rajta, annyira azért nem jó gép, hogy 12 csomónál a levegőben maradjon:-), pörgettyűs iránytű, műhorizont, újabb rádió panelje, alatta a transzponder, a túloldalon olaj, üzemanyag, mármint ezeknek a nyomása, hőméréklete, mennyisége, aksi töltés, szívótérnyomás, a nagy több számlapos valamit nem tudom. Alsó sor: elfordulásjelző, magasságmérő, rádióiránytű panel és kijelző. Az alsó sorban kapcsolók, gázkar, keverék, benzincsap, kabintfűtés, biztosítékok. A számológépszerű kütyü egy hordozható GPS, a műszerfal tetején pedig egy folyadékos iránytű trónol. Ami számomra furcsa volt: a botkormány. Igaz, ez legalább nem ütközik bele az ember térdekalácsába :-)
     

    Zlin Z37A Cmelak

    A HA-MFO pilótafülkéje. Látszik rajta, hogy nem akarták szépre csinálni, de szerintem egész kellemesen felosztott műszerfala van! Középen természetesen az elfordulásjelző van, tőle balra a sebesség (km/h-ban), alatta a magasság (km-ben), mellette az óra, az elfordulásjelzőtől jobbra pedig a varió.  Utóbbi mellett jobbra a fordulatszámmérő.

    A fülke bal oldala, melyet szokásosan a gázkar ural...

    ... és a jobb oldal.

    A "sarok-rátevős" pedálok és a botkormány.
     

    Zlin Z42M

    A HA-SFG műszerfala. Jó sportos, ugye? A botkormányokat mindenki megismeri, a pedálokat is (azért van rajtuk az a kis izé, amibe bele kell bújtatni az ember lábát, hogy műrepüléskor ne csússzon ki a legrosszabb pillanatban), a sárga végű bigyó a gázkar, a két ülés közt a "kézifékkkar" pedig a fékszárny oldója. Felső sor balról (amit megismerek a kép alapján): sebesség, műhorizont, bedölésjelzővel kombinálva, varió, üres hely, üzemidőmérő, aztán fordulatszám, felül szívótérnyomásmérő, alul volt/amper, sebesség. Középső sor: magasság (km-ben), rádióiránytű pörgettyűssel kombinálva, üres hely, rádiók, transzponder, motor/üzemanyag állapotjelzők, ???, magasság, ???. Az alsó sornak már neki se állok, majd legközelebb inkább jegyzetelek (tudom, ezt már ígértem :-).
     

    Zlin Z-43

    A HA-FBG kabinja.

    Felső sor: sebesség, műhorizont, VOR/ILS. Alatta: magasság, iránytű, varió. Alatta tüzelőanyagmérő, kronométer, VOR. A jobb szélen levő navigációs és kommunikációs stack közepe tájt a színes térképes GPS kijelzője látható, a képernyőn kivehető a Szentendrei-sziget. A jobb alsó sarokban levő csillogó valami természetesen a gázkar.

    A jobb első ülés előtt a különféle üzemi paraméterek kijelzői közt felismerhető a fordulatszámmérő és egy-egy további sebesség- és magasságmérő, illetve varió. A botkormány tetején az egyik gomb a VHF rádiót, a másik a fedélzeti "telefont" (interkom) működteti.

    A két első ülés közt található az oldalkormány és a magassági kormány trimmje (hátul, illetve baloldalt), a fékszárny karja, és a különféle elektromos rendszerek kapcsolói.
     

    Zlin Z142
     

    Voltaképp az előbbi egy jobban átlátható verziója. Felső sor balról: sebesség, műhorizont/bedőlésjelző, varió, óra, G-mérő, sebesség, üzemanyag varió. Következő sor: magasság (km-ben), pörgettyűs iránytű, fordulatszámmérő, comm rádió, magasság, blank, blank. (Hm, ez úgy hangzik, mint valami Susanne Vega dalszöveg) Az alsó sorban: olajhőmérséklet, üzemanyagnyomás, olajnyomás, hengerfej hőmérséklet, szívótér nyomás. Középen, és baloldalt a fekete végű kar a gázkar egyébként, a középső konzolon körülötte olyan dolgok vannak, mint az gyújtás kapcsolója (1+2, 2, 1, 0), a főkapcsoló, az idítógomb, légcsavar. Nem látszik, de itt is a két ülés közt van a fékszárny karja és az üzemanyagcsap.

    A HA-SGU műszerfala. Nekem még mindig nagyon tetszik, hogy mindkét ülés bal oldalánál van gázkar, igaz, a botkormány mellett kell is: szarvkormányt markolva könnyebb bal a gázt adagolni! Légcsavar-állásszög kar viszont csak középen van...

