Biztosan volt valami dögös neve ennek a repülőnapnak (mondjuk az, hogy 2007-es Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató), de az ember úgyis csak úgy emlegeti, hogy "a" kecskeméti repnap, szóval ne spilázzuk túl. Legutóbb asszem 2000-ben jártam itt, nem rémélik, hogy nagyon fotóztam volna, de az se, hogy nagyon jegyzeteltem volna, így körülbelül arra emlékszem, hogy szerepelt az akkor rövid időre ismét erőre kapó Aerotriga is a programban. De még az is elképzelhető, hogy az se akkor volt, hanem korábban. A rákövetkező magyar repnapokról aztán teljesen lemaradtam, szóval most már erős dübörgés- és pörköltkerozinszag-elvonási tüneteim voltak. El kellett mennem és kész.
Az időjárás nem fogadott kegyeibe, persze lehet, hogy előző nap (szombaton) még rosszabb volt - de ha így is volt, engem ez nem vígasztalt. Elég nehézkes volt így fotózni, inkább csak "dokument jeszty" jelleggel csináltam. Balra egy F-18-ast látunk (nem fogok alváltozatok meghatározásával foglalkozni:), jobbra egy német Phantomot.
A lengyelek Szuhoj 22-esénél egy pillanatra egész jó fényviszonyok voltak (balra), míg ennél az F-16-osnál a felhők szétváltak, hogy ne csak szürkeség legyen a képen, hanem szembefény is :-/ Egyébként a Szuhojra nem bírok úgy ránézni, hogy ne az jusson eszembe, hogy ezeket a marha masszív, nagy terhelhetőségű, és nem is vészesen elavult harctéri csapásmérő- és felderítőgépeket úgy selejtezték ki 1997-ben a magyar légierőből, hogy előtte egy évvel nagyjavították őket, utána pedig nem pótolták feladatukat mással. A gépeken dolgozó személyzet vélhetően mehetett isten hírével, a gépek fémteste pedig még ma is ott rozsdásodik a pápai betonon...
A jugoszláv (szerb) légierő mostanánban hozza el azokat a gépeket hozzánk, melyek létezéséről évtizedekig tudtunk (én a Repülés c. újságból főleg), de látni mégse nagyon láttuk őket. Most volt itt Galeb G2 (balra), SOKO J-20 Kraguj (jobbra), de ezen túl volt Galeb G2 kötelék és szóló Super Galeb (G4) bemutató, plusz egy Orao is felkaristolta az eget. A Kraguj amúgy nem vitorlázó-vontató, hanem egyfajta könnyű csatagép: van két géppityuja, és bombákat is lehet rá akasztani.
Szállítógépek jönnek: a Magyar Légierő An-26-osai újabban olyan szépen néznek ki, mint szerintem soha. Fogalmam nincs, hogy a NATO-ban milyen lakkot alkalmaznak, de vagy húsz évvel fiatalabbnak tűnik tőle a konstrukció :) Jobbra a később majd látható Török Csillagok kötelék kísérője, egy Hercules látható.
Sose titkoltam, hogy a MiG-21 az egyik kedvenc vadászgépem. Ebben részben biztosan az is bennevan, hogy ezt láttam a legtöbbet mifelénk, de ez mindegy is. Mindenesetre a románok nem vágták ki az összeset olyan elegáns mozdulattal, mint mi, hanem elkezdték felújítani őket. 110 darabot korszerűsítettek izraeli szakértőkkel együttműködve, ez lett a "Lancer". Sajnos nem repültek a géppel, pedig érdekelt volna, rég láttam már levegőben! Jobboldalt talán egy Agusta A109-es helikopter - megint elfelejtettem jegyzetelni :)
A magyar légierő régi és új zászlós...hajói (hm, valami jobb szöveget kéne kitalálni ide), egy kétüléses MiG-29 és egy szintén tandem Gripen. Ekkor éppen baromira esett, ezért a hivatalos progam szerinti nyitókép elmaradt. Viszont egyszercsak elkezdődtek a mindenféle repülőbemutatók, ami zavaró volt.
Baloldalt: holland illetőségű CH-47 helikoffer a fűben, jobbra: magyar illetőségű Mi-24V a levegőben.
Az angolok helyből felszállni és lebegni is tudó Harrierje sem repült, pedig az elég érdekes program tud lenni.
Repült viszont a RedBull csapat Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo-105-ös helikopterje (igen, ez a Messerschmitt az a Messerschmitt volt:). Mi az hogy repült: műrepült!
