Imperial War Museum, Duxford - I. rész

    2002. júliusáig csak mások elbeszéléséből sejtettem, hogy a világ egyik legjobb repülőmúzeuma a Cambridge-hez közeli Duxford repülőterén tekinthető meg, de a lelkesedéstől túlfűtött beszámolók ismeretében is meglepett, hogy mekkora is ez a kiállítás! Persze az már sokat mond, hogy az egész repülőtér a múzeumé, de az igazi meglepetés nem is ez volt, hanem, hogy a kiállított gépek igen nagy százaléka működőképes volt, és hogy ezeknek száma egyre nő.

    Mi más is üdvözölhetné a látogatót a múzeum bejárata előtt, mint egy Hawker "Hurricane", a második világháború egy veteránja?

    Na és a hangár, ahova bejutunk a jegy megvétele után! A ferihegyi nagyhangárokén is túltesz méretben, pedig ez "csak" egy múzeum! Lássuk csak, mi minden elfér benne: ez itt például egy Avro "Vulcan" B2, az angolok deltaszárnyú nukláris csapásmérő bombázója. Belemenni nem lehet, de a bombatér ki van nyitva, és egy bomba is oda van téve mellé, érzékeltetésül, hogy mire is szolgált a masina.

    Kellemes meglepetés: ez bizony egy magyar MiG-21PF! A festése ugyan furcsa számomra (mikor repült így?), de szép - keleti gépből amúgy is elég szegényes a felhozatal itt, úgyhogy jól esett, hogy pont egy anno Magyarországon használt "Huszonegyest" láthattam itt!

    Avro "Lancaster" X, az angolok hosszútávú bombázója a második világháborúból.

    de Havilland "Mosquito" TT35, a nagyrészt fából épített gyorsbombázó. És igen: az ott mögötte tényleg egy Concorde, amit a későbbiekben még látni fogunk.

    Supermarine "Spitfire" F.24, egy kései változat.

    Short "Sunderland" MR.5 repülőcsónak. Hihetetlen méretű masina!

    Nekem nagyon tetszett, hogy nem csak gépeket tárolnak itt, hanem hajtóműveket is: ezen a polc-soron számtalan klasszikus motor és gázturbina pihent.

    Egy Fiesler-156 "Storch", a második világháború német futárgépe.

    Egy másik német gép: a Junkers Ju-52m3.

    És akkor lássuk a BAC/Aerospatiale "Concorde"-ot! Ez a példány (a 101-es) a két példányos elősorozat angol darabja, amivel annak idején mindenféle berepüléseket végeztek. (Megjegyzés: a beszámoló írásakor még menetrend szerinti forgalomban álltak a Concorde-ok mind a British Airways-nél, mint az Air France-nál.)

    A pilótafülke.

    Itt volt elhelyezve a 12 tonnányi műszer, mellyel a repülések közben vizsgálták a gép működését. A légi laboratórium kezelői egyébként az első repülések során még magassági ruhában és oxigénmaszkban dolgoztak, később már utcai ruhákban. A hátsó szekcióban megnézhetjük, hogy milyen az utassszállító változat (szűk, de kényelmesek az ülések).

    A hajtóművek kiömlőnyílása ledugózva, a sugárfordító redőnyzetével.

    És itt van a gép egy kiszerelt hajtóműve, a Rolls Royce (Bristol) "Olympus" 593B is!

    A futómű. Számomra meglepő volt, hogy bár a masina belülről kimondottan szűk, mégis milyen nagy külső méreteit tekintve!

    Az első sugárhajtású utasszállító, a de Havilland "Comet 4". Őt éppen felújították, úgyhogy helyenként hiányzott belőle ez-az.

    Blackburn "Buccaneer" S.2B. Annak idején volt egy ilyenem matchbox-ban. Kicsit gnóm volt, de a valóságban se szép :)

    Ez a BAC TSR-2 egy gyors csapásmérő repülőgép lett volna az ötvenes-hatvanas évek fordulóján, a fejlesztése azonban az első példányok berepülése után félbe lett hagyva. A tervezés során elért eredmények azonban nem vesztek el: később fel tudták máshol használni őket (a hajtóművet például a Concorde-nál).

    Ez eddig az 1-es hangár volt. Innen a reptér területén fel-alá ingázó kisbusszal (busz-vonat?)...

    ... átmentünk a hangársor másik végére, az Amerikai Repülőmúzeumba, melynek egy futurisztikus beton és üveg csarnok ad helyet. Ez a kiállítás az angol-amerikai fegyverbarátság tiszteletére lett összeállítva. Ahogy az ember belép, rögtön mellbevágja a sok látnivaló, például az alul, középen látható B-52 "Stratofortress".

    Sajnos ottjártunkkor az anyagot épp rendezték, így nem lehetett teljesen bemenni a gépek közé...

    Boeing "Stearman" kiképzőgép, ami az amerikai repülésben körülbelül ugyanaz, mint az közép-európaiban a Bücker "Jungmann".

    Az F-111E régi ismerős. Elég karakteres gép amúgy! A szárnyak előtt, a képen jobbra az egyben leválasztható és katapultálható kabinrész látható, mely ilyenkor mentőkapszulaként üzemel.

    A masina hátulról.

    Folytatás: következő oldal


    Vissza...
    vagy
    Levelet írhatsz...