[Click here for the english version of this page!]
Augusztus 20-a egy ideje megint a repülőmániások érdeklődésének homlokterébe került, kedvenc energiaital-, légicirkusz- és forgalmi dugógyártónk jóvoltából. Ennek örömére most - akárcsak tavaly - csupa olyan képet mutatnék, ami még 19-én készült :)
Valószínűleg az Air Race miatt érkezett ez a sok kisgép, legalábbis külföldi masinából én még sosem fotóztam ennyit a budaörsi reptéren. Mi lehetett Tökölön, ami a légiverseny bázisa volt, vagy Ferihegyen, ami mégiscsak a főváros elsődleges reptere..?
Két gép, amit gurulás/tankolóra sorbanállás közben kaptunk el: egy német Cessna, és egy amerikai (~ lajstromban levő) Mooney "Ovation 2". Előbbi a repülés VW Golf-ja, utóbbi ritkább madár.
Baloldalt: a HA-JAY egy Jak-52-es, valamiért mégis második világháború környéki amerikai haditengerészeti gépnek álcázza magát :) A jobboldali gép, ha minden igaz, egy Robin DR500-as, ilyen gépet azelőtt még sose láttam. Jó nagy panorámaablakai vannak, a felfelé tört szárny viszont kicsit régiessé teszi az összképet.
A baloldali Ancsa hozzánk közelebbi alsó szárnyvége mintha az előbbi DR500-hoz akarna hasonlítani; elég csúnyán néz ki, vajon mi történt vele? Tőle balra a háttérben pedig már látható is az a masina, ami miatt kiballagtam kedvenc füves placcomra: egy szépséges DC-3 "Dakota" (ami eredetileg C-47 "Skytrain" volt, de végülis ez részletkérdés). De várjunk csak: valahogy olyan fura ez a madár!
És tényleg: ha innen nézem, ez egy KLM gép, ha onnan, akkor Air France. Jópofa, még lajstromjelzésből is kettőt találtam rajta: F-AZTE és F-BBBE. Kicsit skizó, nem?
Ezekben a napokban még egy hasonló gép járta Budapest légterét (természetesen a jó öreg hazai Li-2-esen túl): ez a svájci lajstromú DC-3. Ő a Redbullosokkal jött, és szintén szép volt.
Az Air Race fő futamait idén nem néztem, egyrészt mert már kicsit unom, másrészt meg szerény nyomott véleményem szerint nem volt valami elegáns dolog, ahogy a Magyar Repülőszövetséget kinyomták a programból, de a Li-2-est azért odaengedték a saját ünneplésük közepébe. Ha viszont már a városban voltam előző nap, a selejtezők közti légiparádét igyekeztem elcsípni.
A legklasszabb most is a műrepülő Bo-105-ös volt. Már jópárszor láttam bemutatót ezzel a típussal, de mindig lenyűgöz. Különösen, hogy úgy tanultam gyerekkoromban, hogy nem is lehetséges ilyesmit csinálni forgószárnyú géppel :) Sajnos a képek nem sikerültek jól, úgyhogy inkább csak jelzésértékkel vannak itt - amúgy se lehet állóképen visszaadni ezt a döbbenetes bemutatót.
Baloldalt ugyanazon helikoptertípus egy szelídebben közlekedő példánya, mely a versenyt és a bemutatókat filmezve folyamatosan szaladgált fel-alá a Duna mentén. Máskor meg tíz percekig egyhelyben függeszkedett - vajon van benne hozzá fóggeszkedő automatika (robot)? Jobboldalt a cseh Flying Bulls csapatot láthatjuk, Zlinekkel.
A cseheknél szerintem érdekesebbet mutatott a francia Breitling Jet Team, mely szintén cseh gépekkel - L-39 Albatroszokkal - repült. És most nem arra gondolok, hogy több géppel jöttek, illetve hogy hangosabbak, gyorsabbak voltak, mert én speciel nagyon szeretem a légcsavaros kisgépeket (köztük a Zlin-50-est pedig különösen), és a velük folytatott kötelék-műrepülést. Egyszerűen gyönyörűen volt koreografálva a műsor. Persze eleve döbbenetes volt, hogy közel egy magasságból, a Várból láttam őket, illetve legkedvesebb városom fölött eleve ritkán látni egyszerre egynél több sugárhajtású gépet, de szerintem erre a bemutatóra bármelyik, korszerűbb/erősebb típussal repülő csapat büszke lehetett volna!
Az más kérdés, hogy sugárhajtású kötelékkel műrepülést ilyen sűrűn lakott terület fölött én egyszerűen nem engedélyeznék, mert az esetlegesen bekövetkező baleset okozta károk még a bekövetkezés valószínűségének alacsonyságához képest is súlyosak. Pedig én elfogult vagyok a repüléssel szemben, és tanultam is némi kockázatelemzést (még ha nem is ilyen kontextusban), de egyhajtóműves gépek, egymáshoz ilyen közelségben, ilyen sebesség és lendület mellett, ilyen szűk biztonsági terület mellett egyszerűen veszélyesek. Pusztán fizikai alapon: az Air Race gépei alig vannak túl a fél tonnán, egy ilyen masina viszont akár négy tonnás is lehet. Ráadásul másfélszer-kétszer gyorsabban is repülhet. Ha valami gáz van, mennyivel nagyobb lendülettel száll el a roncs? Nna, innentől kezdve az a szerény magánvéleményem, hogy az ilyesmik miatt szokták a repülőnapokat nem városokban, hanem inkább reptereken rendezni.
Baloldalt: a kék-sárga gépek néha olyan alacsonyra keveredtek, hogy azon szerintem még ők is meglepődtek :) Jobbra: ez a két gép _tényleg_ közel van egymáshoz.
A tisztavatási légifelvonulás főpróbája a belváros felett
Ugyanaznap reggelén a Légierő is tiszteletét tette a város felett, egy próbakört repülve a másnapi tisztavatási "díszelgés" előtt. A baloldali An-26-ost két Albatrosz kíséri, a jobboldalit két MiG-29. Utóbbiak lassan eltűnnek a magyar légierőből, úgyhogy lehet, hogy utoljára láttuk őket bemutató jellegű repülésen?
Természetesen Gripenek is jöttek, bár a lefotózásuk részemről point-and-click jelleggel történt, mert azt hittem, mennek még egy kört, ahogy előző évben csinálták, és majd akkor rendesen rákészülök. Hát most nem jöttek másodszorra :) Jobboldalt egy Mi-24-es típusú óriásventilátor látható. Nem mérőónt lóbál: a zászlóhordás miatt van szükség arra, hogy a függesztőzsinór kellően feszüljön (gondolom zászlót csak másnap vittek magukkal).