Néhány évvel ezelőtt a Sasadi úti buszmegálló mögött, egy üres telken, amin az elmúlt két évtizedben felváltva nem volt semmi és üzemelt használtautó-kereskedés (meg nem tudom mondani, hogy előtte mi volt ott, pedig naponta elmentem mellette), egyszercsak egy sor kiöregedett harci szekér jelent meg. Többször elbuszoztam mellettük, és mindig eldöntöttem, hogy egyszer meg kéne nézni, de soha nem mentem be. Egyszer a gyalogos felüljáróról még be is kattintottam oda (lásd itt lent balra), aztán mentem tovább. Végül egy október délutánon a lemenő nap hosszú árnyékokat vető és erőtlen fényénél rászántam magam - és jól tettem, mert amikor legközelebb arra jártam, már üres volt a telek...
Hogy érdekesebb legyen a dolog, a kiállított eszközökhöz megpróbálok videót keresni a youtube-on. Ezeket nem én készítettem, nem is én töltöttem fel, értük felelősséget nem tudok vállalni, sőt: azért sem, hogy ezek a jövőben is elérhetőek lesznek (ha a készítőjük vagy a youtube leszedi, nem tudom újra felölteni/pótolni őket). Mindezen túl még azt is megjegyezném, hogy az oldalon technikatörténeti érdekességekről van szó, nem politikai oldalakról vagy eszmékről, úgyhogy senki ne is akarjon ilyet belelátni. Kiegészítéseket/javításokat viszont szívesen fogadok az oldalhoz, mert nem igazán ismerem mélységében a haditechnikát.
Balra: a tárlat madártávlatból, néhány hónappal a többi kép készítése előtt. Itt még kicsit másként voltak elrendezve a járművek, illetve egy T-34-es is látszik, amit később nem fotóztam le. Jobbra: a látogatót fogadó első exponátum a "Kub" (2K12) csapatlégvédelmi rakétarendszer (NATO kódnevén: SA-6) önjáró indítójárműve, a 2P25M volt - sajnos a konkrét rakéták nélkül. Lehet, hogy úgy gondolták, nem lenne nyerő, ha az első dolog, amit a városba érkező külföldiek látnak, egy rakás rakéta lenne? A harcijármű-lerakat a ki- és bevezető utak mentén egyébként haladó svájci népszokás - csak az ott álló járművek nem múzeumiak, hanem be vannak készítve, hogy ha gond van, azonnal kéznél legyenek.
Rövid - magyar nyelvű - filmecske a Kub rakétarendszer elemeiről, indításokkal.
Balra: PTSZ-M közepes úszó szállítójármű, még ma is használják őket. Jobbra: a teher (elsősorban nem úszóképes járművek) felállására szolgáló lapok közt ott figyel a V–54P típusú V12-es motor.
Átkelés a Dunán Ercsinél - a Mercedesek csak csendben figyelnek a raktérben, nem tudnak hozzászólni a nagyok dolgához :)
ZiL-157: háromtengelyű, összkerékhajtásos standard katonai teherautó. Gyerekkoromban mesélték, hogy ezek menet közben is tudják szabályozni a kerekeikben a nyomást, ez akkor valamiért szuperképességnek tűnt. Jobbra a felépítmény belseje: sajnos nem tudom, hogy hiradós vagy valami lokátorrendszerhez tartozó berendezéseket látunk-e - bár az a telex-írógép szerűség balra gyanús. Mit lehet róla tudni? Gondolom nem a Magyar Posta hálózatához csatlakozott :)
ZiL-157-es civil közlekedési eszközként Szibériában.
Balra: KrAZ-255. Ennél vaddisznóbb közúti gépjármű szerintem soha nem járt a magyar utakon :) Ha majd nagy leszek, egyszer bekéredzkedek egybe, mert érdekel, hogy milyen utazni vele. Vezetni nem akarom, mert azt már innen látom, hogy ezzel úgy át lehet menni a személygépkocsikon, hogy észre se veszed. Jobbra: még egy csőrös ZiL, mögötte pedig egy MAZ.
Azt nem tudom, hogy amit ezen a videón látunk, az rendeltetésszerű-e, de kihúzta a vízből, amit ki kellett :)
MAZ 537G típusú terepjáró nyergesvontató. 8x8 hajtásképlet, 525 lóerős motor - hatvanvalahány tonnát el tudott húzni. Nálunk tankok szállítására használták, de másutt vitt rakétát, illetve vontatott repülőgépet is. Jobbra: a MAZ mellett egy GAZ-66, és még egy ZiL-157-es. Amikor használtautókat árultak itt, '90 körül állt a telepen egy Ferrari F40-es is, pontosabban valami arra megszólalásig hasonlító jószág, replika (akkoriban egy másik telepen láttam Testarossát, amit közelebbről megnézve kiderült, hogy igazából Corvette, azért gondolom, hogy nem valódi volt ez sem). Elég éles váltás ilyen gépeket látni ugyanott :)
Egy kis offroadozás, valaki?
Balra: egy magyar klasszikus, a PSzH (D-944). Jobbra még egy kép a csőrös ZiL-ről, mert ebben a fényben kimondottan jól nézett ki.
NDK propagandavideó a PSZH-ról, vagy ahogy ők hívták, a "Schützenpanzerwagen PSH"-ról. Az aláfestő zene is odavág.
BTR-60, az első a szovjetek nyolckerekű páncélozott szállító járgányai közül. Jól olvastam, hogy két motorja volt a biztonság kedvéért? Jobbra: és persze úszni is tudott.
A youtube kínálata alapján úgy tűnik, hogy a BTR-60-as Finnországban különösen népszerű szabadidős járműnek számít.
Végre egy valódi harckocsi: T 55-ös (balra). Nem mai darab, de kétségtelenül nagyon tanknak néz ki. Jobbra: VT 55, azaz T 55 alapra épített tank-mentő (lehet, hogy a "harckocsi vontató műszaki eszköz" szabatosabb lenne?). Vontat, csörlőzik, de kisebb kerti munkákhoz és parkolási viták rendezésére is ideális.
Balra: tankvezetés reklámfilm. Jobbra: VT55-össel tesztelnek műszaki eszközöket.
Balra: a változatosság kedvéért a BLG-60 hídvető harckocsi is a T-55-ös alapjaira épült. Egy ollósan kinyíló hídszegmens is ott figyel rajta, előtte meg valami rakétahajtómű, ami nem mutatkozott be nekem. Jobbra: ez vagy valami Urál/Dnyepr motorbicikli... vagy valami teljesen más. Tessék súgni!
Videó: BLG-60 demó Tatán.
Balra - ez még szinte bejáratós a többihez képest: ZiL-131-es nyergesvontató. Jobbra az utánfutója is látható, az Sz-–75 Dvina/Volhov (SA-2) rendszer V–750 rakétájának szállítójárműve, rendeltetésszerűen megpakolva.
És az oldal utolsó videója: céllövészet Volhovokkal. Egy kis kommentár nem ártott volna a videó alá, mert engem például meglepett, hogy mennyire "kacsázva" mentek rá a célra - de biztos megvan az oka. És az is érdekelt volna, hogy milyen messze/magasan voltak a célok.
Egyébként jól sejtem, hogy ennek a gyűjteménynek a darabjai láthatók (többek közt) Zamárdiban is?