    A bal ülés előtt, felül: sebesség, műhorizont elfordulásjelzővel, varió; alatta magasság, rdióiránytű, fordulatszám, alatta mindenféle motorparaméterek, segíteni szabad a pontos leírásban :)

    Felső sor: sebesség, blank, varió; alatta: magasság, motorparaméterek, blank.

    Az időmérő óra ismerős lehet a való életből :), tőle jobbra a túlterhelésjelző (centroplán nyomás). A kommunikációs rádiót elég könnyű felismerni, alatta a gyújtáskapcsoló (1+2 kör, 1, kör, 2. kör, 0), a főkapcsoló, a gázkar, az indítógomb, illetve a keverékszabályzó.

    A középső konzol alja. A légcsavar állásszög-állítója pont nem látszik a nagy gázkartól...

    A "kardánbox" elöl az elektromos rendszerek kapcsolóival, a benzincsappal, a magassági trimmel és a fékszárny-karral, illetve hátul az oldalkormány-trimmel.
     

    Zlin Z226T Tréner 6 és Z226MS

    A miskolciak HA-TRA-ja az első magyar tulajdonú Tréner volt, mely némi átalakítások után még 2004-ben is üzemel. Ez itt a hátsó ülés műszerfala. Baloldalt a gyújtáskapcsoló, mellette az akkumulátor töltésjelzője. A középső, kiemelkedő panelen felül a sebességmérő, iránytű, varió, alul magasságmérő, csúszásjelző, fordulatszám. Jobboldalt a motor paramétereinek néhány műszere, a fehér gomb az indításra szolgál. Alattuk a kézi üzemanyagbefecskendező és a tűzoltókészülék kioldókarja. A botkormányt talán nem kell bemutatni, a tőle jobbra levő kék valami az egyik oldalkormány-pedál "lábfogója". A jobboldali kar a fékszárnyhoz tartozik, a botkormány mögött pedig a rádió kezelőszervei láthatók.

    Az első ülés műszerezettsége korlátozott, egyedülrepülésnél és műrepülésnél a hátsó ülésből vezetik a gépet.

    A HA-TRM lajstromjelű Tréner 6-os talán a legszebb repülőgép, amiben valaha ültem: az 1961-ben gyártott cseh sportgép olyan, mint egy műremek, és benne ülni is hasonló érzés!

    Műszerek a felső sorban balról: sebesség, varió, motorparaméterek, óra. Alul: magasság (km-ben), elfordulásjelző, fordulatszám. A botkormány tetején a kommunikációs rádió, és az interkom nyomógombja.

    A hátsó fülke. A bal oldalon itt is a gyújtáskapcsoló, a botkormány mögött a rádió, az ülés jobb oldalán pedig a fékszárny karja látszik. A jobb alsó sarokban az oldalkormány-trimm.

    Ezen a képen kicsit jobban látszik mindez...

    Az ablak alatt látható kapcsolósor...

    A fülke bal oldala: a sárga, íves pályán mozgó huzantyú középen fenn a gázkar, tőle kicsit feljebb és jobbra a benzincsap, azalatt pedig a kézi üzemanyagpumpa.

    A középső konzol: baloldalt felül az elektromos rendszerek főkapcsolója, alatta a töltésjelző, alatta az indítógomb. A műszerek középen: felül a sebesség (körbefordul 200 km/h után), műhorizont, fordulatszámmérő. Alul: magasságmérő (lábban!), elfordulásjelző, varió. Jobboldalt motor- és olajhőmérsékletmérők.
     

    Zlin Z526F

    A HA-SAM műszerfala(i), egy napfényes októberi délutánon lekapva. Az első ülés - akárcsak az előbb látott HA-TRM-nél - itt se önálló vezetésre lett tervezve, viszont cserébe egész tágas. És persze gyönyörű a kilátás belőle :) A műszerek, kapcsolók: baloldalt a futómű állapotjelzője, mellette a gyújtáskör-kapcsoló. Középső konzol, felső sor: sebesség, folyadékos iránytű, varió, motorparaméterek. Alatta: magasság, műhorizont és elfordulásjelző, és ???. Mellette a töltés- és feszültségmérő.

    A kabin bal oldalán a gázkar, alatta a keverék karja, a magassági trimm, illetve a kis táblácska a különböző repülési helyzetekben előírt maximális sebességekkel. A felül levő hosszú rúd a piros véggel a kabintető vészledobója.

    A jobboldal ehhez képest szinte üres: a fékszárnykar terljesen elől van.

    A hátsó kabin műszerfala, jobboldalt a háttérben Tóth Géza, a gép gazdája látható.

