Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécs nosztalgiavillamosai

Nemrégiben bemutattam a bécsi villamosmúzeum néhány exponátumát. Akkor említettem, hogy azok a járművek viszonylag ritkán járnak az utcán, hiszen van egy másik gyűjtemény a városban, mely kimondottan nosztalgiacélokra használt tujákból áll. Ezek a WTM (Wiener Tramwaymuseum) és a VEF (Verband der Einsenbahnfreunde) egyesületek tulajdonában és üzemeltetésében állnak, és a képek készítésekor, 2004-ben Speising kocsiszínben álltak. Korábban Rudolfsheim volt az otthonuk (ez egy nagyon rossz német szóvicc volt, elnézést kérek érte:), most itt bérlik a villamosbarátok jelképes összegért (70 euróért!) a csarnokot a közlekedési vállalattól.

No, kérem, nézzük, mit is láthatunk. Ez itt egy M típusú kocsi, az ő "legendás" sorozatuk, mint mondjuk nálunk az 1000-es...

... ez pedig egy M1. A hasonlóság nem véletlen: az 1-es alsó index a továbbfejlesztést jelzi: a sima M-mel ellentétben ez a kocsi nem fa-, hanem már acélvázas kocsiszekrénnyel épült. Ezzel a kocsival a 2005-ös Tramwaytag-on ("villamosok napja") ingyen utazhattak is az érdeklődők.

Balra egy F típusú utánfutós csuklós (=kéttengelyű első rész, forgóvázas második rész), kicsit távolabb, tőle jobbra pedig az 1-es számot viselő KSW, azaz háborús egységkocsi. Ez utóbbival kapcsolatban több helyi villamosbaráttól hallottam, hogy a számozást nem tartják helyesnek: eredetileg a 45-ös számot jelölték ki a kocsinak, de az évek során a 11-es számot is viselte. Amúgy ebből a típusból még van két másik üzemképes a városban (a 2-es és a 25-ös)!

A 2447-es pályaszámú kocsi a K sorozathoz tartozik, 1913-ben építették.

Ez pedig (igen nagy valószínűséggel) egy másik K kocsi, melyet éppen átfestettek a társadalmi munkában ott dolgozó villamosbarátok.

És bizony ez a 2319-es pályaszámú tuja is egy K kocsi. Bizony, egy-egy típusból több is rendelkezésre áll, néha különböző koroknak megfelelő állapotban!

És persze ezeket ki is lehet bérelni, lásd a feliratot a hozzánk közelebbi M kocsin: "A Te Villamosod - Hívjál Fel Minket!".

És ami igazán észveszejtő: M kocsiból 8 vagy 10 darab is van, hozzájuk tartozó pótkocsiból pedig legalább ennyi, ha ugyan nem több. A K kocsikkal együtt akár egy teljes viszonylatot ki tudnának régi szerelvényekből adni! Ez a kép szerintem magáért beszél...

Ez a kocsi már jóval ritkább madár: a T1-es típust eredetileg a prágai Ringhoffer gyár építette 1900-ban, akkor a T jelzést viselte. Jelenlegi kinézetét a mi "acélvázasításainkhoz" hasonlóan 1954-ben kapta.

Így néz ki ez a kocsi belülről. Múzeumi sterilitás helyett "életszag".

Az előtérben látható motor+pót összeállítás elektromos csatlásai mögött a GS1-es tanulókocsit láthatjuk. Illetve... nos, ő kirándulókocsiként (!) kezdte életét, az átlagosnál kényelmesebb belső térrel, majd forgalmi járművé alakították. Végül oktatókocsi lett belőle, majd nosztalgiacélokra használták, teljes felületet beborító reklámmal egy ismert édességgyár színeiben.

Mi több, a motorkocsihoz tartozó k3 pótkocsi is ugyanilyen reklámfestéssel szerzett (szerez) bevételt a nosztalgiaegyesületeknek. Hiába, a cél szentesíti az eszközt - persze ha egy típusból több kocsi is megvan (működőképes állapotban), nem a múzeumi állapot "meggyalázása" egy ilyen hirdetés. Lenne mit tanulnunk nyugati szomszédainktól!

Külön köszönet osztrák villamosbarát ismerőseimnek, hogy a VTTE egy bécsi kirándulása alkalmával bejuthattunk erre a tanulságos helyre!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra