HA-LIX, a budaörsi főnixmadár

    Nemrég vettem csak észre, hogy bár egy időben rendszeres vendég voltam a budaörsi reptéren, az oldalon alig van kép a Goldtimer Alapítvány Li-2-esének feltámasztása körüli időkből. Ezt pótlandó válogattam ki egy sor képet, és most közreadnám ezt a szubjektív - és laikus - válogatást. Kiegészítéseket és pontosításokat örömmel fogadok.

    Li-2-est gyerekkoromban csak képeken láttam, meg a besztercebányai partizánmúzeumban. Tudtam ugyan, hogy néhány darabot megőriztek belőlük itthon is, de elég mesebeli szerkezetnek tűnt, hiszen Ferihegyen ekkor már lassan az Il-18-asoknak is elkezdett bealkonyulni. Nem hittem volna, hogy fogok ilyen gépet a levegőben látni, pláne nem, hogy utazhatok is vele! '99 körül csak pletyka szinten hallottam, hogy néhányan nekiálltak működőképessé tenni egyet, de ennél többet nem tudtam. Ekkoriban elég sokat jártam Budaörsre, de mindig csak a régi hangár környékén, úgyhogy fogalmam se volt, mi zajlik onnan pár száz méterre, az RSZ hangárjában. Aztán Badó Gyuri barátom egyszer csak a kezembe nyomott egy rakás képet, amin egy döbbenetesen előrehaladott állapotban levő felújítás jelenetei látszódtak. De hiszen ez mindjárt elkészül! Gyir valószínűleg látta rajtam a lelkesedést, mert hamarosan összeismertetett a felújítást végző Goldtimer Alapítvány elnökével, Hajdú "Fedő" Károllyal, így lehetőségem volt a további fejleményeket már viszonylag közelről szemlélni. Sajnos nem írtam fel, hogy ezek a képek mikor készültek, de 2001 augusztusa előtt valamivel, mert még negatívra fotóztam őket.

    A gép törzse ekkor még - amennyire emlékszem - tele volt feliratokkal, amik a képeken nem látszódnak: cserélni, ellenőrizni, ellenőrizve... no meg számok, nyilak. Nem csoda, hogy a felújítás éveket vett igénybe ('97-ben kezdték el), hiszen minden egyes alkatrészt meg kellett vizsgálni, adott esetben cserélni, javítani.

    A gép motorjai az An-2-esekhez is tartozó AS-62IR-ek: milyen jó, hogy a szovjetek ezt a típust használták itt is, ott is! A négy- helyett háromágú légcsavaron túl más különbségek is vannak, de őszintén bevallom, nem sikerült megértenem ezeket, amikor elmagyarázták :(

    Biztos valami fura perverzió, de nekem így, fémtisztán tetszett legjobban a masina. Érdekes volt látni a különböző anyagból készült részeket: a motort borító, mesterségesen eloxált NACA gyűrű például majdnem annyira elütött a törzs többi részétől, mint a magassági- és az oldalkormány vászonborítása. Ahogy a szemfülesebbek észrevehetik, a gépnek éppen nem voltak kerekei a felvétel készítésekor, bakokon állt.

    Az utastér és a még be nem épített ülések, amik a Malév valamelyik Tu-134-eséből származnak. Valamivel korábban a ferihegyi nagyhangárok mögött egy folyosón láttam egy rakat hasonló ülést, vajon azok ezek lettek volna?

    A pilótafülke

    Gyerekkoromban a képek alapján azt képzeltem, hogy egy utasszállító repülőgép pilótafülkéjénél nincs bonyolultabb dolog...

    ... és azért ebben van is valami :) A HA-LIX pilótafülkéje egyébként nem teljesen korhű (az valami ilyesmi lenne), mert fontosabb volt, hogy megfeleljen az aktuális előírásoknak. Ennek megfelelően minden földi jóval fel van szerelve.

    Baloldalt: a kormány itt még nem kapta meg a közepére a gravírozott díszt, de a másodpilóta munkahelye többé-kevésbé már használhatónak tűnik. A felső sor műszerei: sebesség (IAS), kombinált műhorizont, barometrikus magasságmérő, ???. Alatta: VOR/ILS, rádióiránytű, varió, ???. Jól látom, hogy a sebesség km/h-ban, a magasság lábban,a varió pedig m/s-ban van? Ez nem kavarja össze az embert? A legalsó sorból sajnos csak a kormány mögül épp csak kikandikáló ACSSz-1K órát ismerem fel. Jobbra: a gázkarpult sokkal bonyolultabb annál, mintsem hogy csak gázkar lenne rajta.