    A futómű állapotjelzőjét az első kabinnál is láthattuk, itt mellette ott van a kiengedés/behúzás kapcsolója is, átlátszó védőkupakban (hogy ne lehessen véletlenül működtetni). Felettük a fő- illetve a gyújtáskör kapcsolója látható.  Felül a sebesség, alul a magassámérő látható a jobb szélen.

    Középső rész, felül: a már látott sebességmérő, a folyadékos iránytű, varió. Alul: magasság, műhorizont és elfordulásjelző, ???.

    A felső kombinált műszer a hajtórendszer (motor, hűtés) különböző paramétereit mutatja, alatta a túlterhelésmérő ("g-méter").

    A bal oldalon itt is a gáz- és keverékszabályozó kar található, valamint fölötte a benzincsap és a kézi benzinpumpa.

    A két pedál közt a rádió fészkel, egy Bendix-King...
     

    Zlin Z726 Tréner Univerzal

    A HA-SDF elülső műszerfala. A szűkös méreteknek, és a feladatnak megfelelően aránylag zsúfolt. Felül balról: főkapcsoló, sebesség, folyadékos iránytű, varió, motor olaj paraméterek. Következő sor: futómű helyzetjelző, gyújtáskapcsoló, magasság, műhorizont/elfordulásjelző, fordulatszám, ???. Következő sor: futómű kapcsoló (védőbúra alatt), indítógomb, ???. A botkormány mögött a rádió és különböző kapcsolók láthatók. Baloldalt alul belóg a gázkar, rajta az "intercom" (fedélzeti rádió) gombjával, a kerek, piros bigyóban végződő kar a kabintető vésznyitó.

    A HA-SDE első ülése, mint látható, nem nagyon van eltérés.

    HA-SDE hátsó ülés. A háttérben a hangárban az előbbi képen is látható Wilga, valamint az Aerotriga Z50-esei láthatók.
     

    Jakovlev Jak-52

    Ezt látja az, aki beül a HA-JAP lajtromjelzésű Jak-52-es hátsó ülésébe. A műszerfal tetején trónoló dobozon levő dolgok mibenlétében csak a folyadékos iránytűnél vagyok biztos...

    A műszerfal központi része. A nagy tárcsás műszerek közül a bal szélen van a teljesítmény(fordulatszám)mérő (százalékban), mellette, kicsit fölfelé a sebesség, azalatt a magasság. Az elfordulásjelzővel egybeépített műhorizont könnyen felismerhető, alatta a rádióiránytű látható. A műhorizonttól jobbra levő variométerben számomra szokatlan a második elfordulásjelző, mely "golyós-kanalas" rendszerű. Az alatta levő kombinált műszer az olajhőmérsékletet, -nyomást és ki tudja mit mutat, mellette a kipufogógázhőmérsékletmérő, fölötte a kombinált időmérő. A visszajelző lámpák közül a bal szélen lapuló futómű-állapotjelzőt említeném meg...

    ... mely ezen a képen jobban kivehető; mellette a futómő kieresztő kar látható. Emellett a féklapok állapotjelzője, az egész kóceráj alatt pedig a gyújtássor-kapcsoló (0, 1, 2, 1+2). A naaaagy sárga gázkar felismerhető, tőle jobbra a légcsavar állásszög-szabályzó, jobbra pedig a gázkar-rögzítő. A nagy tekerentyű a magassági kormány trimmje.

    Ezen az oldalon kevesebb látnivaló van, talán csak azt a pár kapcsolót említeném meg középtájt, amivel különféle meghibásodásokat lehet szimulálni (ne felejtsük el, hogy kiképző-gyakorló gépről van szó!).
     

    Technoavia SP-91

    Veres Zoli gépe, Budaörsön fotózva. Mivel műrepülőgép, nincsen túlműszerezve: van benne egy időmérő, egy magasságmérő, egy sebességmérő, egy teljesítménymérő, pár motorállapot-jelző, és kanyec. Se műhorizont, se elektronikus navigációs eszközök! Ehhez képest még egy Zlin Tréner is maga a szuperbonyolultság :-)

    Az első műszerfal szinte csak jelzésértékű, hiszen ide jellemzően csak utas ül. Mi több, van hozzá olyan kabintető, ami ezt a helyet le is fedi, egyszemélyessé téve a gépet!
     

    Veres Zoli "Nünükéje"

    Veres Zoli "Nünüke" nevű gépe, alig másfél órával azután, hogy a 2003 augusztus 20-i légiparádén átrepült vele a Lánchíd alatt. Szerencsére az átrepülés semmilyen nyomot nem hagyott rajta :-) Elég puritán jószág, ez abból is látszik, hogy a másik ülés előtt nincs műszerfal. Egyébként azt hiszem eléggé önmagyarázó látvány, a műszerek túlnyomó része ismerős lehet a keleti típusokból.
     

