A 2004-es év most már szinte biztos, hogy nem lesz életem "legrepkedősebb" éve - legalábbis így december hatodika hajnalán eléggé úgy tűnik. Na, de ezen néha legalább megpróbáltam változtatni, egy novemberi hétvégén például azzal, hogy kimentünk a budaörsi reptérre.
Főként azért, mert az a hír járta, hogy a terület tulajdonosa december közepétől felmondta a szerződést az üzemeltető Magyar Repülőszövetséggel, ami akár azt is jelentheti, hogy a reptérnek annyi. Mindegy, ezt majd eldöntik az ügyvédek és pénzemberek, én mindenesetre még látni akartam némi életet repülős álmodozásaim egyik kezdeti helyszínén.
Szép kis kilátások, mi?
Mázlinkra tényleg nagy élet volt, itt éppen a HA-SDF indított motort - a gép, amivel egyszer elvittek műrepülni. Mit mondjak, ha kérdeztek volna, most is mentem volna :)
Fedőék '81-es Cessnája. Vele nem is keveset repkedtem szanaszéjjel az országban.
További élet: Veres Zoli egy szimulátoros verseny győztesét vitte el sétarepülni az SP-91-essel.
Mivel Zoli el volt foglalva, nem tudtunk odamenni hozzá, ezért inkább másik gépe, a "Nünüke" mellett ácsorgó úrral elegyedtem beszédbe. Ez németül történt, ő ugyanis osztrák volt, és Nünükéért jött, akit másnap el is vitt magával Klagenfurtba. De megígérte, hogy néha jár erre, és akkor akár repülhetünk is vele...
Kamovok sorfala a nagyhangár előtt. Kiváncsi vagyok, mi lesz ezekkel a szitakötőkkel - az utóbbi években többet is újra repképes állapotba hoztak...
A nagyhangár sarka MHSZ-es időket idéz: HA-SDF, HA-SGM, HA-SGC. Milyen jó, hogy velük már repültem: Zlin rulez, ha szabad így fogalmaznom!
No, né' már, egy félig összerakott (vagy félig szétszedett?) Gawron!
HA-SVL, egy '76-os C-150, frissnek tűnő festéssel.
No, ez pedig egy érdekes hibrid: egy kiállítási célokra összerakott Tréner. Igazi "puzzle"; Tóth Géza információi alapján a törzse a HA-SAI-hoz tartozott egyszer, a szárnya a HA-TRN-hez, a vezérsíkja a HA-SAS-hoz, ehhez képest pedig egy eredeti Walter motor van benne, fa légcsavarral.
Kibelezett "Csirkecomb" egy gyors kis Mooney-val (HA-JDZ) a háttérben.
A változatosság kedvéért még egy gép, ami Veres Zolihoz tartozik: egy Extra-300-as. Az utóbbi időkben leginkább ezzel látni itt-ott.
L-410 a nagyhangárban. Meg is lepődtem, hogy nem a rideg legelőre volt kicsapva ez a büszke madár!
Ennek a két Kamov-nak még festékszaga volt, szerintem épp valami repképessé tétel közben lehettek.
Kis amerikai feeling: a HA-RTL (MD-500) érkezik...
... majd betolják a volt RSZ hangárba. Itt rögtön látszik az is, hogy a csúszótalpas helikoptereket hogyan szokták gurítani.
HA-SUK: még egy Centroplanos Cessna.
A fényviszonyok sajnos gyorsan változtak, attól függően, hogy éppen hány réteg felhő takarta a Napot. Az viszont talán ennek ellenére is látszik, hogy ez itt kedvenc HA-LIX-em, a Malév 50. évfordulójának örömére Malév színekben.
HA-LIS: őt Pécsről (vagy Debrecenből? mindig keverem, melyik hol volt) hozták fel, hogy egy statikus kiállítási példányt építsenek belőle a szolnoki repmúzeumnak, ahonnan annak idején a HA-LIX-et elhozták.
Egy másik Li-2 roncs, háttérben a repteret fojtogató nagyáruházak épületeivel. Régen arra csak nádas volt, meg mocsár, most meg... á, mindegy...
És akkor nézzünk némi - számomra, itt - unikumot: ez egy Mi-8, polgári lajstromban (HA-HSA).
Ez meg egy Kamov 32-es, származását tekintve tengeralattjáró-vadász, foglalkozását nézve pedig légidaru és légi tűzoltó.
Én most láttam ilyen szerzetet közelről, nagyon tetszett! Állítólag 8 tonna külső függesztményt fel bír emelni, ami azért nem semmi!
Hogy tovább növeljük az aznap látott egzotikus gépek számát, befutott a Po-2 is, melyet nagyjavítása óta nem láttam. A háttérben a volt MÉM RSZ épület.
Az utóbbiakhoz tartozó egyik hangárban manapság helikopter-mennyországot találunk: ez itt a HA-MIX lajstromú Robinson R44-es.
Ezen felül volt még itt egy rakás másik is, ahogy az a képen látható farkak számából kikövetkeztethető :)
HA-SLB, egy további C-172N, baloldalt a félig belógó HA-RTL-lel. Érdekes, ezt a Cessnát legutóbb még Esztergomban fotóztam...
Mivel mire idáig eljutotunk (és közben ismerőssel is találkoztunk), jól elment az idő, lassan elindultunk hazafelé. A nagyhangárban azért még lekaptam az időközben visszaérkezett HA-SDE-t, mely egy ilyen "történelmi-szerű" festést viselt a legutóbbiakhoz képest.
És a végére egy másik érdekes madár: a HA-ANK egykor a Huszárokhoz tartozott, most ballisztikus görbe (vagy mifene) mentén repkedve súlytalanságot teremtenek benne az ilyesmiért fizetni hajlandó közönség számára, erre utal az oldalán a "Zero G" felirat is.