Ferihegyi túra 2019 májusában

    2019 folyamán két, kimondottan repülőmániásoknak szóló reptérlátogatáson is részt vettem. A távolsági buszok utasszállítók ugyan nem kimondottan tartoznak a kedvenceim közé (legalábbis a harminc évnél fiatalabbak), mégis remekül éreztem magam ezeken a túrákon, kicsit közelebb került hozzám a nagygépes repülés világa. És itt nem csak magukra a gépekre gondolok, hanem a földi kiszolgálásukra is, hogy mennyi munka van amögött, hogy itt beszállok a nagy fehérbe, egy és negyed óra múlva pedig Berlinben vagyok.

    Az időjárás nem volt kegyes kis csapatunkhoz: olyan vigasztalanul esett, hogy majdnem visszafordultam félútról. Jó nagy marhaság lett volna! Az oldalt kezdjük a balra látható FedEx Express B757-essel. Lehet, hogy már írtam korábban, de ez a masina mindig furcsa nekem: olyan, mint egy fogyókúrára fogott 767-es, szélestörzsű szexepillel, mégis keskeny törzzsel. Jobbra az AirBaltic egy Airbus A220-300-asát láthatjuk, leánykori nevén egy Bombardier CS300-at. Érdekelne, hogy az Airbusnak megérte-e átvenni ezt a típust, vagy hogy egyátalán miért volt fontos bevásárolnia magát a piacnak ebbe a szegletébe!

    Balra megint egy Boeing: egy 767-300ER az American Airlines színeiben. Amikor ezeket a sorokat írom, úgy néz ki, hogy egy ideig nem fogjuk ezeket a gépeket itt Pesten látni. És hogy meglegyen az oldal ritmusa, jobboldalt megint egy Airbust láthatunk, ezúttal egy valódit: a Wizz Air egy A320-asát. Ez végre két olyan típus, amivel repültem már!

    Balra: itt a légitársaság "volt meg", csak nem ezzel a típussal, hanem még Fokker 100-assal. Ez viszont egy CSeries 300-as, alias Airbus A220-300. Nekem eddig nem tűnt fel, hogy ez a típus ennyire el van terjedve - aha, szóval ezért vette meg a programot az Airbus? :) Jobbra: a Lufthansa egy A320neo-ja felszállás közben. Tényleg elég halkak ezek a neók, pedig a sima 320-asok is mennyivel halkabbak, mint gyerekkorom utasszállítói!

    Nem kimondottan a technika csúcsát képviselik ezek az öreg sárkányok, de nem bírtam volna úgy elmenni mellettük, hogy nem fotózom le őket :)

    IFA-t ma is gyakran látni, de a Rábák valahogy nagyon ritkák lettek! Egyébként csak nekem nem sikerült egy rendes weboldalt se találni a Rába teherautókról? Még a Csepelről is többet ír a Wikipedia, pedig az se sok!

    És ha már autók: a DAM (duty airside manager) kocsija, és egy "Follow Me" car.

    De vissza a repülőgépekhez! Balra a Budapest Aircraft Service Embraer 120-asa, jobbra pedig egy osztrák lajstromú Learjet 75. Ezeket a kisebb masinákat csak reptérlátogatások során lehet közelről látni, mert itt, az egyes terminál környékén "bújkálnak", jó messze a kettestől.

    DHC-8-402-esből, becenevén a "dash nyolcasból" láttunk lengyelt és SpiceJet feliratút is. Utóbbi egy indiai fapados légitársaság, nem tudom pontosan, hogy mit csinál itt. Valakinek bérrepül?

    És itt már a kettes terminál környékén kolbászolunk, ott láttuk a Ukraine International Airlines B737-800-asát. Jobbra egy A321-es, a Wizz századik gépe. Durva ez a szám egy magyar légitársaságtól!

    Egy ír lajstromban levő Alitalia masina (egy A319-es) leszállás és begurulás közben. Az első kép hátterében egy csodaszép Tu154-est is láthatunk!

    Balra egy Ryanair 737-es, jobbra pedig az a masina, ami a túra egyik fő programja volt: a LOT 787-ese. Előbbi társasággal sikerült ebben az évben utaznom (nem mintha kerestem volna a lehetőséget:), utóbbi még várat magára.

    Amíg elindul a Dreamliner ;) nézzük meg a túra helyváltoztatási eszközét, a Légiközlekedési Kulturális Központ retró Ikarus 250-esét. Már hogy az egyiket, mert van máááásik! A reptérlátogatáshoz szükséges multimédiás rendszer kezelőszerve ugyan kicsit furcsán néz ki az amúgy teljesen nosztalgikus műszerfalon, de szerintem jó ez így, hiszen ez egy mindennap használt munkagép, nem múzeumi exponátum. Amúgy imádom ezeket a gombokat, és a famintás tapétát!

    Ekkor még nem tudtam, hogy ebben az évben egészen Kassáig eljutok ezzel a busszal, de erről majd valamikor később! És vissza a repülőgépekhez: jobbra a leszállás után a kettes terminálhoz guruló gépeket láthatunk. Ferihegy forgalma gyerek- és ifjúkoromban meglehetősen visszafogott volt, ez 2019-re jelentősen megváltozott, szinte állandóan jött-ment valami - de inkább több valami is egyszerre. A 2020-as év nagy kérdése, hogy vissza fogunk-e jutni valaha is arra a szintre :(

    Forgolódó Wizzes A321, csak úgy. Érdemes végigézni egy-egy kitolás folyamatát, ha reptéren vagyunk, hisz nem csak a fel- és leszállások érdekesek! Persze nem árt, ha van a közelben valaki, aki el is mondja, épp mit látunk, mit csinálnak a gép körül a láthatósági mellényes "emberkék". Igaz, nem állítom, hogy mindent meg bírtam jegyezni, de nagyon jó volt a narráció.

    És végre elindult a lengyel 787-es! Jobbra felszállás közben láthatjuk. Nem semmi, ahogy a szárnyai meghajlanak! Mert ez műanyag :)

    Vissza a kisebb masinákhoz: egy cseh lajstromú Eurowings A319-es száll le, majd gurul el előttünk.

    Balra: még egyszer az American 767-ese. Jobbra: valaki nagyon szomjas lehet, hogy konvojban jönnek a tankerek :)

    A látszat (pontosabban a zoom) csal, mindkét képen A320-ast láthatunk, a Wizz két különböző festésével. Nem tudom, melyik az újabb, vagy mi a logika abban, hogy melyik gép melyiket viseli...

    És elértünk az oldal végére. Balra egy Air France-os A319-et láthatunk, jobbra pedig az Americant felszállni. Az eső elég látványossá tette a hajtóművek erejét!


    Vissza a nyitóoldalra
    Levelet is írhatsz...