A pilóta amúgy "besenyeipetisen" űzött gúnyt az aerodinamikából és a józan észből.
Van pár orsózni, bukfencezni képes helikopter (Westland Lynx, Apache), de ilyen össze-vissza(nak tűnő) pörgölődést még sose láttam. A rotoragy kialakításában van valami, ami miatt ezekre képes.
A vígasztalanul ömlő esőben repült egyet a RedBull DC-6-osa is, mely eredetileg Tito marsall különgépe volt. Jobboldalt már a légierőnk Jak-52-es kiképzőgépeit láthatjuk, melyek a nyitókép egyik formációját alkották (volt X darab Gripen és pár MiG-29, meg amit még fel tudtak küldeni:).
Baloldalt: a szerintem gyönyörűséges formájú L-39 "Albatrosz" még leponyvázva is szép! A MiG-29 pedig még kormozó hajtóművei ellenére is lenyűgöző.
Bár a MiG bemutatója szerintem nem volt olyan látványos, mint a régi klasszikus magyar bemutatópilótáké (mondjuk Vári Gyuláé), azért jó volt ilyen "nátós" festésben is látni a hangos harci madarat. Jópofa a gép hasára festett kabintető-imitáció, ami arra szolgál, hogy légiharcban megtévessze az ellenfelet, aki ezután nem tudja, hogy merre is állt tőle a MiG.
A nap legszebb bemutatóját a spanyol EF-18-astól láthattuk. Erős gép, klassz sárkány, jó értelemben exhibicionista pilóta.
(Itt jegyzem meg, hogy senki ne keressen képet a repnapon résztvevő több Gripen repüléséről. Egyszerűen nem nyűgöz le ez a gép annyira, hogy erőlködjek az elkapásával bemutató közben.)
Elnézést kérek az ortodox repmániásoktól, de ezt a Csepelt is le kellett fotóznom :) Jobboldalt egy F-16-os közeleg felénk, nagy állásszöggel repülve.
Az időjárás szélsőségei: a baloldali képen a nagy esőben alig láttam valamit az oldtimer Jak-11 repüléséből, míg nem is nagyon sokkal később kisütött a nap, hawai volt, dídzsé és napszemüveg :-/ A nézők előtt megint az előbb is látott belga F-16-os húzza el a csíkot.
Tiszteletét tette a Malév egy B-737-ese is, valamint vidámat repkedtek a dán légierő kiképzői Saab MFI17-es gépekből álló kötelékükkel.
A reptér egyik végében a fűben több helikopter is ácsorgott, köztük a RedBull AH-1 Cobrája. Ez az elég fura szerzet egy idő után átment a kordon másik, zártabbik oldalára, miközben mi épp a közelben tartózkodtunk.
A Török Csillagokat '98-ban ugyanitt láttam először, és nagyon szórakoztatónak találtam őket. Látszik, hogy ez nem egy olyan sztárcsapat, mint az amerikai haditengerészet Kék Angyalai, de az is látszik, hogy nagyon keményen dolgoznak, illetve a kommentár miatt valami egészen sajátos hangulata van a bemutatójuknak!
Szemberepülés két NF5-össel, illetve csoport és szóló gép majdnem-szemberepülése (ebből a szögből elég jól látszott a "csalás":).
A francia Patrouille de France-ot már a csuda se tudja, hányszor láttam (a tizenvalahány évvel ezelőtti Taszár óta), de mindig meg kell állapítanom, hogy látványos programjuk van, tökéletesen kivitelveze.
Baloldalt: egyenesen haladó gép körbepalástorsózása. Ezt gyakorlatilag minden műrepülő-csapat csinálja, de a franciáknál a palástorsózó gép nem marad le. Nyilván gyorsabb a másiknál, és ez jól kiszámolva tökéletes látványhoz vezet. Jobbra: zárt kötelékben orsózva felreállítgatás-talpraállítgatás, majd az elől levő két gép szépen kiválik, és átrendeződik a külső szárnyra. Ilyen irtó precizen irtó jól néz ki!
Balra: mintha zsinóron húznák őket, közben néhányan pörögnek egy kicsit, mer' azt jó. Nekem, a nézőnek :) Jobbra: szív rajzolása a füstülővel - természetesen a szív "átszúrása" sem maradhat el.
Az égre rajzolt szívet már több műrepülő-csapattól láttam (például az azóta sajnos már megszűnt Fehér Albatroszoktól), de ők csinálták a legpedánsabban. És legyen ez az oldal utolsó fotója is.