    PZL-101 "Gawron"

    A HA-SBB műszerfala. Munkagép mivoltának megfelelően nincs túlbonyolítva, az alapvető helyzetműszerek (magasság, sebesség, varió, műhorizont) középen, a két pilótaülés között vannak, a motor- és egyéb berendezések mutatói pedig jobboldalt. Úgy tűnik ezzel a géppel a bal ülésből repülnek (ott van a gyújtáskapcsoló, benzincsap, magassági gáz, kézi pumpa, rádió), a jobb oldalon pedig valaki a műszereket nézi :)
     

    PZL-104 "Wilga"

    A fenti képen a HA-SEC műszerfala látható. A Wilga műszerfalán is látszik, hogy nem egy hobbigépé: funkcionális, nincs túlspilázva. A két botkormány közt a gázkarpult helyezkedik el (alul a porlasztó- és kabinfűtéssel), a műszerek nagy része a baloldali ülés előtt helyezkedik el. Baloldalt felül a fordulatszámmérő, alatta a magasságmérő. A baloldali botkormány eltakarja a műhorizontot, mely fölött egy iránytű van. A következő oszlopban fent egy rádióiránytű, alul a varió látható, a következőben fent az időmérő, alatta egy egyesített nyomás- és hőmérsékletmérő. A sok kisebb számlap mind további hőmérsékleteket és egyéb motorparamétereket (szívótérnyomás) jelez. Jobboldalt a kommunikációs és navigációs rádiók kezelőfelülete, enyhén múzeális jelleggel.

    A HA-SES műszerfala. Azt hiszem tulajdonképpen nem kell sok magyarázat, hiszen a műszerek elég jól kivehetőek! A jobboldalon található rádióiránytű és rádió egy fokkal korszerűbbek, mint az előbb látott gépen levők. Persze végülis ez a Wilga vagy tíz évvel fiatalabb annél...

    Itt is jól kivetehőek a feliratok...

    ... akárcsak itt. A kapcsolók alatti résekbe dugott átszámítótáblázatokról eddig nem nagyon beszéltem, ezek - mint a nevük is utal rá - a különböző műszerek, iránytű által mutatott értékeknek a valósághoz képest való torzításának kalkulálásához használhatók (mert hát az iránytűs észak az nem feltétlenül észak a térképen, illetve a légnyomásváltozáson alapuló műszerek által jelzett értékek is függnek pár olyan dologtól, mint például az állásszög).

    A HA-SEN kabinja. Baloldalt: felül fordulatszám, alatta elfordulásjelző. Mellette felül (rádió)iránytű (ARK, ADF, ki hogy hívja), alatta műhorizont. Mellette magasság, alatta varió. Mellette időmérő, föltöte egy golyós iránytű, alatta és jobrba a motor visszajelző műszerei. Az anyósülés előtt a rádió és valószínűleg az ARK kezelőszervei. Az alsó konzolon a gyújtás, tüzelőanyag, magassági gáz, olajhűtés csapjai, no meg a gázkarpult.
     

    I.A.R.-823

    A HA-JDM műszerfala. Ez a masina - legalábbis szerintem - elég jól fel volt szerelve mindenféle műszerekkel. A gázkar mögötti tabló-panel ráadásul nagygépes/vadászos érzetet keltett bennem, akárcsak a nem kevés digitális hétszegmenses kijelző mindenfelé.

    A COM/NAV stack, fölötte egy LED-es fordulatszámjelzővel, ami nekem újdonság volt.
     

    TL96 "Star"

    A HA-YHST cockpitje. A középső konzol tetejét egy nagy képernyő foglalja el, melyet a navigációs berendezések használhatnak, már ha működik.
     

    Po-2

    A HA-PAO műszerfala, csak úgy, mint maga a gép, nincs túlbonyolítva. Jobboldalt a gyújtáskapcsoló, a középső panelen felül magasság, iránytű, elfordulásjelző, alul sebesség és varió. Jobbolalt töltésmérő és fordulatszám.
     

    Valentin "Taifun" 17E

    A HA-1214 műszerfala. Egész korrektül fel van szerelve a movit-kinézethez képest!
     

    "Motorfalke"

    A nálunk is kedvelt movit egyik - szép sárga - példányának műszerfala. Olyan, mint egy terepjáróé :)
     

    UTVA-66

    A HA-SLS pilótafülkéje.

    Robusztus, "munkahely jellegű" műszerfal (Laczkó István felvételei).


    Vissza a nyitóoldalra
    Levelet is írhatsz...