    Lássuk csak: bal szélen a magassági trimm kereke, illetve visszajelzője. A balra hajló, fehér "biliárdgolyóban" végződő karok a légcsavar állásszögét állítják, a sárgák a fordulatszámot. Ebből a szögből nem látszik (de az előző képen igen) mögöttük a szívótorok hőmérsékletét mutató két óra. Tőlük jobbra a karburátorfűtés. A jobb oldali képen a konzol alsó része: a két rózsaszín biliárdgolyó a motor gyorsleállítója talán, tőlük jobbra és balra a tekerők pedig az oldalkormány- és csűrőtrimmhez tartoznának? A két további kezelőszerv elég jól dokumentálva van :)

    Balra: ezen a képen talán jobban láthatók azok a műszerek, amiket a korábbi fotón nem tudtam azonosítani. Segítséget örömmel fogadok. Jobbra: kilátás.

    Csak érzékeltetésképp, hogy korántsem láttunk mindent: a két felső konzol.

    Kívül-belül, alul-felül

    Érdekes volt a repülőgép egyéb részeit is még a "végső összerakás" előtt látni.

    A régi időkben a pilótafülke és az elülső csomagtér közt a hajózószerelőnek, illetve a rádiósnak volt egy-egy kuckója. Ha jól értelmezem a régi rajzokat, ezek közül itt a menetirány szerinti jobb oldalit műszaki rekesznek alakították át.

    Balra: a hidraulika csövei, szelepei és tartályai. Jobbra: az említett műszaki rekesz. Az alsó polcon mindenféle áramátalakítókat vélek felfedezni (115 V/400 Hz és 36V/400Hz)...

    ... fölöttük a KURSZ-MP, ami a VOR-ILS funkciókat látja el, a kávédaráló kinézetű valami pedig az ARK-15 rádióiránytű. Ezekhez képest a BAKLÁN-20 URH adó-vevők (jobbra) egész modernen néznek ki - mint azt Zsaludek Endre megírta az oldal elkészülte után, az érzés jogos: ezek a rádiók a Thesszalonikiben hasraszállít HA-LCR-ből származnak.

    A "fly-by-wire" tulajdonképpen elég pongyola kifejezés, hiszen ezt a gépet is drótokkal irányítják ;) Balra a pilótafülke padlója alatti, jobbra a futóműakna falán a motor felé tartó drótrengeteg.

    A gép 2001. szeptember 21-én szállt fel először újra, a berepülések és hatósági engedélyek megszerzése 2002. április 15-én zárult le.

    Ez a két kép már egy repülésre kész gépmadarat ábrázol.

    Végre (megint) a levegőben!

    Az első nyilvános repülés - vagy legalábbis az első olyan, amire meghívtak - 2002. május 1-én volt, ekkor a gép - meghívott vendégekkel a fedélzeten - Szolnokra látogatott, ahonnan az Alapítvány a LIX-et kapta.

    Néhány héttel később aztán engem is meghívtak a fedélzetre, egy Budapest - Debrecen - Budapest útra.

    Ha azt mondanám, hogy rossz volt, úgyse hinné el senki, meg eleve, miért hazudnék: bitang klassz volt ;)

    Balra: Fedő és a LIX. Jobbra: a budapesti közönség a két héttel későbbi budaörsi repülőnapon láthatta először levegőben a gépet - az Aerotriga két Zlin 50-ese kísérte.

    És végül...

    A gép 2002 júliusában megkapta a felújítást segítő szponzor festését, a legtöbben valószínűleg így látták először.

    A következő átfestés 2008 augusztusában történt, akkor (hozzávetőleges) Malév színeket kapott a gép, ami még 2002 májusának végén kapta a Kármán Tódor nevet.

    Dr. Takáts László és Fedő írása a felújításról
    Aki a konkrét gép történetére kíváncsi, esetleg repülni szeretne vele, látogassa meg az üzemeltető alapítvány oldalát!
    Zsaludek Endre Li-2.hu oldala


    Vissza a nyitóoldalra
    Levelet is írhatsz...