A 2016-os Goldtimer Nyílt Nap

    A blogomat annak idején telepakoltam a 2016-os budaörsi nyílt nap autós képeivel (itt, itt, itt és itt), de a repülős részét nem dolgoztam fel a megfelelő helyen, ti. itt, a repülős oldalaimon. Most, majd' két évvel később megkísérlem ezt pótolni.

    A nap sztárja mindenképpen a Gerle 12-es volt. Ez a masina bár replika (azaz utánépítés), majdnem olyan érdekes történetű, mint az eredetije volt. Bánhidi Antal 1930-ban tervezte az első Gerlét, a 11-est (azért "11", mert ez volt a 11. repülőgép, amit a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületnél építettek). Nem vadászt vagy bombázót akart létrehozni, hanem egy műrepülhető oktató- és túragépet, és ezt a célt tökéletesen el is érte. A sorozatgyártás viszont nem volt egyszerű: bár több gép is készült, mindegyik kicsit más volt, mint az előző; például általában olyan motort kaptak, amilyet épp szerezni tudtak.

    Az eredeti gépek sajnos hamar eltűntek (elpusztultak), de az emlékük megmaradt, így a hetvenes évek végén a MÉM Repülőgépes Szolgálatának oktatóbázisán valakinek az az ötlete támadt, hogy építeni kellene egy újabb Gerlét. A projekt a nyolcvanas évek második felére meg is valósult, de megfelelő régi motor híján egy Lycoming boxermotor köré építették a sárkányt, melynek emiatt megváltoztak az arányai. Az ekkor még élő Bánhidi állítólag meg is jegyezte, hogy "ez így nem gerle, hanem túzok". A gép a kilencvenes években egy sérülés után a földre kényszerült; jó ideig a Petőfi Csarnokban lehetett látni, utána került vissza Budaörsre.

    A Goldtimer Alapítvány 2013-ban látott neki a gép újra-újraépítésének, és úgy döntöttek, hogy megpróbálják visszaállítani klasszikus formáját, egy négyhengeres Walter Minor 4-III soros motor beépítésével. Mivel a 13-as Gerle sose repült hasonló kivitelű erőforrással, a 12-es viszont egy ideig igen, a gép új számot is kapott. Az első motorindítás 2015. október 13-án történt, december 4-én pedig a levegőbe is emelkedett a régi-új masina.

    A gép a mostani bemutató idején még berepülés alatt állt, ezért visszafogottan bántak vele - kíváncsi vagyok, mit fog mutatni, ha minden engedélyt megkap! A motorral kapcsolatban számomra különösen kedves, hogy annak hangja némileg hasonlít a szintén Walter Minor - csak hathengeres - motorokkal repülő Trénerekre :)

    Balra: még egy kép a régi-új gépről. Jobbra: a Gerle mögött a Po-2-est láthatjuk, róla se feledkezzünk meg!

    Mivel a gép nem sokkal ezután nagyjavításra került, melynek előreláthatólag 2018-ban lesz vége, talán egy videó is belefér róla.

    Ez a gép is a háború előtti időket idézte, csak épp a nagy víz túlpartjáról: egy Piper J-3 Cub.

    Hatalmas élmény egyszerre több öreg madarat üzemben látni! Balra a Po-2-est és a Gerlét, jobbra a Kányát láthatjuk.

    Utóbbi lassan ugyanúgy hozzátartozik a budaörsi (g)oldtimer flottához, mint a Po-2-es, vagy a Li-2-es; az idei nyílt napon is ugyanúgy ott rótta az utasreptetős köröket Kamaraerdő fölött, mint a másik kettő - az egyetlen különbség az, hogy ezzel (még) nem repültem :(

    Lassan megszokom, hogy katonai gépek is felbukkannak itt (már hogy a nagyhangár melletti szobron kívül): balra egy film miatt amerikai jelzésekkel ellátott MiG-23MF, jobbra egy MiG-21bisz (hacsak össze nem kevertem a képeket).

    Ez pedig az előbbi kétüléses változata, a MiG-21UM.

    Balra: némileg lekopasztott Mi-8-as. Jobbra: a környék legszebb utasgépe, a Li-2-es.

    Ő ugyan elég sokat szerepelt már ezeken az oldalakon, de nem bírom visszafogni magam, akárhány képet ide tudnék tenni róla :)

    És zárjuk e rövid beszámolót egy róla készült videóval! 2017-ben hirtelen nem is tudom, hogy nem is volt ilyen nyílt nap, vagy csak én nem tudtam kimenni rá, mindenesetre remélem, hogy idén lesz, és én is ott tudok lenni!


    Vissza a nyitóoldalra
    Levelet is írhatsz...