Egyetlen pályán minden, a cargodombról nézve

    Legutóbb két éve jártam a ferihegyi kerítés mellett, a spotterdombon. Akkor éppen karbantartották az egyes (régi) pályát, ezért minden forgalom a kettesen (az újabbikon) zajlott. 2019 áprilisában ugyanez zajlott pepitában: az új pálya volt lezárva az ILS modernizálása miatt, ezért az összes fel- és leszálló gépnek a régin kellett osztozkodnia. Ideje volt - életemben először - kimenni a régi pálya elejének közelében levő cargodombra, ami egyfajta páholyként működött: itt értek földet a város felől érkező gépek, és innen futottak neki a felszállásnak az indulók, mely pozícióba az itt futó gurulóúton jutottak el.       

    A budapesti nemzetközi reptérről nekem nem a hosszú, tömött sorokban kiguruló repülők látványa jut eszembe, ilyen különleges alkalmakkor azonban néha nehéz úgy fotózni, hogy csak egy gép legyen a képen. Na jó, a sorbanállás inkább csak a Flightradar24-en látszott :) A fentebbi screenshotokon jobbra esik Ferihegy 2, ahonnan a gépek gurulóutakon, illetve néha a pályán végiggurulva jutottak el a régi pálya távolabbi, nekünk balra eső végébe, hogy onnan fussanak neki a felszállásnak. Megpróbáltam csíkokkal jelezni a lehetséges gurulási útvonalakat - a repülőgépek ikonjait nem érdemes komolyan venni, a kanyarodások miatt az ikon orra nem mindig oda mutatott, ahová a gép orra a valóságban...

    Balra: nagyon belezoomolva azért meg lehetett figyelni a libasorban guruló gépeket. Jobbra: nem csak a repülőgépeket lehet fotózni a dombról, hanem például a reptérlátogatások szép régi Ikarusát is!

    Balra: a belarusz állami légitársaság Bombardier CRJ-200-asának festése kellemesen konzervatív hatást keltett - vagy csak azért éreztem kellemesnek, mert a Tupoljevekére emlékeztetett? Jobbra egy másik kategória: egy Gulfstream G550 típusú business jet. Előbbiben ötvenen férnek el, utóbbival 15-20 fő szokott utazni, mégis körülbelül azonos méretűek. Illetve a luxusgép kicsit nagyobb és erősebb.

    Balra: a Wizzair Airbusa mögött látható B767-300-as üzemeltetője, a Rouge az Air Canada fapados leányvállalata. Feltételezem, hogy nem Londonba vagy valamilyen közeli üdülőhelyre ment, ahogy a fapadosok szoktak, hanem a tengerentúlra - remélhetőleg a gép székezése nem fapados, mert amit 1-2 óráig ki lehet bírni, az elég kellemetlen lehet 9-10 órán át :) Jobbra: a Lufthansa a felirat tanulsága szerint az Airbus 320neo első felhasználója. Ez a típus gazdaságosabb és környezetkímélőbb a régieknél. És észrevehetően halkabb is!

    Lássunk néhány érkező gépet! Balra egy Aeroflot A320-200, jobbra a Wizzair századik Airbus megrendelését ünneplő A321-es. Ez a számot (mármint a százat) érdemes ízlelgetni, a Malévnak szerintem teljes fennállása alatt is csak akkor volt ennyi gépe összesen, ha a repülőklub vitorlázóit is hozzászámoljuk. Számomra elég döbbenetes szám, és elvileg még legalább ennyi géprendelésük is van.

    Jobbra: British A320. Jobbra: az angol Jet2-nak rögtön két gépét is láttuk rövid idő alatt (ez itt épp egy B737-800), két különböző festéssel, pedig azt se tudtam, hogy léteznek (ami persze csak engem minősít). Egyébként a képek színei a jó idő ellenére se lettek az igaziak, mert a néhány nappal korábban érkezett szaharai homok miatt a napsütés elég sápadt volt.

    Balra: a földet érés kicsit arrébb történt, de azért megpróbáltam elcsípni, például a Norwegian Air Shuttle ír lajstromú B737-800-asa esetében. Jobbra a GetJet Airlines A320-asa látható, ez a cég jellemzően más társaságoknak szokott repülni, ezért sincs semmi ráfestve.

    A lengyel LOT két retrófestésű gépe is tiszteletét tette, mindkettő Embraer E175-ös volt. Balra a hetvenes években bevezetett festést idézték fel, jobbra az ötvenes-hatvanas évekét. Utóbbi fotó azért ilyen hülye szögből készült, mert ez a masina nem gurult el a pálya elejéig, hanem már hamarabb felgurult rá, és onnan futott neki.

    Balra: egy újabb Norwegian 737-es, ezúttal norvég lajstromban. Jobbra: a legnagyobb gép, amit láttunk, a LOT B787-8-asa volt, ami a táv kb. 2/3-ig a pályán gurult, aztán több gurulóút érintésével írt le egy kurflit, ...

    ... hogy a pálya elejéhez jusson. Jobbra: a Eurowings cseh lajstromú A319-ese.

    Balra: még egy A319, ezúttal az Air France színeiben. Mielőtt valaki megkérdezi, hogy mi az a púp a függőleges vezérsík előtt: antenna. Jobbra: ez az Alitalia A320 se olasz lajstromban repült, hanem írben. Nem mintha számítana, csak érdekességképp írtam.

    Mivel állványt nem hoztam magammal, felváltva fotóztam és videóztam. Elég sok mozgóképes anyag összejött, bár a pozíciónk miatt a felszállásokat nem tudtam végigfilmezni. Sokkal többet nem írnék erről, a videó feliratozva van :)


    Vissza a nyitóoldalra
    Levelet is írhatsz...